Ik twijfel over beginnen met temperaturen. We zijn sinds januari bezig, maar door mijn lange pilgebruik ben ik bang dat ik nog wel even bezig ben met ontpillen. Meer inzicht in m'n cyclus zou ik fijn vinden, vandaar het temperaturen. Maar hoe doe je dat? Met wat voor een thermometer? En waar stop je die dan Mag het ajb ook in je oor meten? Welke app gebruiken jullie om alles bij te houden? En hoe interpreteer je je data? Kortom help!
Hoi Igone, Als je temperatuurt krijg je meer inzicht in je cyclus. Maar dit moet je wel volhouden en enkele maanden doen vooraleer je er een vast patroon in ziet. Het geeft ze zekerheid betreft een eisprong en wanneer je ongesteld zou moeten worden. Een digitale termometer is het beste. Je start op dag 1 van de menstruatie, dus dag 1 van de cyclus. Temperaturen doe je het best anaal of vaginaal (is het meest accuraat). Tempen in het oor geeft geen correct beeld van je cyclus (teveel schommelingen). Tempen doe je telkens op hetzelfde uur, voor je uit bed stapt. Opstaan, een kop koffie drinken, eerst naar het toilet gaan... het verandert allemaal je temperatuur. Dus moet je tempen vlak nadat je wakker wordt, zonder dat je al een inspanning hebt gedaan. Deze noteer je dan elke dag in een tabel (te vinden op internet) of bvb een applicatie op je telefoon (fertilityfriend is zeer goed). Je zal zien dat na je eisprong je plots een temperatuurstijging zal hebben die aanhoudt tot aan het moment dat je volgende menstruatie moet beginnen. Het geeft dus geen zekerheid wanneer je je eisprong mag verwachten, wel wanneer je eisprong is geweest (temperatuurstijging gebeurd de dag van de eisprong of de dag erna. Wanneer je je eisprong hebt gevonden kan je er gemiddeld 14 dagen bijtellen en dan heb je je NOD, dan zou je moeten ongesteld worden (natuurlijk liever niet...) Ik hoop dat het een beetje duidelijk voor je is, als je nog vragen hebt, stel ze maar gerust!
Je kunt de app van Fertility Friend gebruiken. Die is het fijnste en geeft ook zelf aan wanneer je je ei hebt gehad. Tempen doe je elke dag op dezelfde tijd, voordat je uit bed gaat. Dus ook in het weekend. Na het tempen kun je wel weer lekker verder slapen. Belangrijk is dus om meteen te tempen na het ontwaken. Je kunt een gewone digitale thermometer gebruiken. En je kunt rectaal of vaginaal tempen. Andere methoden zijn niet betrouwbaar. Na je ei gaat je temp dus ongeveer 0,3 graden omhoog. Als deze minimaal 3 dagen hoog blijft zet FF een kruis en heb je dus een eisprong gehad! Het helpt om veel kaartjes van anderen te bekijken, dan leer je het vanzelf.
Nou, wat Flora zegt dus. Er is ook een hele afdeling "temperatuurkaartjes" voor alles wat te maken heeft hiermee. Als je daareens rond snufelt kom je al heel veel informatie tegen.
Thnx ladies! Ga het toch proberen. Is tenminste iets wat ik kan doen. Zie wel op tegen het vroege wakker worden op de dagen dat ik vrij ben. Nogmaals bedankt
Vraag me toch af of er echt dames zijn die hun temperatuur vaginaal opmeten. Ik had ook totaal geen inzicht in mijn cyclus, en kwam er door het temperaturen achter dat ik op een heel ander moment ovuleerde dan ik dacht. Toen ik daarachter kwam, was ik de volgende cyclus meteen zwanger. Dus ik ben wel een groot voorstander van het temperaturen. Natuurlijk is dat vroege opstaan irritant, zeker in het weekend, maar ik kon daarna meestal wel weer doorslapen.
Hallo, Ook ik wil gaan temperaturen, om alles inzichtelijk te gaan krijgen(na al het 'gokken'). Alleen vraag ik me af of je het elke dag precies op hetzelfde tijdstip moet of zodra je voor de eerste keer wakker bent. Ik werk onregelmatig, wat het soms lastig maakt om altijd op hetzelfde tijdstip te temperaturen... Denk ik...????
Mss even een rare vraag maar wat is betrouwbaarder tempen of ovulatietasten??? Want ik heb een beetje mijn twijfels bij de ovulatietesten vandaar mijn vraag
Probeer het zoveel mogelijk te doen rond hetzelfde tijdstip. Door reeds enkele maanden te tempen weet ik dat mijn temperatuur ongeveer 0.1 per uur stijgt. Als ik in het weekend bvb om 8u temp ipv om 6u trek ik er 0.2 vanaf.
Ovulatietesten zijn er om je eisprong te zien aankomen, dan kan je gericht klussen. Met tempen zie je je eisprong niet aankomen, het bevestigd alleen maar dat je eisprong geweest is wanneer je 3 dagen na elkaar een stijging van 0.3 hebt gehad. Wanneer je die stijging ziet is het reeds te laat om nog een kans op een zwangerschap te hebben. De combinatie van beide is echt zeer efficient om je eisprong te bepalen.