Plant voor in veranda

Discussie in 'De lounge' gestart door Lief of Stoer, 6 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben deze zomer het eerste jaar onze veranda staan. Nu heb ik best wat ruimte over voor een mooie grote plant. De hoek waar deze komt te staan is zonnig en kan heel warm worden omdat het achter glas is. In de winter staat hij dan beschut, maar de veranda is wel open van voor. Welke plant kan er geschikt zijn om hier neer te zetten?

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Oleander heb ik staan.

Edit, ik weet niet of je kleine kinderen hebt, volgens mij is hij wel giftig. Bij echte kleintjes zou ik hem niet kiezen.

3. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    9 en 10, dus dat kan prima. We hebben deze al 2x gehad, maar steeds redden ze het niet. Ik weet niet wat we fout deden. Mooi zijn ze wel ! Wellicht toch eens proberen. In pot zal anders zijn als in de volle grond.

4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Ik heb er een grote nepplant staan.
    Ons tuinhuisje zit niet aan het huis vast en wordt in de winter nauwelijks gebruikt. Maar een plant erin staat wel leuk.
    Ik heb geen groene vingers en bij ons kan het ook erg heet worden, want bij ons kan hij helemaal dicht.
    Daarom gekozen voor nep. Dan heb ik er in de winter ook geen omkijken naar.

5. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Dat kan altijd nog, maar de voorkeur gaat wel uit naar een echte.

Zxcvb vindt dit leuk.
  6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Je zou een olijfboom kunnen proberen, die kan tegen hitte en directe zon. Of een Spatyphyllum, heel vergevingsgezind, mooie witte bloemen als hij zon krijgt, kan ook tegen schaduw, en zorgt voor goede luchtkwaliteit. En je kunt hem makkelijk splitsen en vermeerderen.

Of een dracena, die krijg je niet dood maar vind ik niet zo mooi.

7. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Een musa of strelizia kan er ook mooi staan, maar moeten wel naar binnen in de winter (niet vorstbestendig)

8. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Wij hebben ook een Strelizia staan. In de winter verhuist ie naar onze slaapkamer ivm met vorst idd.

9. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Wij hebben een olijfboom in een grote pot er staan.

10. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Gisteravond kwamen we idd nog op de olijfboom. We gaan komende week eens naar de kweker hier in de buurt. Nu heb ik vast een lijstje met ideeën. Bedankt dames!

11. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

9 sep 2014
    2.966
    2.294
    113
    Vrouw
    Houten
    Olijfboom, palmboom (wel beschermen in winter), fruitboompje.

Je hebt speciale terras fruitbomen, die groeien wat minder hard en kunnen in een pot. Wat ook leuk is om bijvoorbeeld 3 potten te combineren. Zo heb ik in een driehoekje bij elkaar: grote pot met terras appelboom, middelmaat pot met bosbes en een klein potje met cranberries. Fotootje is van nu, het is weer goed aan t opkomen allemaal :)

Bijgevoegde bestanden:

12. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Ja, dat is ook leuk! Ik moet alleen even kijken of dat past. Maar dat is ook een leuk idee.

Edit: hieronder het betreffende hoekje.

Bijgevoegde bestanden:

Jess93 vindt dit leuk.
  13. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.561
    3.892
    113
    Vrouw
    Vijgenboom is ook leuk (en lekker :D)

Oleander ook maar die moeten wel echt binnen in de winter anders gaan ze kapot.
    Zelf vind ik eucalyptus ook prachtig maar om de een of andere reden kan ik die nooit in leven houden.

Mijn ouders hebben een serre om in te zitten en daar overleeft wel echt niks in, maar die is volledig dicht en wordt echt héél heet in de zomer. Er zijn wel schuifdeuren aan maar dan nog blijft het heet. Afgelopen week is mijn moeder na 2 jaar proberen iets te laten overleven toch maak overgeschakeld op nepplanten en droogbloemen :roflmao:

14. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Voor ons geldt misschien wel hetzelfde, maar we gaan het eerst proberen. Dit jaar zitten er nog geen screens, volgend jaar in ieder geval wel.

artie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina