overgang ledikant naar groot bed. wie heeft tips?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door madelief78, 5 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelief78

madelief78 Bekend lid

26 feb 2009
    561
    63
    28
    ons zoontje van net twee gaat komende week over naar het grote bed. hij "verhuist" van de babykamer naar zijn nieuwe kamer.
    Wie heeft er tips over:

zelf uit het bed kunnen komen.
    speelgoed op zijn kamer.
    slaapzak aan of niet.
    of andere dingen waar ik nu nog niet eens aan denk.

2. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Wat voor tips bedoel je precies met 'wel of niet uit bed kunnen komen'? Want ik neem aan dat ieder kind die over gaat naar een gewoon bed zelf uit bed kan komen :)

Wij hebben vrijwel geen speelgoed op hun slaapkamer, maar wel veel knuffels.
    De eerste dagen was het feest trouwens, vooral voor Yasmine. Die ging door de kamer rennen en nog láng spelen voor ze ging slapen haha, die vond het helemaal geweldig. Grappig genoeg is ze nadat ze eenmaal gewend was beter gaan slapen dan toen ze nog in haar ledikant lag.
    De vrijheid zorgde er bij haar voor, dat ze rust kreeg.

Slaapzakje zou ik niet meer doen, helemaal om de reden dat ie nu ook zelf z'n bed in en uit kan.

Je kán de eerste dagen voor de zekerheid een deken oid naast het bed liggen, de meiden zijn er nog wel een aantal keer uitgevallen voor ze zich aanpast aan het feit dat er geen spijltjes meer waren (maar dit kan voor ieder kind anders zijn natuurlijk)

3. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Tips?
    * een uitvalbeveiliging aan de bedrand (zo'n bedhekje zeg maar)
    * géén slaapzakje meer want dan valt hij zeker als hij uit bed wil stappen
    * tijdelijk het matrasje van het ledikant naast zijn nieuwe bed ivm uitvallen
    * speelgoed, ja ik zou het wel doen. hebben wij nu ook op haar kamer omdat ik dan af en toe lekker de was kan doen - kan ze lekker zelf even spelen
    maar heb je dat nu wel of niet?
    * traphekje - of iets anders zodat hij zijn kamertje niet uit kan / trap niet af kan

4. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    heb je een peuterbed of een 1 persoons?
    Hier ene peuterbed en ing direct goed. Nu is die van mij ook ultra braaf ;) Hij komt nog steeds niet uit zn bedje en roept ook niet, maar wacht braaf tot wij hem er uit komen plukken ;) (wordt aan gewerkt :))

Ben je bang dat hij er te pas en te onpas uitklimt? Tsja, gewoon iedere keer weer terug leggen en uitleggen waarom hij moet bijven liggen

Wij hebben al het spelgoed dat niet beneden past (en dat is veel ;) op zijn slaapkamer staan. Dat gaat hier prima.

Thomas slaapt gewoon onder een dekbed en hij heeft zelfs een kussen (waar zn koppie wel vaak vanaf kukelt ;)). Gaat ook prima.

Ik geloof dat jouw zorg meer ligt in het feit dat hij misschienn gaat lopen 'keten'. Dat was bij ons niet aan de orde; ik was eerder bang voor het feit dat hij het eng/spannend zou vinden, maar dat viel reuze mee. We hebben zijn ledikant samen uit elkaar geschroefd en samen 'bedacht' dat als we die toch over hebben dat we die wel aan de baby konden geven ;) Dus niet het gevoel geven dat ie zn bedje moet afstaan voor de baby zeg maar, maar meer dat we hem toch over hadden ;)
    Daarna nieuwe bed samen in elkaar geschroefd; dus hem het hele proces laten volgen. hij vond het meteen super en voelde zich heel trots en groot!
    Meteen eerste slaapje 's middags er in laten doen, zodat hij meteen kon wennen en dat niet ;s nachts hoefde. Ging helemaal prima!

5. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Geen speelgoed op de slaapkamer zetten.Hahah des te langer gaat het feest 's avonds door.Hier ook alleen knuffels en kussens.Suus was hier ook de gangmaker,Tessa vond het allemaal best.Heel apart trouwens Caithlin,zelfde als bij jou,sliep Suus ook beter in haar grote peuterbed(meegroeibedje van Ikea).
    Slaapzak zou ik ook zeker in het begin niet doen.Komen ongelukken van.Een bedhekje hebben wij hier nooit gebruikt.
    We lieten ze hier 's avonds gewoon feesten op bed,na een aantal dagen waren ze zoooo moe dat ze binnen 5 minuten sliepen.
    Succes ermee...

