Waar begin je mee met zindelijkheid?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door vruchtje24, 10 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.195
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi allemaal,

Ons zoontje is nu 2 jaar en 4 maanden. We zouden het op zich wel fijn vinden om hem langzaam aan zindelijk te krijgen. Maar zowel man als ik weten gewoon niet hoe we dat aan moeten pakken/hoe we moeten beginnen.

We hebben hem wel een keer een uurtje in zijn blote kont laten lopen en het potje beneden gezet en hem verteld dat als hij moet plassen daarop moet gaan zitten. 2x keer is dat niet gelukt en plaste hij in de woonkamer. Meteen daarna op het potje gezet maar dat weigerde hij.

Alle tips zijn welkom!!

groetjes vruchtje

2. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    OP vaste tijden op het potje zetten bv na het opstaan en voor ie op bed gaat en dan maar zien.
    jullie kunnen het tijd vinden, maar hij moet er ook aan toe zijn he!

3. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    ik begon ook zo hoor.. ongeluk na ongeluk.
    tot ze opeens riep mama ik moet plasje doen! en toen had ze het ineens door. ze was in 2 weken zindelijk.
    ze moeten er ook wel echt aan toe zijn, deze opmerking van mijn dochter was al genoeg ;)
    gewoon thuis in de blote billen laten lopen en de dwijl klaar zetten en wacht maar af.
    en soms even herinneren dat ie op het potje/wc wilt (misschien wilt ie niet op het potje maar vind hij de wc wel leuk!)
    en als hij echt echt niet wilt zou ik niet gaan vechten en er gewoon nog even mee wachten tot hij er wel klaar voor is.
    ze geven het vaak toch al wel zelf aan op de een of andere manier. en dwingen helpt juist niet is mijn ervaring.

4. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    je zou ook nog een beloningsposter kunnen maken waar hij dan een sticker op mag plakken als hij een plas/poepje heeft gedaan.
    of een grabbelton met kleine kadootjes die je dan af en toe kunt geven.

5. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb het een poosje geleden best wel gepusht (vaak er op zetten, stickers, etc), maar ik merkte dat ze er gewoon zelf nog niet aan toe was. Ze deed best af en toe een plasje op het potje, maar ze gaf het nooit zelf aan.

Nu is ze gewend aan het potje (ook geen afkeer meer van, na dat gepush van mij), snapt ze wat de bedoeling is, en wacht ik verder af. Ik vraag het af en toe, en soms wil ze er even op. Vooral als ik zelf ook ga plassen bijvoorbeeld, dan wil ze ook wel. Ze doet de laatste tijd niks meer er op, dus ik laat het maar gaan. En bij lekker weer doen we soms een paar uurtjes zonder luier, met de ongelukjes op de koop toe (die zijn dan meestal buiten). Ik had deze zomer eigenlijk op beter weer gehoopt, dat we dat vaker hadden kunnen doen, maar ja. Het komt vanzelf hoor! En ik verwacht ook ergens zo'n opmerking van 'ik moet plassen' en dan zien we wel verder!

6. Skye

Skye Niet meer actief

Hier met 1,5 jaar al het eerste plasje op het potje gedaan. Ik zette haar gewoon standaard voor het douchen op het potje en dan kwam er wel eens onbewust een plas. Ben er toen niet echt meer bezig geweest! Toen ze een jaar of 2 was gaf ze echt zelf aan dat ze moest plassen en poepen, maar dat ging met vallen en opstaan. Daarin ben ik met haar mee gegaan, dus niet gepusht ed. Nu is ze 2 jaar en 3 maanden en is ze zowel dag als nacht zindelijk!! Ik heb er niet veel voor gedaan, gewoon met haar flow mee zeg maar!

7. Maia

Maia Niet meer actief

wij zijn er nog niet heel erg mee bezig. Ik heb een potje in de woonkamer staan dat voornamelijk als hoed gebruikt wordt en ik heb wel in de badkamer een wc bril verkleiner. Daar mag ze elke avond even opzitten (als ze niet wil is dat ook goed) en vaak doet ze dan ook echt een plasje. Maar ik heb niet het idee dat ze er echt aan toe is dus voorlopig blijven wij het zo spelenderwijs doen en ik merk vanzelf wel als ze er echt meer interesse in krijgt.

