Hallo allemaal, Vanochtend bij het consultatiebureau bleek dat onze jongste maar 170 gram was gegroeid in een maand tijd. Veel te weinig natuurlijk en nu moeten allen toeters en bellen uit de kast worden gehaald om te zorgen dat hij vrijdag groei laat zien. Ondanks dat ik al drie maanden een tevreden baby heb die voldoende plast, bvod krijgt en totaal niet suf is en zich prima ontwikkeld begin ik nu onwijs te twijfelen aan mijzelf en aan mijn borstvoeding. Ik ben wel gevoelig voor te weinig productie maar ik drink al borstvoedingsthee, kolf als de kleine man niet aan de borst gaat en verder krijgt hij gewoon wanneer hij wilt. Ik kon echt wel janken en zit al niet lekker in mijn vel op het moment maar vraag me af of er nog meer tips zijn. Zou het zo zonde vinden als ik nu moet stoppen met de borstvoeding.
Voer je zijn curve in op de grapphico app voor borstvoeding? De groeicurven voor kindjes die borstvoeding krijgen zijn anders dan die het cb hanteert. 170 gram is inderdaad geen vetpot, maar ik zou het langer aankijken dan tot vrijdag. Wie weer maakt hij binnenkort een groeispurtje. Als je nu een ontevreden baby zou hebben die niet goed zou plassen dan zou ik iets anders zeggen maar dat is niet het geval. Ik zou nog iets langer vertrouwen hebben in je kindje, en je eigen lichaam het is super dat je kindje zo tevreden is met jouw melk. Wegen is een momentopname, hij kan de vorige keer net zo goed een volle buik hebben gehad, na een voeding hebben gewogen, terwijl hij deze keer bijvoorbeeld net voor een voeding en na een flinke poepbroek woog. Dat zijn allemaal dingen die mee kunnen spelen. Ik zou het nog even geven, wie weet trekt het wel netjes bij. Als ke echt twijfels hebt aan je productie zou ik een lactatiekundige bellen en laten komen maar ik vind dat je het prima doet zo. Heb vertrouwen, kindjes groeien soms anders dan verwacht. Soms groeien ze een week niet om vervolgens de twee weken erna een spurt te maken.
Hoi, Mijn zoontje was tijdens zijn weegmoment op de leeftijd van 2 mnd ook te weinig aangekomen. Ik moest er ook echt van janken bij de jeugdverpleegkundige. Ik gaf ook borstvoeding. Voelde toch als falen. Ik ben toen via het cb naar een lactatiekundige gedaan. Met haar een aantal keren contact gehad. Zij adviseerde om echt volle producten te eten en te drinken, dus volle melk, volle yoghurt, slagroom. Het zou kunnen zijn dat je melk minder vet is, waardoor hij minder is aangekomen. Ook gaf ze als tip havermout te eten met volle melk en een beetje suiker, dat hielp bij mij echt! Bovendien heb ik toen besloten om full time te gaan kolven en toen liep mijn productie helemaal als een tierelier. Het is wel intensief, maar ik kon hem toen wel voldoende borstvoedingsmelk geven. Uiteindelijk heeft hij 6 maanden bv gekregen en daarna nog even alleen in de ochtend en de avond, maar daardoor liep het op een gegeven moment ook wel terug, de productie. Succes!
Hee Elena Balen zeg, van die situatie op het cb. Ik kan me voorstellen dat je er mee in je maag zit. Je doet natuuurlijk keihard je best, en je wilt ook zo graag dat het goed gaat met je kleintje. Heb je bij Damian ook bv gegeven? Weet je nog hoe hij toen groeide? Het is met borstvoeding natuurlijk niet abnormaal als de groeicurve anders loopt. Het ene kind komt veel harder aan dan 'normaal' is, en het andere veel langzamer. Mijn jongste ging in het begin als een tierelier, maar heeft later ook een paar keer een gekke dip gehad. Je weet niet waar aan het ligt, misschien heeft ie iets onder de leden, is het de pauze voor een groeispurt, of zat ie inderdaad net voor een voeding en na een poepbroek? Dat kan bij zo'n kleintje een hoop uitmaken. Maar je zegt dat hij tevreden oogt, dat hij voldoende plast en zich goed ontwikkelt, dan lijkt er verder niet zo veel aan de hand te zijn toch? Natuurlijk moet Lucas wel weer gaan aankomen. Je zou inderdaad de lactatiekundige kunnen bellen voor wat tips, of proberen hem extra aan te leggen de komende periode. Maar ik vind het tijdsbestek tot aan vrijdag ook best kort...dat is net als wanneer je jezelf zou dwingen om 2 kilo aan te komen in een week, dan ben je écht niet relaxed meer en dat is juist zo belangrijk als je borstvoeding geeft. Zolang Lucas een tevreden baby blijft, zou ik er iets langer de tijd voor nemen. Bijvoeden kan dan altijd nog. Jullie kunnen het meis, niet twijfelen aan jezelf. Zet m op!
