Ik heb misschien een domme vraag maar kom er niet echt aan uit. Vriendlief en ik hebben beide de belgische nationaliteit, wonen in Nederland. Vriendlief werkt in België en ik in Nederland. Ik ga wel gewoon hier in Nederland bevallen. Moet ik dan aan extra dingen denken bij inschrijven van mijn ukje? Waar vraag ik kraamgeld e.d aan? In België of in Nederland? Op de gemeente hier zijn ze maar een beetje vaag (niks nieuws, zijn ze altijd) Iemand een idee? Of tips?
Ik heb er geen verstand van, maar als jullie in Nederland wonen en in Nederland belasting betalen, neem ik aan dat je je kind in Nerderland moet aangeven bij de gemeente. Dan gaan ook de kinderbijslag ed via het Nederlandse stelsel. Dit is mijn aanname, maar misschien heeft iemand een ander idee?
Ik heb ook geen idee misschien eens informeren bij burgerzaken op het gemeentehuis? Als jullie niet getrouwd zijn moeten jullie misschien op het gemeentehuis de ongeboren vrucht aangegeven zodat je vriend erkend is als vader. Kinderbijslag aanvragen kan pas na de geboorte en kraam geld zegt me ook niks .. succes met uitzoeken!
Wat bedoel jij met kraam geld? (heb daar nog nooit van gehoord) Maar als je in nederland woont en je bevalt ook in nederland dan moet je je kindje ook in nederland aangeven (volgens mij zelfs in de gemeente waar je gaat bevallen)
oh kennen ze dat niet in Nederland? Is een tussenkomst van de overheid nog voor de bevalling. Normaal gezien vraagt de vader dit aan via zijn werk en komt dat op naam van de moeder op de rekening. Is een kleine 1.800 euro... Op de gemeente doen ze dus net zo wazig. Was al een ramp met onszelf hier in te schrijven.. heb al 3 verschillende geboortedatums op 8 maanden gehad hier.. nog iemand ideeën?
Iemand moet dit toch weten neem ik aan zeker de gemeente... Mooi bedrag dat kraamgeld daar kan je behoorlijk wat van de uitzet voor kopen!
Het Juridisch Loket | Gratis antwoord op uw juridische vraag Alle onderwerpen gesorteerd op thema | Rijksoverheid.nl misschien via een van deze kanalen?
Als jullie in Nederland zijn ingeschreven moet je je kindje aangeven in Nederland. Als jullie niet getrouwd zijn moeten jullie van te voren naar burgerzaken om de "ongeboren vrucht" te erkennen, hierbij kunnen jullie dan ook een achternaamskeuze maken. Na de geboorte heeft de vader dan nog géén gezag, dit moet je los aanvragen bij de rechtbank (de meeste gemeenten kunnen het formulier hiervoor verstrekken). Kraamgeld hebben wij niet in Nederland, wij hebben kinderbijslag. Dit ontvang je elk kwartaal. Als jullie kindje is ingeschreven in de gemeente krijg je binnen 4 weken bericht van de SVB om kinderbijslag aan te vragen.
Thx Zelfs dat eerste waren ze op de gemeente niet zeker van.. Baby krijgt dan ook gewoon belgische nationaliteit? of nederlandse?
Zolang jullie beiden de Belgische nationaliteit hebben krijgt jullie kindje deze ook. Geen bijster slimme medewerker van de gemeente dan .. Elk kind geboren in Nederland moet hier worden aangegeven in de plaats waarin het kindje geboren is. Hier moet nl. de geboorteakte worden opgemaakt.
volgens mij klopt dat niet want als je in nederland geboren zal worden krijg je toch de nederlandse nationaliteit?
Nee kind krijg de nationaliteit van de ouders en de ouders moeten het kind aangeven op het belgische consulaat in nederland. Daar begint alles. Dus het consulaat bellen lijkt mij het beste in deze situatie.
Slim en gemeente zijn geen 2 woorden die samen passen in een zin. Consulaat bellen is misschien wel eens een goeie. En als ik haar geboorteakte laat opmaken in de stad waarin ik beval moet ik haar dan wel nog apart inschrijven in onze gemeente? Lekker ingewikkeld allemaal
Ik denk dat het misschien ook afhangt van de nationaliteit van de ouders. Als jullie beiden nog belg zijn moeten jullie denk ik naar het consulaat. Zijn jullie nederlander geworden dan moet het volgens mij bij de gemeente.
Bedankt allemaal Kan pas volgende week met het consulaat bellen want ze hebben een feest weekje. Ben benieuwd.
Nee, je hoeft je kindje niet zelf nog over te schrijven naar je woonplaats/gemeente. Dat gaat in NL allemaal automatisch. En het stukje van Edelweiss over het inschrijven bij het consulaat... ik "lees" het als dat het gaat om ouders die in België wonen, maar dat het kind om wat voor reden dan ook buiten België is geboren. Er wordt nl gesproken over overschrijven van de geboorteakte in je Belgische woonplaats.
Heb je een Nederlandse zorgverzekering? bel ze dan even en vraag hoe de kraamzorg geregeld is ( neem aan dat je dat bedoelt met kraamgeld ) Je kindje geef je aan in de gemeente waar hij of zij is geboren, dus dat zal in Nederland zijn, dan wordt automatisch de kinderbijslag geregeld. En zoals je al las moeten jullie eerst naar het gemeentehuis om een akte van erkenning van de ongeboren vrucht aan te vragen, zo kan je beslissen of de baby jouw of je vriend's achternaam krijgt.