8. Zomerbloem

Zomerbloem Niet meer actief

Ik ben sinds 1 aug. ook intensief bezig met zindelijkheidstrainig en sinds gister gaat het echt goed. Mijn dochtertje is 2,5 jaar en geeft nu echt aan dat ze moet plassen of poepen.
    Vorige week plaste ze nog veel in haar broekjes maar na een paar dagen werd dat al minder.

ik merkte wel dat pushen bij haar niet echt hielp. Hoe meer ik haar op het potje zette, hoe minder zij ging plassen. Het weekend heeft ze beide dagen van 11.30 tot 20.00 uur niet geplast. Gister van s`ochtends vroeg tot aan het naar bed gaan, zonder luier en ze heeft alles netjes aangegeven, plassen en poepen. Dat heb ik nu losgelaten, wel vaak gevraagd of ze moest plassen en als ze moet plassen, dat ze het moet zeggen.
    En dat gaat nu hartstikke goed. Ze is vandaag bij opa en oma en ben heel benieuwd hoe dat is gegaan!

Ze wil alleen nog niet op de grote wc, maar dat hoeft ook nog niet. Als het op het potje echt goed gaat, gaan we over naar de grote wc.

Vanaf wanneer gaan jullie zonder luier op stap? Kleine stukjes in de auto (5min) zonder luier zijn goed gegaan, maar boodschappen durf ik nog niet aan.

Van Doobuddies heb je kraskaarten. Daarop kun je elke keer een vakje openkrassen als ze hebben geplast of gepoept op het potje. Hier is dat een groot succes!

9. appelthee

appelthee Niet meer actief

hoi hoi

in het begin ook veel bezig geweest met op het potje zetten en hij wilde op een gegeven moment helemaal niet meer ...

en ik heb het ook helemaal los gelaten ! wel gevraagd als ik hem zag ppoepen of we op de wc zouden poepen maar nee hij weigerde!

totdat hij drie was geworden, heb ik hem gewoon de luier af gedaan en sindsien is het helemaal goed gekomen,
    in het begin toen hij moest plassen zag ik hem in zijn piemeltje knijpen en snel op de wc gezet :D
    als beloning hebben we echte grote jongens ondergoed gekocht, en alle rompertje op doen ruimen,
    en binnen een week was hij snachts ook helemaal zindelijk :D

10. adi

adi Niet meer actief

Ik had ook mijn hoop gezet op een warme zomer met blote billen buiten, om daarmee te beginnen, maar helaas.

Wij hebben een potje gekocht en de kinderen laten zien wat de bedoeling is. s avonds vóór het slapen gaan is het hier tut-tijd, en dan zijn we langzaam bezig met douchen, verschonen, omkleden. Dan zet ik het potje in de woonkamer en laat ik ze er even op zitten, ze zitten dan een boekje te lezen.
    De meisjes hebben al een paar keer geplast op het potje.
    Waar ik heel trots op ben is dat onze meiden al 2x zelf eengegeven hebben dat ze willen poepen en om het potje gevraagd. Ze hebben dan ook op het potje gepoept.

Wij doen verder niet aan training of belonen oid, ik geloof dat de kinderen het zelf aangeven als ze er klaar voor zijn, dat merk ik langzamerhand aan mijn dochters.
    Mijn zoontje is er bijv er echt niet klaar voor, hem doet dat hele gedoe niks, en hij wil absoluut niet zonder zijn luier lopen. Dus komt dat nog wel.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Pushen werkt averechts, dat geloof ik stellig.

Ik zou het gewoon van het kind af laten hangen. En dan erop vertrouwen dat ze ergens tussen en 2 en 3 zindelijk worden.
    En dan heb je nog een uitloop van een jaar voordat ze naar school gaan.

Mijn zoontje ging in mei voor het eerst uit zichzelf op het potje, hij was toen 25 maanden. Er staat een potje in de badkamer en in de keuken en hij mag doen en laten wat hij wil. Soms gaat hij er niet op, soms wel en doet hij een plas en soms gaat hij erop en doet hij geen plas, ik vind het allemaal best!

12. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Wij begonnen met af en toe een op het potje zetten (voor het douchen bijvoorbeeld). Nu vragen we als hij uit bed komt en voor het slapen gaan of hij ook even op het potje wil, niet? dan niet, wel? dan mag hij er op en plast ook eigenlijk altijd wel.
    Heeeel soms geeft hij aan dat hij op het potje of de grote wc wil. Hij heeft ook al een aantal keer gepoept op het potje.
    Verder pushen we nog niks, maar het begin is er in ieder geval.

13. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.195
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Maar laat je dan je kleintje zonder luier en met blote billetjes rondlopen?

