Kattenbak verschonen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door 23Eline, 1 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 23Eline

23Eline Actief lid

21 nov 2010
    163
    0
    0
    Ik heb net de kattenbak verschoond.
    Ik heb de bak leeg gegooid in de groene bak en daarna weer schone korrels erin gedaan... Hopelijk kan dit geen kwaad? Heb er nu toch een raar gevoel aan over gehouden..!

2. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

altijd mee oppassen hoor ook al raak je niets aan

3. Rosado

Rosado Niet meer actief

De kans dat je er iets van hebt opgelopen is klein, de toxoplasmose die je ervan zou kunnen oplopen krijg je van de drollen (hè lekker...). Maar evengoed wordt wel afgeraden om in de zwangerschap de bak te verschonen. Vanaf nu misschien je man/vriend maar laten doen.

4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Ik heb hier ook 2 katten rond lopen, en mijn 2 kattenbakken staan op het balkon.

Hier dus een vent die het echt niet wil doen! Dus ik blijf ze gewoon doen, het is inderdaad de toxoplasmose die schadelijk kan zijn, maar als jij handschoenen draagt en daarna zowel de handschoenen als je eigen handen goed wast is de kans super klein!

Ik zie er echt op mn aller best uit namelijk: Knal oranje handschoenen en just in case bind ik ook nog een mooie sjaal om me heen, zodat ik niets in adem! ;)

5. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Vind t knap als jullie t volhouden :) ik ben aardig wat gewend qua nare luchtjes maar ik ging al over mijn nek als mijn vriend niet gauw genoeg de kattenbak deed schoonmaken..
    Mijn vriend doet normaal de kattenbak never ever maar hij wordt woest als ik het nu wel zou doen.

Dus als t even kan toch door iemand anders laten doen ;) en idd heeeel goed uitkijken met wat je aanraakt en heel goed je handen wassen voor je wat anders doet.

6. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Meiden kattenbak verschonen als je zwanger bent is iets wat niet mag raad mijn gyn ook af.
    Er zit iets in de ontlasting van je kat wat niet goed is voor de kleine.
    Meiden die het wel willen verschonen doe handschoenen aan! niet met de blote handen doen!
    Vanaf 7 mei ga ik weer spuiten dan verschoon ik de katte bak al niet meer alleen al uit voor zorg.

Toxoplasmose

Misschien heb je hier wat aan .

7. umpalumpa

umpalumpa Lid

24 aug 2010
    58
    0
    0
    Als je kat ouder dan een jaar is en buiten gaat is ze waarschijnlijk zelf al imuun aan toxoplasmose en zal ze het ook niet meer zo gemakkelijk doorgeven. Gewoon direct na het verschonen van de bak handen wassen, hetzelfde als bij in de tuin werken.

Wij vangen hier al jaren katten en kittens op, er zit hier steeds een allegaartje en ik werk al jaren in de tuin en aangezien ik nog steeds niet imuun ben volgens de bloedtesten ben ik in al die jaren dus nog nooit besmet gewoon door normale hygiënische maatregelen als handen wassen en wondjes goed afdekken.

8. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Ik zou het risico niet nemen. Mn man heb ik al jaren geleden voorbereid dat hij de bak mocht verschonen zodra ik zwanger was. We hebben 2 katten en elke avond schept hij de bakken leeg vanaf de dag na mn eerste positieve test. Ook hij vindt het echt vreselijk maar heeft het er wel voor over. Net zoals ik geen rood vlees eet, want ook daar is het risico niet groot maar wel aanwezig. Tja, als dat het enige is wat hij hoeft te doen in de zwangerschap...! Dan neem ik wel de rest voor mn rekening ;)

9. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Zo denk ik er precies over Zoe1983 :)

10. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Meen je dat serieus? Niet flauw bedoeld, maar heeft hij hier een speciale reden voor? Het lijkt me zo'n kleine moeite als je samen graag een gezonde zwangerschap wil voldragen? :(

11. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Hier ook zelf de kattenbak verschoond bij beide zwangerschappen.
    Bij de oudste was ik alleenstaand (dus je hebt geen keus)
    En bij de jongste heb ik dat tot 19 weken gedaan, totdat ik volledige bedrust kreeg ivm. weeën etc.
    Toen heeft mijn vriend (ok. verloofde) het gedaan, maar hij moest er gewoon van kokhalzen.
    Ookal vrschoonde hij het 2 op een dag (de katten waren/zijn) grotendeels buiten, dus dat ze wat op de bak deden was al niets, tot extreem weinig

Vanaf week 32 tot 34 aan de weeënremmers gelegen, en bij bijna 35 weken mocht ik weer naar huis.

Maar met week 35 (toen ik weer uit het ziekenhuis kwam) zat ik weer elke dag de kattenbak schoon te maken.
    Zelfs met 38 weken nog, toen heb ik 's nachts de kattenbak nog zitten te verschonen. Was op van de zenuwen omdat ik om half 8 werd ingeleid.