Hier zoontje 9 maanden die ook het minimale aankomt hij krijgt vokedige bv en is nou eenmaal kleiner lichter onder het gemiddelde hij is vrolijk ontwikkeld zich goed Maak je geen zorgen gewicht is niet zo erg als de lengte En hun curve is gepasseerd op fv Belangrijkste is niet stressen daardoor kan je productie wel van terug lopen Mijn oudste was tegen over gestelde die was dus te dik volgens hun en kreeg ook alleen bv
Hun curves zijn idd gebaseerd op flesvoeding! Ik heb ook een moment gehad dat ze ietsjes achter lag op groei, maar ik bemerkte bij mezelf dat ik te weinig dronk. Toen ben ik direct extra daarop gaan letten en nu drink ik veel meer. Inmiddels heeft ze een groeispurt gemaakt. Ik vind vrijdag ook wel heel snel hoor. Je zou aan het aantal plasluiers ook kunnen afmeten of de baby goed groeit, ik geloof minimaal 6 per dag. En als je baby een alerte indruk maakt, blij is en tevreden, dan lijkt het me vooralsnog niet iets om je druk te maken. Al snap ik het wel, ik dacht ook direct: ik heb nirt genoeg! Sterkte en succes.
Volgens mij komt dat heel veel voor bij de 3 maanden weging. Hier ook gehad en mijn zus met haar kindjes ook. De curve klopt niet als je borstvoeding geeft. Gewoon doorgaan! Je doet het prima als je kind het ook goed doet! Plasluiers voldoende. Eventueel wat vaker aanbieden en borstcompressie geven tijdens de voeding. Dan krijgt hij goed de achtermelk binnen.
Wat een borstvoeding-onvriendelijke aanpak. Niet echt verassend natuurlijk. Want wat is nu hun oplossing? Hij moet in die korte periode groei laten zien. Wat bedoelen ze daar precies mee? Hoeveel? En hoe zien ze dat dan? Dat je met een trechter iets naar binnen gaat gieten of zo? Ipv van extreem te focussen op groei (dat terwijl ze ook moeten weten dat de curve op deze leeftijd al voornamelijk gedomineerd is door kindjes die kunstvoeding krijgen), moeten ze samen met jou doornemen hoe het gaat met je kindje. En hoe het gaat met de voedingen. Bij twijfel kunnen ze je het beste aanraden om contact op te nemen met een lactatiekundige. Om eens samen te kijken of er eventueel nog iets is waar je wat extra aandacht aan kan besteden. Maar nee, het probleem is natuurlijk de borstvoeding, en als het gewicht niet oke is (naar hun idee) dan is het uiteraard hopla! Snel dat pak melk en bijvoeden maar. Hoe is de groei de afgelopen weken gegaan? Heb je het gevoel dat alles verder goed loopt nu je weer aan het werk bent? Hoe vaak drinkt ze bij je op vrije dagen> Maak je vooral niet te druk hoor...dat is niet nodig.
Dank voor jullie antwoorden dames! Ik moet vrijdag weer terug komen bij de arts en dan willen ze eigenlijk dat hij 100 gram gegroeid is ten opzichten van vandaag Hij krijgt borstvoeding op verzoek en drinkt tussen de 6 en 12 keer per 24 uur afhankelijk van de droogte in ons huis. Hij is heel tevreden en vrolijk en ontwikkeld zich goed. Wel is hij al enige weken verkouden, met een zware ademhaling en krijgt hij twee tandjes. Hij komt inderdaad aan de minimaal 6 natte luiers maar meestal wel 8. Op de dagen dat ik werk krijgt hij 2 a 3 flessen van 150 cc afgekolfde melk. Heel soms een flesje kunstvoeding als ik net te weinig heb kunnen kolven op het werk maar dat probeer ik op te vangen door extra te kolven zodat dat niet nodig is. Ik drink zelf echt liters per dag weg en eet en drink al volle zuivel. Extra havermout zou ik nog kunnen proberen. Lucas zijn groeicurve buigt dus nu iets af. Ergens weet ik wel dat de borstvoedingscurve anders is maar ze komen zo intimiderend over. Damian heeft drie maanden borstvoeding gekregen maar dat was een en al drama. Bij Lucas ging het eigenlijk heel goed en hij is al 1,6 kg gegroeid sinds de geboorte.