14. Chantalleke1985

Chantalleke1985 Actief lid

10 apr 2009
    316
    0
    16
    Mijn dochtertje is 1,5 en geeft nu al sinds een paar weken aan dat ze moet poepen. Nadeel is dat als ze zegt "poepen" ze ook direct d'r best gaat zitten doen :) tijd om haar dan op het potje te zetten is er dan al haast niet meer. Vraag wel altijd of ze op het potje wil maar meestal is het nee. Is ook nog wel erg vroeg maar vind het wel mooi dat ze zich er zo bewust van is. De rest komt vanzelf wanneer zij er aan toe is :)

15. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Hier zijn we ook een beetje bezig ermee. Na het eten en drinken gaat ze altijd wel op het potje. Meestal lees ik een boekje voor over op potjes gaan en dat vindt ze helemaal geweldig en vaak komt er dan ook een plas. Tijdens het spelen laat ik haar in een onderbroekje met een rokje lopen (is makkelijk uit te doen) of anders (als het warm is) in haar blootje. Soms geeft ze aan dat ze moet plassen en soms is dat dan ook waar en soms ook niet. Tijdens het spelen merkt ze het vaak te laat. Dan ligt er inderdaad een plasje. Ze heeft nu ook een paar keer op de wc geplast. Joepie! Ik doe het allemaal rustig aan, want ze ligt nu ook sinds een week in haar grote bed in haar nieuwe kamer. Best een grote verandering in haar leven al.

16. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier eigenlijk hetzelfde. Wij hebben een potje neergezet (volgens mij zo rond de 20 maanden) en Milan mocht altijd met mij mee als ik ging plassen (zodat hij zag hoe het hoort ;)). En toen hij 24 maanden was, was 'ie van de ene op de andere dag helemaal zindelijk overdag. We hebben er niks voor hoeven doen, hij ging het ineens aangeven en we hebben nu in ruim een jaar tijd maar 2 x een ongelukje gehad (allebei de keren op 't kdv ;)). Hij is sinds een paar maanden ook 's nachts zindelijk, daar hebben we ook niks voor hoeven doen. Hij zei zelf dat 'ie geen luier meer wilde en dat gaat gewoon goed.

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nee hoor, alleen boven bij het wakker worden en gaan slapen.
    Beneden heeft hij een luier om omdat ik het 1 te koud vind voor een blote bips en 2 omdat hij overal ging plassen. Nu doet hij netjes zijn romper en luier los en zegt tegen mij dat hij een plas moet en dan gaan we naar het potje. Ik heb er aan zitten denken van die up en go dingen te kopen, maar heb me er nog niet in verdiept.

18. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Dames, ik haak even in als dat mag, heb even advies nodig!
    Mijn zoon wordt volgende maand 3 jaar en is totaal nog niet bezig met zindelijk worden. We hebben al bijna een jaar een potje in huis, een wcverkleiner ook. We stimuleren hem door te vragen of hij op het potje of op de wc wilt plassen. Een enkele keer heeft hij dit ook gedaan. Hem de hemel in geprezen als hij alleen al ging zitten, maar helaas tot nu toe zonder succes.
    Op een gegeven moment gaf hij het aan als hij gepoept had en van de een op andere dag doet ie dat niet meer. Het is zelfs zo erg dat als ik vraag of hij gepoept heeft (omdat ik dan zo'n heerlijke aroma ruik) dan zegt hij gewoon glashard NEE.
    Ik ben van mening dat je het niet moet pushen, als hij er nog niet aan toe is heeft het denk ik weinig zin, dan ben ik de hele dag aan het ruimen en verschonen. Maar toch vraag ik me af wat ik nu het beste kan doen. Nog op zijn beloop laten of gewoon die luier niet meer om doen, ik weet even niet waar ik nou het verstandigste aan doen. Hebben jullie tips?

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier ging het ongeveer hetzelfde en een week voor haar 3e verjaardag was ze eigenlijk opeens zindelijk. Ik zou er dus niets mee doen, het komt vanzelf wel.

Lisa is er meer mee bezig dan Eva destijds. Zit nu af en toe (met kleren aan ;)) op het potje van Eva en veegt dan ook haar billen af. Vandaag was ze aan het poepen en papa vroeg: Ben je aan het poepen? Lisa: ja. En daarbij deed ze haar rok omhoog en wees ze haar billen aan. Ben wel benieuwd of ze eerder zindelijk is dan Eva. Eva plaste met 2 jaar al wel op het potje soms, maar daarna was dat ongeveer een jaar lang helemaal over.

20. Zomerbloem

Zomerbloem Niet meer actief

Ik ben er gewoon mee begonnen met luier uit, onderbroekje aan en zo laten lopen. Eerste dag plaste ze steeds in haar onderbroekje, dagen daarop ging het steeds een beetje beter. Met een week bezig zijn, ging ze het zelf aangeven en steeds duidelijker en geen ongelukjes meer. We zijn nu bijna 2 weken verder en ze is thuis zo goed als zindelijk. Als we weg gaan doen we nog wel een luier om, maar dat wil ik aankomende week gaan trainen. In principe is ze binnen 2 weken redelijk zindelijk.
    Het is even intensief bezig zijn, maar hier plukken we daar heel snel de vruchten van. En mijn dochtertje is nu 2,5 jaar.

Deel Deze Pagina