Ik heb altijd begrepen dat het verstandig is om je kleine tussen de 4 en 6 weken aan een flesje te laten wennen. Maar kolven jullie dan de bv af en geven dat in de fles? En hoeveel flesjes per dag moeten ze dan krijgen om aan een flesje te wennen? Toen mijn eerste zo klein was had ik tussen de voedingen door echt niet genoeg over om te kolven (ze dronk om de 2 a 3 uur en dan een uur lang ), wat ons toen heeft doen besluiten langzaam over te gaan op fv. Met nummer 2 op komst, wil ik de bv graag langer volhouden, maar snap gewoon niet hoe? En als je rond de 6 weken weer bijvoorbeeld een avondje wilt sporten. Hebben jullie dan voldoende afgekolfd? Anders kun je nooit een uurtje of 2 weg.. Hebben jullie nog tips voor een speciale draagdoek die makkelijk is om bv in te geven? Vond het bij de eerste dus ook een obstakel dat ik de hele dag niks kon doen, want had m'n handen constant vol met het voeden van m'n kleine uk. En nu heb ik straks dus een baby en nog een peuter rondlopen. Dan moet ik toch af en toe mijn handen vrij hebben? Sorry voor de velen vragen, maar ben vastbesloten om de bv nu langer vol te houden, in ieder geval de eerste drie maanden en zoek oplossing voor de 'problemen' die ik een beetje had de eerste keer waardoor ik alles bij elkaar gestopt ben toen met voeden.
Zodra je gaat oefenen met flesjes, geef je een flesje in plaats van een live voeding, dus zul je als het goed is genoeg kunnen kolven voor een volgende hele voeding. Kolven is sowieso iets wat je moet leren. In het begin zul je weinig kolfopbrengst hebben en dit zal waarschijnlijk steeds meer worden als je wat geoefend raakt. Als de flesjes goed gaat, zou ik een keer of 3 per week proberen een flesje te geven. Als het wat moeizamer gaat, zou ik elke dag een keertje oefenen. Het hoeven sowieso geen hele voedingen te zijn. Als ze maar oefenen met de fles. Dus al is het 30ml en geef je aansluitend de borst. Een lage kolfopbrengst hoeft dus geen belemmering te zijn. Wat betreft een avondje uit om te sporten oid. Dat kun je prima combineren met het oefenen met de fles. Je kolft gewoon vlak voordat je gaat sporten en je laat manlief een flesje geven (dit kan de net gekolfde melk zijn, of melk van een eerder kolfsessie). Dan kun je eventueel na het sporten nog live voeden indien nodig. Wat betreft de duur en hoeveelheid van de voedingen: je baby zal steeds sneller drinken en zal ook steeds minder vaak drinken, dus je houdt vanzelf meer tijd over. Ook om te kolven zorg er goed voor dat ze ook actief drinken, en niet alleen sabbelen. Wellicht zijn ze al eerder klaar met drinken, maar heb je het niet door? Ik vond dat zelf altijd lastig inschatten en nam zeker in het begin liever het zekere voor het onzekere. Maar het gaat vanzelf sneller en beter! Onze oudste kreeg bv op verzoek en zat met 7 weken al op 5 voedingen per dag, maar dit schijnt wel extreem snel te zijn.
Ik kolfde toen gewoon ff iets van 30-50cc af en dan de rest erna live voeden Met 6 wkn wil j sporten, en vervolgens zeg je...anders kun je "nooit" Es' weg hihi Ja voorraad opbouwen probeer j gewoon tussendoor te don, als j al zo snel een voeding wit missen dan vergt Dat idd creativiteit en bn j in die wkn idd veel bezig met voeden en kolven Met 6 wkn hb j ook nog Es' regeldagen dus ik zou die eerst Es' afwachten en dan kijken of j steeds an nakolven, bijv na d eerste ochtend voeding ...en beetjes opsparen Mijn ervaring s rond 10 -12weken ofzo dat ik al op en voeding minder zat en die dus ging kolven ...en niet elke dag gewoon wanneer t nodig was/is Met draagdoek bv gevn vestig j mss allen ng maar meer aandacht erop, gewoon Es' proberen niet aan mensen te denken, aan laten happen uit t directe zicht van mensen (gewoon ff j omdraaien, in een hoek zitten...gewoon es bijv naar hema of vd gaan op een rustig tijdstip) en eventueel j kleding wat over j blote stukje borst bedekken En als j weggaat en j kind drinkt bijv om de 3 uur, dan voed j en ga j direct weg en vak bn j alweer terug wanneer kind weer honger heeft!
Bedankt voor jullie reacties! Dat scheelt al, dat je dan niet een hele voeding hoeft af te kolven. stom dat ik daar dan weer niet aan heb gedacht En miis, jij slaat een beetje de spijker op de kop. Ik durfde nooit in het openbaar te voeden en vond het een rot gevoel om op hete kolen te zitten, want over een uur moet ze al weer eten en moet ik naar huis. Denk dat ik me daar overheen moet zetten. Ik kan er namelijk echt slecht tegen om heel de dag thuis te zitten, klinkt misschien gek, maar dat is zo.. Wil graag op bezoek, naar het zwembad enz enz.. Maar dan moet je toch ergens anders kunnen voeden. vandaar.. Draagdoek is niet bedoeld om het voeden te verbloemen, maar meer voor thuis om mijn handen nog vrij te hebben voor de peuter die ook straks rondloopt. Even weg om te sporten kan ik natuurlijk wel uitstellen tot de tijd dat kolven beter gaat en ik er vertrouwen in heb dat ik een hele voeding heb voor manlief om te geven. en emmarijn: het zou best eens kunnen dat die van mij op een gegeven moment alleen lag te sabbelen, dat is waar. vond ik ook altijd heel lastig om te zien of ze echt nog aan het drinken was.
Ja echt ik hb een draagzak en met name die eerste weekjes wanneer j baby echt nog veel bij j wilt zijn huid op huidcontact was t ideaal, m'n huishouden kon doorgaan en oudste had mij ook nog voor zichzelf Maar moet ook zeggen, hij had niet veel door of zag baby niet als last omdat hij toch alleen maar sliep! Wat vooral ook goed is om in gedachten te houden is dat voeden en kolven met bijv 6 wkn totaaaaal anders is al een maand later oid, dan is er alweer een hoop gestabiliseerd en drinkt j kindje nog effectiever etc etc Ti's heel logisch dat j op bepaalde momenten zoiets hebt van, oh blijft dit zo of gaat dit nog goed koen, kwestie van doorzetten soms btj crea Bea doen, of wat minder slaap incasseren om bijv na de eerste ochtend voeding ( wanneer j bijv nog een uurtje zou kunnen liggen) toch op te staan om na te kolven, ik zeg maar wat!! Ik hb mezelf bij de eerste gedwongen wat betreft voeden in t openbaar, gewoon naar de Bijenkorf gegaan, drankje genomen en t gewoon gedaan! Ik voelde me zoo trots en t was zooo makkelijk! Nadat de 2e geboren was, bn k met 3 wkn met beide kids ook express alleen naar de stad gegaan, in vd gaan zitten...was een hele operatie maar t lukte me, peuter met leuk boekje aan een ontbijtje, zelf nog wat gegeten en dat terwijl ik aan t voeden was! Gewoon als j iets graag wilt jezelf ff voor de leeuwen gooien!
Als je gaat oefenen, dan oefen je. Dan hoef je niet een hele voeding te vervangen door een fles. Elke dag een bodempje van ongeveer 20cc is voldoende voor je kind om de techniek onder de knie te krijgen. Beste bied je een fles aan op een moment dat je kind wakker en alert is, maar niet al te hongerig. Als je gaat sporten, laat dan vlak voor je weggaat je kind op JOUW verzoek je borsten helemaal leeg drinken. Met goed geleegde borsten sport namelijk een stuk lekkerder. En als je dan een kleine reservefles achter de hand hebt in de koelkast moet het echt wel lukken om uur of 2-3 weg te zijn om te sporten hoor!
ok top, bedankt voor de bemoedigende woorden! @ miis, ik ga mezelf idd maar eens op de proef stellen. maar wel als de kleine eenmaal snel en makkelijk wil gaan drinken aan de borst. Mijn dochtertje had dus enorm veel moeite met de zuigreflex en aanhappen. was al een kwartier aan het stoeien om haar uberhaupt aan de borst te krijgen en dat is toch niet zo charmant in het openbaar geruststellend ook dat echt maar weinig cc op een dag genoeg is om aan het idee van een fles te wennen. dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. wil namelijk wel zeker van zijn dat de kleine uit een fles kan drinken tegen de tijd dat ik weer ga werken.. Niet dat ik me daar nog eens zorgen over hoef te maken. waar kun je je wel niet nu al druk om maken he het is iig nu wel rustiger in mijn hoofd, dus bedankt allemaal!
Hihi ja leuk heh Daarom mss wil j met 6 wkn niet eens sporten Hihi en pak j gewoon alles op als j verlof afgelopen is Gewoon relax aankijken hoe t loopt, en alvast alle dingen in j achterhoofd opslaan ! Succes!
Ik heb mijn dochter nooit wakker gemaakt voor een voeding en de laatste voeding dronk ze altijd heel veel en sliep de nacht snel door en de avondvoeding kwam steeds eerder. Zo kon ik op een gegeven moment voor dat ik naar bed ging nog kolven. Verder hoef je inderdaad helemaal niet veel cc te hebben om te oefenen. En ook het kolven zal je steeds makkelijker afgaan. Ook zou je 's morgens na de voeding nog kunnen kolven omdat er dan genoeg in zit, kijk wel uit dat je niet te veel afkolft wat je productie te veel verhoogt anders wordt je 's morgens niet zo fijn wakker.
Je kindje laten drinken vlak voor het sporten is idd nog beter dan vantevoren kolven. Dan hoef je waarschijnlijk niet eens een voeding te missen. Oh ja, nog een tip: 's ochtends heb je vaak de meeste melk, dus dat is voor de meeste moeders het beste moment voor een kolfsessie. Of meteen aansluitend de 2e borst als er maar 1 wordt gedronken, of na 1-1,5 uur allebei kolven. Geeft je als het goed is de meeste kolfopbrengst. En je kunt ook meerdere kolfopbrengsten opsparen tot 1 voeding (mocht je een keer zo lang weg zijn dat je wel een voeding mist). Let daarbij wel op de houdbaarheid.
En kun je die kleine beetjes dan in de vriezer bij elkaar gooien, of bewaar je echt elk beetje apart? Dan moet je voor 1 volledige voeding ook al die beetjes apart opwarmen? Hadden jullie van tevoren een kolf gekocht, of tegen die tijd gekeken wat je wilde?
K doe nooit bij elkaar sprokkelen .. Ik hb gewoon voor t oefenen een btj of de hele voeding vantevoren gekolfd en direct gegeven En toen er een voeding afviel hield ik dus een hele voeding over om te kolven .. Bij de oudste Herl lang elke avond om 22/23 gekolfd een hele voeding en die steeds ingevroren of zo nu en dan gegeven Ik had al een kolf! Maar die hb k van m'n nichtje overgenomen die hem maar 10x had gebruikt, heb de siliconen dingen nieuw besteld en gebruik em nog! Gewoon handkolf van avent ( top voor 1x per dag of af en toe kolven)
Meestal vries je zulke kleine opbrengsten niet in. Ik spaarde van 1 dag bij elkaar en bewaarde dat in de koelkast. Dan gaf ik het binnen 3 dagen. Maar je zou van 1 dag ook kunnen invriezen. De avond voordat ik het dan nodig had, haalde ik het uit het vriezer en zette het in de koelkast. Dan kun je voor het echte opwarmen de beetjes bij elkaar gooien. Maar wellicht gaat het kolven wel heel goed joh, en dan is het helemaal niet nodig beetjes op te sparen Kolf heb ik pas later gekocht. Ik moest eerst maar zien of de bv wel wilde lukken, haha.
hoi allemaal ik geef ook borstvoeding het beste is om de borstvoeding zo snel als mogelijk is in de vriezer te doen vers is het best nou heb ik het deze keer ook anders gedaan dan de vorige keer ik heb via internet kleine flesjes gevonden voor het bewaren van borstvoeding waar 50 cc in kan ideaal voor het begin anders zit je vriezer zo snel vol met grote potten met kleine beetjes Moedermelk Flessenset Beldico 50 5/st | Invriezen v Moedermelk | MoedermelkNetwerk BorstKolfWinkel in het begin kolf je nog maar zulke kleine beetjes als je kan kolven ik heb nu een dochter die onwijs vaak wil drinken ze is intussen vandaag 3 maanden ze heeft nog geen flesje gehad moet ik bekennen moet over een maand beginnen met werken dus heb nog even lekker vakantie maar ik heb het geluk dat ze nu al weer een tijdje doorslaapt ik heb een flinke voorraad daardoor opgebouwd ze kon er niet tegen om gelijk de eerste voeding na de nacht te drinken die spuugde ze uit met een volle vlaag dus moest eerst flink kolfen zo heb ik flink op gebouwd heb nu intussen al 5 liter in de vriezer en ga binnenkort met oefenen met de flesjes beginnen mocht je echt tekort komen met voeding dan heb je ook nog speciale schelpen die je op de niet voedende borst kan plaatsen hier loopt dan de voeding in die anders in je compress loopt welke je dus ook kan invriezen ik heb nu ook wasbare compressen gekocht echt ideaal en veel prettiger dan die vieze weggooidingen echt een aanrader succes
Ik had de handkolf van Avent. Gekregen van een vriendin. Werkte prima. Ik kolfte soms vlak na de ochtendvoeding (of ervoor een klein beetje om de meeste druk eraf te halen, anders kreeg dl een soort hogedrukspuit in haar mondje). Maar het meeste kolfte ik om een uur of 5 's morgens. Dan moest ik plassen en stond ik op springen. Even snel iets van 180 kolven en weer verder slapen. dl kwam dan om een uur of half 8 en dan had ik alweer zat melk voor haar. Als je meteen na een voeding kolft heb je nog genoeg tijd om nieuwe te maken voor de volgende voeding. Zo kun je zoals de andere al zeggen per dag de beetjes opsparen. Het voeden word naar mate de tijd verstrijkt veel makkelijker hoor! Eerst denk je dat je op een dag niets anders doet (en daar komt het ook wel op neer). Maar na een paar weken beginnen er voedingen af te vallen. Drinken ze krachtiger en korter en krijg jij ook weer een beetje je leventje terug. Na een paar maanden weet je niet beter en gaat alles nog makkelijker! Ik maakte er een kunst van niet te hoeven kolven...vond (vind) die flesjes afwassen echt vreselijk haha! Gewoon de boel goed timen. Dan kun je heel veel tussen 2 voedingen door! Succes alvast! Het gaat je zeker lukken. Je bent nu beter voorbereid!
echt super al die reacties! Ik denk dat ik een stuk beter voorbereid ben dan de 1e keer. Heb er nu wel vertrouwen in. Ik moet gewoon lekker rustig aan beginnen, kolven eerst alleen om te oefenen en als het goed gaat, hopelijk zo veel dat iemand anders een keer een voeding kan overnemen. Zal uiteindelijk wel goed komen. ben alleen nogal een planner en wil weten hoe of wat enz..
ik kolfde bij mijn dochtertje met mazzel 20 a 30 cc. heel weinig, maar als je dat elke dag doet (na de ochtendvoeding bijvoorbeeld de niet volledig lege borst kolven) spaar je vanzelf een beetje. laatst kreeg ze in het zkh een flesje (van mijn eerder gespaarde gekolfde melk) en toen ik die voeding kolfde, haalde ik met gemak een hele voeding. dus dat was erg fijn. advies: niet te druk maken...heerlijk genieten van je kindjes en het voeden. maar kan me voorstellen dat het niet makkelijk is met de ervaringen van je dochter dat het voeden niet fijn liep. veel voeden de eerste weken is heel normaal trouwens. behalve als je kindje niet of slecht aankomt een reden om verder te kijken. maar het veel drinken anzich is niet erg. mijn dochter is nu 20 wkn en dronk de eerste weken soms wel 12x op een dag.
Fijn om te horen. Ze dronk altijd erg vaak en ik kreeg veel commentaar uit de omgeving dat ze zo vaak dronk.. Ze groeide als kool, in dat opzicht ging het gelukkig prima
dat is altijd funest...commentaar van je omgeving. doe wat je gevoel je ingeeft. als de baby goed groeit en jij het aan kunt (en wilt) gewoon lekker voeden op verzoek. tis wel met een 2e moeilijker als met een 1e om op verzoek te voeden merk ik. mijn dochter van 20 wkn heeft nu nog 6 voedingen op een dag, maar tot 1,5 week geleden zeker nog 8 en soms nog klusteravonden waardoor ze op 10 kwam. ik denk steeds maar dat het gewoon goed is voor de productie als er af en toe zulke dagen tussen zitten.
Hier vind k voeden op verzoek wel goed te doen met een 2e maar merk ook dat voeden op mijn verzoek super werkt, dat vind k t fijne aan bv!