Hee girls, In het kort: Stel je voor dat je expres geen contact hebt met een groep mensen omdat er 1 persoon is die je absoluut wilt vermijden (maakt even niet uit waarom dat zo is). Je doet dat zo'n 3 à 4 jaar (als het niet langer is) en vervolgens melden zich een aantal mensen van dat groepje van vroeger aan. Daar klets je wat oppervlakkig mee, en vervolgens melden zich nog een paar mensen van hetzelfde groepje aan. Op den duur heb je ongeveer tien/vijftien mensen van datzelfde groepje in je 'vriendenlijst' staan (sociale media disaster ) en heeft er iemand zijn/haar mond open getrokken tegenover die ene persoon die je absoluut wilde vermijden (door iets te zeggen wat er ook even niet toe doet). Vervolgens breekt de hel weer los, zit je met die ene persoon die je juist wilde vermijden opgescheept en heb je het gevoel alsof je weer van voor af aan kunt beginnen met het die-persoon-uit-je-leven-schrappen. Misschien dom van mij om in eerste instantie weer die mensen toe te voegen; maar het zijn toch wel 'aardige' mensen verder, ik heb er leuk contact mee (gehad?), maar nu is het lastig om ze te vertrouwen. Want ja, wie heeft er zijn mond voorbij gepraat??? Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Iedereen er weer uit gooien? Mensen aanspreken en er op de persoon op afvragen of zij het waren (met het risico dat iedereen het ontkent/aangevallen voelt)? Of hebben jullie daar andere ideeën over? Het liefst zou ik niet al die mensen eruit gooien, want sommige van die contacten ervoer ik toch wel als waardevol. Maar goed, ik heb natuurlijk al helemaal geen zin in gezeik, dus als het nodig is, zal ik het wel doen. Ik zat me alleen af te vragen of er andere oplossingen zijn.
Ik heb ongeveer hetzelfde 'probleem'. Ik heb het eerst 'vriendelijk' gevraagd, dat hielp niet, toen heb ik er iedereen terug uit gegooid. Om ze daarna weer toe te voegen. Je kan toch lijstjes maken op Facebook en dan bepaalde dingen niet met dat lijstje delen? Lukt hier prima. Maar uhb ik zet eigenlijk sowieso weinig privé dingen op Facebook.. en ik zou ongewenst persoon nummer 1 ff goed duidelijk maken dat ze niet welkom is in jullie leven. Kansen verkeken, helaas, in een volgend leven misschien
Ik vraag me af of je kunt verwachten dat iedereen zijn mond houdt over jou. Had je dat eerder al gevraagd/aangegeven? Je zou misschien nu aan kunnen geven dat je dat echt niet wilt. Ik zou voor nu denk ik in het midden laten wie de schuldige is maar gewoon bij iedereen aangeven hoe jij hierin staat en dat je niet wilt dat zoiets nog een keer gebeurt.
Heb je zelf ook geen enkel idee of vermoeden wie dat geweest is? Ik denk toch dat je het aan iedereen moet gaan vragen. De kans is alleen wel groot dat iedereen ontkent en je alsnog niks weet.. Dan zou je dus wel weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Overigens wel k*t dat toch gewoon weer blijkt dat, bijna, geen enkel mens te vertrouwen is! Trouwens..... GA EENS BEVALLEN JOH! of ben je stiekem al bevallen?
Ik heb wel een vermoeden; mja, daar kan ik verder niet zoveel mee want dat is geen zeker-weten, en ik wil ook niet zomaar in het wilde weg mensen gaan beschuldigen, want misschien was die persoon het wel helemaal niet en maak ik er juist iets mee stuk. Ik heb een algemeen bericht neergezet voor iedereen van dat groepje. Ik vind het ook echt jammer dat die ene rotte appel er tussen zit. Doet best wel meer verdriet dan ik zou willen toegeven En ik ben nog niet bevallen nee
Tja.....denk dat je dan iedereen eruit moet gaan gooien en helaas is het leed alreeds geschied toch? Dus heeft het nog nut om er wat mee te doen (tegenover de groep vrienden dan.)? En ik weet dat je al bezig bent om die ene persoon uit je leven te houden, maar zoals ik het allemaal begrepen heb doet deze persoon toch z'n best om weer in je leven te komen, ongeacht wie er op je social media zit. In dit geval ligt het du niet aan je vrienden maar aan die ene persoon, en ja wat je daarmee aan moet? Zoveel mogelijk blokkeren en links laten liggen. Focus jij je nu maar een sop je beeb en op de bevalling, want nu focus je op die ene persoon, en zoveel macht verdient die persoon niet!
