Droom achterna of omscholen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Blijdorp, 22 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Thanks allemaal! Jullie hebben echt goede punten genoemd...
    Tips voor de winkel en tips om er nog eens goed over na te denken.

Ik ga sowieso een plan voor mezelf uitwerken en dan kijken wat ik ermee kan. Maar ben het ook eens met Nellie dat het veel tijd gaat kosten en ik weet niet of ik dat kan rijmen met veel voor mijn kind willen zorgen.

Ben in ieder geval blij met alle input en ga het komend weekend op een rijtje zetten. Eens kijken hoe ik maart begin... met een business plan of een cursus gebarentaal :)

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    ben het hier wel mee eens.. als je echt een eigenbedrijf hebt ben je wel 50/60 uur aan het werk... veel avonden en weekend, aangezien je ook tijd met je gezin wil doorbrengen

Blijdorp vindt dit leuk.
  3. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dit denk ik ook.

Een eigen zaak is denk ik het punt nog niet. Wel in welke branche. Je bent ook een duur pand nodig, en veel boeken. Eer je dat er elke maand uit hebt..

Blijdorp vindt dit leuk.
  4. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Nu heb je het ook wel over een branche waar niet veel mensen in te vinden zijn (webdevelopment) ;)

5. Blijdorp

Hahaha nee heel weinig ;)

6. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Waarom word je geen tolk gebarentaal? zzp’er, je kan heel veel onder schooltijd werken...

7. Blijdorp

Kan ook, maar vind lesgeven wel heel erg leuk :)

VBJ82 vindt dit leuk.
  8. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Het is eerst een forse investering een eigen zaak beginnen. Hebben jullie dat geld liggen, of moet je dat lenen?
    Er gaat gigantisch veel tijd zitten in het opzetten/draaiende houden van een eigen zaak. Als je meer tijd met je gezin wilt is dat denk niet de beste optie. Wil je het samen met iemand doen betekend het ook samen de opbrengst delen. Helemaal met een koffiehoekje moet je daar ook weer personeel voor hebben. Waar ga je dat van betalen als je nog geen opbrengst heb.
    Zou starten met goed marktonderzoek, waar is er vraag naar etc. en een heel uitgebreid businessplan.

Ik zie te vaak om me heen dat het idee super leuk is, een eigen winkeltje, boetiekje enz. maar dat het vies tegenvalt hoe hard werken het is.

Maarrr als het lukt kan het ook ontzettend leuk zijn!

Blijdorp vindt dit leuk.
  9. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Mijn man heeft inmiddels 7 bedrijven. Een winkel is nu juist het laatste wat we beiden ambiëren. Je bent met handen en voeten gebonden aan laaaange openingstijden en vaak moet je zelf het gezicht zijn van zo'n winkel om het op de kaart te zetten en is personeelsinzet niet rendabel en onvoldoende klantenbindend.

En het ondernemerschap is hard werken, onregelmatig en er zijn altijd wel brandjes her en der. Toch zijn wij met ons gezin zo'n drie maanden per jaar op vakantie. Al vliegt mijn man dan wel in en uit en werkt ook wel tijdens de vakantie. Met een winkel kun je net aan eens een weekje weg. Bedenk je goed, het is behoorlijk bindend.

Blijdorp vindt dit leuk.
  10. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.612
    2.406
    113
    Het is vaak een kwestie van een goede en betaalbare locatie vinden. En dat is niet zo makkelijk. Een koffiehoekje, met tafeltjes. valt dat niet onder horeca? Even navragen bij je gemeente. Want dan moet het bestemmingsplan vh pand ook horeca zijn.

Wat voor soort boeken? Welke groothandels? Welke hoeveelheden? Hoeveel marge?

Is er een samenwerking mogelijk? (Shop in shop). Welke tijden wil je open zijn? Koopzondag. Enz

Blijdorp vindt dit leuk.
  11. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Heel leuk idee alleen zou ik zelf zoiets niet doen. Te gezellig en mensen zouden de winkel meer als bib kunnen zien. En drankjes en boeken is niet echt een combinatie voor de klunzen onder ons. Zet even je koffie neer om een boek te bekijken, gooi de beker om per ongeluk en dan beschadigde boeken. Die moet je dus aan weggeefprijs proberen te verkopen.