Sorry, maar ik vind dit wel raar van het cb hoor. Ik zou het even wat langer de tijd geven. Als ik het zo lees drinkt ze toch wel behoorlijk wat op een dag. Misschien heeft ze wel een groeispurtje en een dipje rond de 3 maanden is volgens mij ook niet zo gek. Mijn dochter is ook wel eens weinig aangekomen(weet niet meer hoeveel) en de keer daarna zat ze weer mooi in de groei. Ik zat ook meteen in de stress hoor, maar ik zag ook dat mijn dochter vrolijk en actief was en genoeg plasluiers had. Dus ik heb geprobeerd het los te laten en te vertrouwen op mijn dochter.
Eens met de rest: laat je niet teveel intimideren door het CB. Als ik je vorige bericht zie, krijgt je baby voldoende. En hij is tevreden en ontwikkelt zich goed! Misschien helpt het dat je zelf aan de volle producten en havermout en noten etc. gaat, maar je hoeft niet meteen naar een pak poedermelk te grijpen. Vrijdag weer wegen vind ik ook erg snel, ik zou het iets meer tijd geven.
Helemaal mee eens! En wat willen ze dan dat je gaat doen? Flesvoeding geven? Als hij tevreden is en de borstvoeding gaat goed zou ik daar niet aan beginnen.
Laat je niet gek maken hoor Elena!! Als je zoontje tevreden is en jij gewoon adequaat reageert op zijn hongersignalen (waar ik wel 100% zeker van ben!!) dan doe je het toch goed?
Bovendien al zouden ze dat graag willen, jij bent nog altijd de moeder. Jij bepaalt wat je je kindje geeft. CB kan alleen advies geven en je nergens toe verplichten.
Wat zou je tegen een mama zeggen die in de kraamweek met dit probleem komt Ik zou zeggen, kijk nog even kritisch naar je voedingsbeleid, is er een mogelijkheid om in de avond en nacht wat meer voedingen te geven? Ik begreep dat je hem inbakerd, zou het kunnen dat hij zonder het bakeren in de nacht nog hongersignalen laat zien? Zolang Lucas tevreden is zou ik mij niet zo veel zorgen maken. Natuurlijk moet de curve niet helemaal afvlakken en is het handig om regelmatig even te wegen, maar om er nou gelijk allemaal cijfers aan te koppelen waarop Lucas aangekomen moet zijn. Hoe zit hij verder in de curve, vlakt hij al langer af? of is het een eenmalig dipje (een eenmalig dipje zegt natuurlijk niet zo veel, is alleen een signaal om even op te letten)
Laat je inderdaad niet gek maken! Ik begrijp dat hij een verkoudheid onder de leden heeft. Dat kan heel goed de reden zijn dat hij niet zo goed is aangekomen. Dat was bij mijn dochtertje het geval. Kans dat je wat regeldagen krijgt en dat zal je zoontje een groeispurt maken.
@Autumn; op mijn werk weet ik altijd heel goed wat te doen. Het is gewoon dat ik over mijn eigen productie heel onzeker ben omdat de borstvoeding bij Damian finaal is mislukt. Daar heb ik echt drie maanden lopen aankloten, was ook nog voor ik kraamverzorgende was. Hij komt s'nachts regelmatig dus denk niet dat ik hongersignalen mis door het inbakeren. Zonder slaapt hij niet. Zijn groeicurve buigt iets af, zowel in lengte als gewicht. Dit is nu de tweede keer, vorige keer had hij precies voldoende groei laten zien maar toen ook al volgens hun op het randje. @Rest; dank voor de opbeurende woorden! Ik reageer morgen even iets uitgebreider. Ben erg moe nu.
Zij hanteren een curve voor fleskindjes. Dus laat je niet gek maken. Wat buiten alle opties die je gehoord hebt hier ook nog een optie is om wat kokosolie toe te voegen aan de melk. of om wat extra te kolven en die melk af te romen. Die room kan je dan toevoegen aan een flesje afgekolfde melk. Kindjes groeien vooral op vet. De melk die je over houd kan je ook gewoon als dorstlesser geven hoor of in zn badje doen. Niet weggooien En zelf goed eten en vooral heel goed slapen.
Hoi dames! Even een snelle update zo vlak voor het avondeten. Laatste dagen flink aangelegd en gekolft (hallo stuwing midden in je borstvoedingsperiode ) Kleine heeft s'nachts ook flink lopen spoken dus extra gedronken in de nacht. Net gewogen op mijn eigen weegschaal en hij is 225 gram aangekomen ten opzichte van maandag Hopelijk geeft hun weegschaal dit ook vrijdag aan.