Ik ben al vanaf baby af aan in contact met katten, en heb een goede weerstand opgebouwd tegen de toxoplasmo. En werd er tijdens de zwangerschap ook op geprikt.

Werd door de vk. en gyn. destijds wel afgeraden maar ze zeiden ook: dat de kans was/is klein dat ik (of de kleine) er wat aan over zou houden, gezien ik er vanaf baby af aan al mee om me heen zit (katten).
    Zolang ik nadien mijn handen, armen etc, goed zou wassen was het geen enkele probleem.

Wordt soms een drama van gemaakt, waarvan ik dan weer denk ja hoor, gaan we weer. Maar dat heb ik wel bij veel meer onderwerpen ;) .

12. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Hier ook een man die er echt niet tegen kan. Hij moet daar van kokhalzen en soms echt van overgeven. Wij hebben twee katten, eentje met halflang haar. Daar zat dus een keer plakkerige poep aan z'n staart, dit moesten we er echt uitwassen. Mij alleen lukt dat niet, dus hij hielp heel lief. Maar ondertussen spuugt ie ook nog zelf, bah. Hij heeft dus veel voor me over, maar liever niet de kattenbak schoonscheppen.
    Ik doe het dus ook zelf, met schoonmaakhandschoenen aan. Daarna heel goed m'n handen wassen!

13. AnnaB

AnnaB Fanatiek lid

18 mrt 2011
    2.106
    0
    0
    Freelance
    Twente
    Ik moet de kattenbak verschonen aangezien niemand het voor mij doet... ik heb plastichandschoenen aan en doe het altijd vlak voor ik ga douchen en daarna neem ik een douche...

14. Mami

Mami Actief lid

8 nov 2010
    148
    0
    0
    Die heerlijke vent van mij maakt al een tijdje de kattebak schoon, sinds we met de pil gestopt zijn al :D

15. 23Eline

23Eline Actief lid

21 nov 2010
    163
    0
    0
    Ik moest de kattenbak wel verschonen. Mijn vriend moest 2 weken weg voor zijn werk, dus ik had geen keuze. Hij komt maandag weer thuis, dus ik laat nu de bak voor hem staan. Maar voortaan zal hij de kattenbak weer gaan verschonen! (gelukkig).

16. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Vraag me wel af bij de mannen die geen kattenbak verschonen hoe dat straks met de poepluiers gaat?!?

Ik vind het vaak eerlijk gezegd een slap excuus, het "ik kan er niet tegen"...niemand vindt volgens mij lekker om poep van een ander op te ruimen, maar tja soms moet je :(

17. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Je verschoont hem wel met handschoenen aan he?

Ik las ergens dat het echt beter is om niet de bak te verschonen .
    Bij de verloskundige deel las ik het.

Vanaf nu verschoon ik hem echt niet meer.

18. tazzie

tazzie Fanatiek lid

28 okt 2010
    3.442
    0
    36
    ik verschoon m ook nog weleens hoor(die in de keuken dan, die in de eetkamer laat ik staan), wel trek ik dan vaak handschoen aan en heb een speciaal poepschepje.. Vriendlief doet het ook wel, maar vaak moet ik t m nog eens zeggen :( En heb 1 kat die nogal op schone bakken is dus dan maar ff snel eruit scheppen en handen wassen erna. (Alles liever dan nog eens ergens in huis stront te moeten gaan opruimen)

19. 23Eline

23Eline Actief lid

21 nov 2010
    163
    0
    0
    Ik heb de bak eruit getilt en leeg gekiept in de groene bak. Dus heb verder niets aangeraakt, behalve de buitenkant van de kattenbak. En daarna heel goed mijn handen gewassen. Maar dit was echt wel de laatste keer dat ik de bak verschoonde!

20. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    #20 G89, 7 mei 2011
    Laatst bewerkt: 7 mei 2011
    Ten eerste poep van een kat ruik heel anders, dat dat van je eigen kind!
    En het is niet alleen de poep, maar mn vriend kan vooral niet tegen hun urine geur! Aangezien die vrij sterk is, daar gaat hij van over zn nek.
    Als je dus handschoenen draagt en verder niet aanraking komt met hun ontlasting, dan is er niets aan de hand. Ik neem aan dat we niet met zn alle eerst in de bak gaan graaien en daarna een boterham smeren en lekker op eten?!

Hoe krijgt u toxoplasmose?
    De kat is 'gastheer' van deze parasiet. Via de uitwerpselen van vooral jonge katten, verspreidt de parasiet zich. De mens raakt besmet via de mond. Als u bijvoorbeeld eerst met uw handen aan de kattenbak zit, of in de aarde van een tuin, en daarna uw handen niet wast, geeft u de parasiet de gelegenheid om in uw lichaam te komen. U kunt ook toxoplasmose krijgen door het eten van besmet koeien-, schapen- of varkensvlees dat niet goed gekookt of gebraden is. U krijgt geen toxoplasmose door de kat of het vee aan te raken.

Deel Deze Pagina