drugsgebruik

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door mop79, 9 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mop79

mop79 Nieuw lid

9 nov 2008
    2
    0
    0
    hallo,

Ik heb een vraagje: mijn vriend en ik gebruiken zo af en toe coke in het weekend. Nu we een kinderwens hebben, proberen we dit natuurlijk niet te doen, net als drinken. Maar soms is het toch weel heel gezellig en kunnen we de verleiding toch niet weerstaan. Heel stom ik weet het.
    Maar wat nou als ik nu zwanger blijk?
    Mijn vriend is heeel erg bang en is zelfs zover dat hij zegt; mocht je nu zwanger zijn dan is het missch beter dat we he laten weghalen. Hij is bang dat het een drugskindje wordt. ik snap zijn angst wel, maar zou het niet over mijn hart kunne verkrijgen om een abortus te laten plegen.

Wat is jullie advies/ hebben jullie meer info hierover?
    Ik kan namelijk wél vinden dat je het niet moet doen en wat er kan gebeuren als je het tijdens de zwangerschap gebruikt, maar er staat nergens wat de risico's zijn als je gebruikt hebt vóór de zwangerschap. (en nu dan missch in de eerste 2 weken van de zwangerschap)

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.

groetjes, Mop79

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Mop79,

het is juíst verstandig om voor de zwangerschap te stoppen omdat je dan nog geen andere veranderingen in je lichaam hebt en het waarschijnlijk lichamelijk minder moeilijk zal zijn dan tijdens de zwangerschap. Drugs, en zeker harddrugs, is echt rotzooi voor een vruchtje en het kan zelfs zo zijn dat je er een miskraam van krijgt. Wanneer een vruchtje vanaf het begin af aan wordt blootgesteld aan drugs, kan het zo zijn dat je dit letterlijk aan het kindje zal zien en het kind moet sowieso afkicken na de bevalling en moet dus ook drugs krijgen toegediend. Dat is echt een vreselijk vooruitzicht. Dit gebeurt vaak ook nog als je niet elke dag coke gebruikt, maar wel regelmatig.
    Maar je vraag met betrekking tot het prille zwanger: juist in het begin van de zwangerschap worden alle organen aangelegd en is de celdeling het actiefste en belangrijkste. Als daar iets mis in gaat doordat je drugs gebruikt, en die kans bestaat dus, kan dit inderdaad tot afwijkingen leiden, dat vaak resulteert in een miskraam, maar niet altijd.
    Het is dus heel erg verstandig van jullie om te willen stoppen nu je kinderwens hebt. Je kunt er waarschijnlijk het beste een steuntje in de rug bij zoeken, want als ik het zo lees is het met name een psychische verslaving die jullie hebben. Zolang je de intentie hebt om te stoppen, zal het ook lukken, weet ik zeker! Neem bv contact op met de huisarts of GGD, vertel jullie plannen en hij/zij zal jullie ermee helpen.
    Ook voor de kleine is het straks beter ouders te hebben die drugs kunnen weerstaan!
    Zet 'em op met zijn tweeen.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina