Hoi, ik heb geisteren een fruithap gemaakt met een appel, halve banaan en wat pitloze druiven...maar ik heb het velletje er niet afgehaald, eenmaal in de blender zaten er dus allemaal kleine stukjes vel in, Seff heeft het wel allemaal lekker opgegeten, maar mogen ze dit alwel hebben? liefs Emmie
Dit vond ik net op de site van het voedingscentrum: Het begin: fruit of groente U kunt het best met smaken beginnen die niet te zuur of te bitter zijn. Bijvoorbeeld appel, banaan, peer, perzik en meloen. Na verloop van tijd kunt u wat anders proberen of combinaties maken. Denk aan mandarijn, sinaasappel, kiwi, ontvelde- en ontpitte druiven, bessen, mango en aardbeien. Lekkere combinaties zijn appel met perzik, aardbei met banaan, kiwi met peer of mango met perzik. Verwijder de schil en pitjes van fruit en was het goed. Beter denk ik om in het vervolg de velletjes eraf te halen, waarschijnlijk worden die niet goed verteerd, maar zo voor een keertje zal het vast geen kwaad kunnen.
Ik heb op school geleerd dat juist de schilletjes van druiven laxerend werken. Maar dat is al jaren geleden, kan goed alweer achterhaald zijn..
ooh ja ik heb net dit gevonden.....: Wat het fruit betreft, kies je het best zacht, neutraal fruit: appelen, peren, bananen, meloenen, perziken, pruimen, ... Gaat dit goed, probeer dan gerust kiwi's, citrusvruchten, mango's, enz. Geef je een bepaalde fruitsoort voor de eerste keer, doe dit dan enkele dagen na elkaar. Wacht intussen met ander fruit. Zo zie je onmiddellijk of je baby er allergisch voor is. Met druiven, bessen en ananas wacht je best tot één jaar. Heeft je kindje aanleg voor allergie, geef dan pas aardbeien vanaf 12 maanden. Dus daar kan ik dan maar beter nog ff mee wachten, ik dacht lekker voor de variatie... En ik geloof dat een tijdje geleden ook een potje van olvarit heb gegeven met druiven erin :-s liefs Emmie
Niet zo heel raar. Potjes bevatten wel meer fruit, zoals kiwi, aardbei en citrus dat eigenlijk wordt afgeraden tot 1 jaar. Groot verschil is dat het fruit in potjes helemaal sufgekookt wordt, zodat een deel van de allergenen kapot gaat. Daardoor zullen kinderen minder snel last hebben van druif, kiwi, citrus of aardbei uit een potje als wanneer ze het vers krijgen. Druif wordt net als appelconcentraat vaak toegevoegd als zoetmaker. Het bevat hoge concentraties vruchtsuikers, waardoor het potje zoeter smaakt.
ok das waar, maar wel erg verwarrend allemaal! Dan heb ik Seff iets gegeven, lees ik later weer dat ie dat helemaal nog niet mag! Laatst heb ik ook een hard gekookt eitje door zn voeding met aardappelen en wortelen gedaan ( verdeeld in 7 porties) lees ik later weer ergens dat je alleen het ei geel mag gebruiken....zucht !!
ach weet je meis, ik wil het ook zo perfect mogelijk doen voor Dano en twijfel me soms suf of hij iets wel of niet mag hebben. maar als ik dan bedenk wat er vroeger aan kinderen werd gegeven die nog steeds leven. dat betekent niet dat je alles maar gewoon moet geven, maar als je iets hebt gegeven wat wordt afgeraden is het niet direct een wereldramp. het blijft gewoon eten. zie het maar zo, je hebt weer wat geleerd toch