Tja lastig. Hier iets meegemaakt, niet echt vergelijkbaar ofzo maar had 3 personen iets in vertrouwen verteld en tadaaa tijdje erna wist nog iemand t. Die ging met twee van de 3 om dus een vriendin was sowieso al uitgesloten... Uiteindelijk ben ik er toch achter gekomen wie van de 2 het was maarja voor die tijd vertrouw je ze automatisch allebei niet. Echt een rotgevoel. Ik ben uiteindelijk zo lang tegen de 4e persoon doorgegaan tot ik hints kreeg wie het was (dat ze de hints gaf snapte ze zelf niet eens hehe )
Nja, het is zo dat ik persoon 1 verdenk, zeg maar... En vervolgens persoon 2 mij aansprak. Persoon 2 heeft mij (niet dat ik weet) nog nooit iets 'geflikt' en persoon 1 regelmatig. Het ging echter al maandenlang goed met persoon 1 en ik begon er een beetje vertrouwen in te krijgen. Vervolgens kwam persoon 2 leuk, lief en aardig doen en daar was ik dus mee aan het praten over van alles (dat wat er even niet toe doet), en toevallig dook de persoon die ik probeerde te vermijden ineens spontaan op met 'lelijk gedrag' over dat onderwerp. Ik vind het moeilijk om persoon 2 regelrecht af te schepen met: JIJ hebt het gedaan!!! *verwijder* Gezien persoon 1 minder betrouwbaar is en het nog steeds gedaan zou kunnen hebben. Ik zou ook niet zo snel weten hoe ik erachter moet komen. Daar moet ik echt even voor gaan zitten en over nadenken. Het kan overigens ook de stilzwijgende personen 3 t/m 10 zijn
Ik zou het erbij laten eerlijk gezegd. Gezien je vorige topic heb ik een lichtbruin (niet donkerbruin ) vermoeden wie de te vermijden persoon is, en ik denk dat je, hoe begrijpelijk ook, je laat opnaaien en dat die persoon eigen het doel bereikt heeft. Het treft je, en ik denk dat je het moet loslaten. Het is namelijk het probleem van die persoon en niet van jou. Als die persoon zich op allerlei manieren info laat verschaffen, of andere manieren vind (en die zal die persoon echt wel vinden) ... dan is dat het probleem van die persoon, de verspilde energie van die persoon en blijkbaar heeft die persoon ook geen ander leven dan alleen jou het leven zuur te maken. Let it go ... (ik weet ... makkelijker gezegd dan gedaan ), maar als jij je iedere keer zo laat opnaaien, dan heeft die persoon precies het doel geraakt. Laat het het probleem van die persoon blijven. Blijkbaar zit het die persoon dwars dat jij gewoon door gaat met je leven en daar gelukkig in bent. Dat is namelijk je wraak ... Sterkte!!
Dat is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan Stel je voor dat jij lekker gewoon je ding aan het doen bent en die persoon voorbij komt, net zo lang zit te zieken en te zuigen om maar ergens grip te krijgen en een voet tussen de deur te zetten alsof het een Jehova getuige is met teveel doorzettingsvermogen - die niet rust voordat je 'kapot' bent of uitgeput raakt, of de hele 'nieuwe' omgeving waarmee je jezelf omringd hebt, tegen je opgezet heeft met leugens en dergelijke? Is dat echt iets waarbij jij dat zomaar van je af kunt zetten, net doen alsof het niet gebeurd is en het maar over je kant laat gaan?
"zet Dr. Phil hoed op" ... uiteindelijk ben je verantwoordelijk voor je eigen leven. Ik weet het antwoord niet of ik het zou kunnen (echt heel eerlijk), en van de zijlijn is het altijd heel makkelijk om iemand van advies te voorzien (iets met stuurlui en de wal ). Als jij het toelaat om kapot of uitgeput te raken, dan idd gaat dat gebeuren. Als jou nieuwe omgeving zich zo makkelijk laat opzetten tegen jou, moet je je ook afvragen of die nieuwe omgeving wel het beste met jou voor hebben. Ik heb niet de ervaring die jij hebt (gelukkig), maar wel met mensen die je proberen onderuit te halen. En ook onwaarheden vertellen. En dat doet pijn, maar op een gegeven moment had ik ook zoiets van "joh, als je daar nou blij wordt ... IK weet wel hoe de vork in de steel zit, en de mensen die echt belangrijk voor mij zijn ook"... Het raakt je (en begrijpelijk), maar je moet wel voorkomen dat JIJ je in allerlei bochten gaat wringen om maar uit de buurt van de persoon proberen te blijven. En zoals ervaren, is dat een onbegonnen taak. Die persoon kan je blijkbaar altijd vinden. En is er maar 1 persoon die het tij kan keren voor jezelf, en dat ben jij.
Daar zit wel iets in, ja Ik ga er eens over nadenken in hoeverre of ik dat kan toepassen. Bedankt voor je antwoord!