En zoals ik al zei het bib gehalte. Kom een kop koffie kopen en even een paar hoofdstukken lezen.Morgen ben ik er weer en lees verder.

Blijdorp vindt dit leuk.
  12. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Hier dochter van een ondernemer met bedrijven...een eigen bedrijf is juist altijd werken! Wij gingen juist niet of zelden met vakantie of eropuit. Geld was er wel maar mijn ouders konden gewoon nooit weg. En als we weg gingen dan werkte mijn vader alsnog. Er was ook zo vaak “wat” ook in het weekend. Het is je eigen bedrijf, je bloed zweet en tranen. Je bent nooit echt vrij en het is je boterham. Je moet investeren, brandjes blussen en ook is er financieel vaak meer onzekerheid. Het js hartstikke tof en een leuk idee maar als het gaat over meeer bij je gezin zijn....dan zou ik het niet doen. Mijn vader heeft het er nu (sinds hij kleinkinderen heeft) ook steeds over hoeveel hij van ons gemist heeft en dat hij dat wel jammer vindt....

Blijdorp, chrystel73 en Nikki88 vinden dit leuk.
  13. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Het is erg puzzelen met een kindje erbij.
    Ik heb nog de luxe dat ik mijn eigen werktijden bepaal, maar met een eigen winkel kan dat veelal niet en je kunt ook niet even de winkel dichtgooien wanneer je je kleintje van school moet halen straks.
    Daarnaast is het vaak hard werken en heb je gemiddeld gezien pas na een goed jaar tot 1.5 echt winst.
    De dagen van minder inkomen zijn balen en die moet je proberen te voorzien.
    Dus naast je vakantiegeld, pensioen, kosten, belasting zul je ook geld opzij moeten leggen om de dagen op te kunnen vangen die minder goed lopen.

14. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.754
    647
    113
    Gelderland
    Ze zeggen altijd: 'voor jezelf werken is 80 uur werken om niet 40 uur voor een baas te hoeven werken'. En ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit. Daarnaast vind ik het altijd heel ambitieus om te zeggen 'eerst lekker thuis bij de kleine en straks ga ik.......'. Ik ben blij dat ik, juist nu ze op school zitten er na schooltijd/ weekenden en avonden veel voor ze ben en dat ik 'maar 20 uur' werk. Ik merk dat mijn kinderen daar nu nog véél meer behoefte aan hebben dan toen ze nog zo klein waren. Dan maakt het niet uit of je nou om 17 uur of een keer om 19 uur thuis komt.

15. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.612
    2.406
    113
    Ik moest eigenlijk denken aan die Film met Meg Ryan, ze had een kinderboekenwinkel shop around the corner. Maar mailde met haar grootste concurrent. You got mail.

Maar.. het grootste stress vd (beginner) ondernemer. Hoe betaal ik de huur en de andere vaste lasten. Dan moet je voorraad nog leuk en interessant zijn. Dus investeren en je wilt zelf ook nog wat verdienen.
    En dat valt niet mee, in deze tijd. Immers, er wordt veel online besteld. Of ze gaan naar de grotere boekenwinkels (meer keus)

16. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.367
    12.369
    113
    Ooh ik herken je droom. Paar maanden geleden liepen mijn man en ik in een oud centrum en daar was een kneuterig winkeltje met allemaal kinderboeken, enkele rekken met volwassen boeken, mooi speelgoed en de klassiekers onder de spelletjes. Ik vond het fantastisch, ik ben ook gek op kinderboeken, heb ongeveer alles gelezen. De eigenaresse zat aan een tafeltje met een (haar??) man met een bordje eten en een glas wijn (dat was overigens absoluut niet ongepast). Toen we de winkel uitliepen zei mijn man: zoiets zou je ook willen he!? Jaaaah dolgraag! Maar bij mij zal het een droom blijven. Opgegroeid in een ondernemersgezin vond ik het altijd hard werken. Voordeel was wel dat het aan huis was, dus mijn ouders zagen mij veel, maar dat is met een winkel op een goede locatie minder vanzelfsprekend.
    Ik snap je droom, en als niemand hem najaagd dan missen we veel leuke knusse winkeltjes... maar het moet echt bij je passen! Veel wijsheid toegewenst!

Blijdorp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina