Nutriton

Discussion in 'Flesvoeding' started by Minerva, Oct 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Minerva

Minerva Niet meer actief

Dag dames,

In verband met "borst problemen" zijn we langzaam aan het overstappen naar flesvoeding (eerst nog een poosje met afgekolfde melk). Aangezien onze mini redelijk veel spuugt, dikken we het in met Nutriton. Dit helpt vrij goed. Daarnaast helpt het om hem wat langer over de fles te laten doen, want zonder Nutriton slobbert hij hem in 5 min. leeg, met als gevolg spugen en krampjes.

Hij drinkt nu 1x per dag ('s middags) een fles van 120 ml, waarvan hij rond de 100-110 ml opdrinkt. We doen daar 1,5 schepje Nutriton door.

Mijn vraag eerste is of je Nutriton door iedere fles moet doen? Want na één fles per dag met dit middel is hij nu al een paar dagen niet meer aan het poepen. Met alleen borstvoeding was nagenoeg iedere luier een poep- en plasluier, maar al met één fles per dag stopt dat en poept hij al drie dagen niet meer. Je kunt je dus voorstellen dat ik enigszins huiverig ben om meer van dit middel te gaan gebruiken.

Vraag nummer twee heeft hiermee te maken: hoe lang mag een baby niet poepen? Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat dit ook weer voor krampen gaat zorgen....

Alvast bedankt voor het lezen! :)

2. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Nutriton heeft als bijwerking dat je of obstipatie krijgt of diarree soms gepaard met krampen.
    Je kan wat meer water in de fles doen (bijv. 130/4 of 140/4). Je kan ook Infacol geven of van VSM druppels, dat zorgt er voor dat de lucht uit de darmen gaat.
    Je kan ook pure nutriton gebruiken. Je hebt dan ook veel minder van nodig.
    Weet niet welk merk fv je gebruikt, je kan ook nog overstappen op de comfort versie er van. Bijv. van Nutrilon is dit Omneo (tegen spugen en krampjes). Van Friso is dat Comfort. Je hoeft er dan geen nutriton meer in te doen (zit er al in, 30%) Naar wens kan je er natuurlijk nog wel iets bij doen maar het hoeft niet.

3. Minerva

Minerva Niet meer actief

Bedankt voor je reactie!

Hij krijgt nu nog afgekolfde melk in de fles, maar dat zal mettertijd flesvoeding worden (heb hier inderdaad al de anti krampjes versie van Nutrilon klaar staan). Ik ben bekend met de bijwerkingen van Nutriton. Hoe lang mag een baby geen ontlasting hebben dan? Wanneer wordt het tijd om hiermee naar de huisarts te gaan?

Als hij straks vaker dan één keer per dag een flesje krijgt, mag ik dan in ieder flesje Nutriton doen? Dus meerdere malen per dag?

4. kwebbel86

Je mag in ieder flesje nutriton doen :)
    Een baby moet zeker 1 poepluier per 3 dagen poepen en bij 2 a 3 dagen geen ontlasting zou ik aan de bel trekken. Ligt er ook een beetje aan of het droog is, hard, keutelvormig, e.d. Bij hardere keutels en hardere ontlasting zou ik wel aan de bel trekken.

5. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Ik zou overstappen naar de pure johannesbroodpitmeel van Natufood.
    Hier raakte ze helemaal verstopt met gigantische krampjes.
    En met de pure johannesbroodpitmeel poept ze normaal dus het komt volgens mij door de troep die er naast bet johannesbroodpitmeel in de nutriton zit.

6. Minerva

Minerva Niet meer actief

Bedankt voor de reacties! Even een update: op advies van de kinderarts ben ik een week geleden per direct overgestapt op de fles. We geven nu Friso comfort met borstvoeding tussendoor (alles wat ik af kan kolven). Aangezien er al jbpm in de Friso zit, voegen we daar niets meer aan toe. Gelukkig doet de kleine het er prima op! Een hele opluchting dus :)

7. M89

M89 Bekend lid

Jan 12, 2013
    683
    20
    18
    Wij deden eerst een schepje nutriton in iedere fles (de gewone standaard variant van de voeding), maar nu zijn we overgestapt op de speciale voeding voor baby's die veel spugen (Nutrilon A.R.) daar zit al johannesbroodpitmeel in.

Het komt veel voor dat kindjes wat extra krampjes krijgen door de wat dikkere voeding en daardoor verstopt raken. Het schijnt twee weken te duren voordat de darmpjes aan de verandering van voeding gewend zijn, dus misschien moet je baby ook gewoon wennen aan de overgang naar flesvoeding?

Mijn zoontje heeft ook maar een keer in de 2/3 dagen een poepluier, maar het is niet hard en hij heeft er geen last van dus dan kan dat in principe geen kwaad.

Edit: Ik zie dat het al opgelost is dus mijn reactie is overbodig :D

8. Minerva

Minerva Niet meer actief

Geeft niet! Toch bedankt :)

9. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

Jan 7, 2011
    11,704
    3,816
    113
    Female
    Mee eens, dat zei onze KA ook (dat geldt trouwens ook voor de "JBPM" van KV eigen merk, daar zitten ook best nog wat toevoegingen in). Daarom alleen de pure van Natufood gegeven.

Daarnaast kreeg mijn dochter van de Nutriton ook huiduitslag, eenmaal over op de pure verdween het als sneeuw voor de zon.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Wat voor fles gebruik je?

Want sommige fles soorten zijn makkelijker leeg te drinken dan andere. Een dr brown fles zorgt voor geen extra lucht en dus minder krampen EN ze drinken hem niet in een teug leeg.

11. Minerva

Minerva Niet meer actief

We gebruiken de Difrax s-fles van 200ml. Die bevalt op zich prima. De Friso Comfort is aan het einde van de voeding nét dik genoeg dat hij er nog even voor moet "werken" om het uit de fles te krijgen. We gebruiken dan de standaard meegeleverde speen :)

Merk dat sinds een paar dagen de krampjes eindelijk wat aan het afnemen zijn... Pfieuw!

12. kwebbel86

Fijn dat we konden helpen :) krampjes zijn niet leuk voor een kleine :( weet er helaas alles van.....

Share This Page