6. madelief78

madelief78 Bekend lid

26 feb 2009
    561
    63
    28
    Bedankt voor jullie tips.
    Met zelf uit bed kunnen bedoel ik dat als hij niet wil slapen door wat voor reden dan ook hij nu zijn bed uit zal kunnen en ook zijn kamer. Ik ben heel benieuwd hoe hij die vrijheid gaat ervaren en benutten.
    Ik ben ook heel bang dat hij het eng gaat vinden of nog slechter gaat slapen. Hij heeft nu steeds periodes dat hij slecht inslaapt en slecht doorslaapt.
    Speelgoed heeft hij nu ook op zijn kamer idd handig als je boven wilt poetsen.
    slaapzak uit lijkt me ook wel beter al kan hij ons bed goed af met slaapzak en kan hij ook lopen met zijn slaapzak.
    Ik probeer hem zoveel mogelijk te vertellen over zijn nieuwe kamer en we hebben zijn speelgoed ook al samen verhuist naar de nieuwe kamer.

7. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Haha das zeker toevallig, net als alleen knuffels en kussens op de slaapkamer ;)
    Ze slapen bij ons trouwens apart. Samen was geen doen, Jennifer wil wel slapen, komt ook nooit van dr bed af en is ontzettend braaf wat dat betreft, maar Yasmine houdt haar dan wakker, het werkt niet samen helaas.
    Ik ben er trouwens dus ook zo mee omgegaan, laat maar spelen. Misschien is dat ook juist de reden dat ze nu beter slaapt in haar grote bed, omdat het besef dat het 'mag' genoeg was, in haar ledikantje voelde ze zich waarschijnlijk opgesloten.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Gewoon doen en niet teveel over nadenken. Je merkt wel wat er gebeurd!

Mijn zoontje gaat altijd nog even spelen in zijn kamer of als hij behoorlijk moe is nog even lezen. Hij gaat altijd binnen 45 minuten uit zichzelf slapen. We hebben hem dus wat eerder naar bed gedaan zodat hij op een behoorlijke tijd slaapt. We laten hem vooral zijn gang gaan en dat gaat altijd goed.
    Hier zijn we overgegaan op een peuterbed omdat meneertje uit zijn ledikant kroop (op zich ook niet erg) maar hij kon - als hij moe was - niet meer terug.. Het gevolg hiervan was dat hij soms in zijn kamertje op de grond in slaap viel. In zijn juniorbed kan hij gewoon zelf weer terugkruipen.

- hier geen bedhekjes (2 x eruit gevallen daarna ging het goed)
    - geen slaapzak meer (zelf aangegeven)
    - alles uit de kamer gehaald waar hij mee kan 'smeren' en andere 'gevaarlijke' dingen verwijderd... verder staat alles er gewoon nog in

9. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Idd!

Robyn slaapt nu een maand in haar grote bed (1-persoons), en dat gaat vanaf het begin gewoon goed. Ze is er nog niet uitgevallen (we hebben geen hekje ofzo ervoor) en ze komt er zelf ook niet uit, dat doet ze alleen als wij ook in de kamer zijn.
    Slaapzak gebruikten wij al een tijdje niet meer.
    Wij hadden het ledikant nog even laten staan, maar daar wilde ze echt niet meer in slapen dus die ging heel snel de kamer uit.

10. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Hallo,

Mijn dochtertje heeft nu 2 maanden een groot bed, en gekgenoeg is ze er nog geen 1 keer uitgekomen 's avonds. Sinds 2 dagen komt ze er 's ochtends zelf uit en komt naar onze slaapkamer. Daarvoor bleef ze heel strak in bed liggen en bleef ze wachten tot ik naar haar toekwam... haha.

Ik heb het matrasje uit het campingbedje wel naast haar bed gelegd, ze is er 's nachts namelijk wel een keer uitgevallen. Verder heeft ze ook (allang) geen slaapzak meer aan. Knuffels liggen voor het oprapen en als ze de lade van haar kast opentrekt kan ze "lezen".

Succes,

Kari

11. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Onze kleine spruit heeft gisteren de grote overstap gemaakt. Het slapen in haar nieuwe bed gaat tot nu toe prima. Wij hebben bewust gekozen voor wel speelgoed op haar kamer. Als ze ietsje ouder is komt ze misschien zelf uit bed en wil dan even spelen i.p.v. bij papa en mama pap in bed. Die keus is dan aan haar. Ook ga ik 's ochtends altijd douchen. Ik deed haar dan altijd in haar ledikantje met wat speelgoed, maar dat kan nu niet meer. Ons plan is om een traphekje voor haar deur te maken zodat ze niet zomaar haar kamer uit kan. Reden hiervoor is ook dat wij op zolder slapen en ik niet wil dat ze zelf naar zolder wandeld.
    Onze dochter heeft sinds ze 1 is al geen slaapzak meer aan. En wat grappig is....als ze 's ochtends wakker wordt komt ze niet uit bed maar roept mij gewoon en blijft netjes in bed liggen. Ben benieuwd hoe lang ze dat volhoud;)

12. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Inderdaad gewoon doen. Hier was het vanaf moment 1 een groot feest. En ze was pas 1,5 toen ze naar haar peuterbed verhuisde. We deden er heel enthousiast over, zodat ze dacht dat het iets heel leuks was :)
    We hebben wel zon verhoging aan de zijkant, bijna geen speelgoed in de kamer en geen slaapzak meer. Het gekke is dat ze vrijwel nooit zelf uit bed komt, terwijl ze dat makkelijk kan. Ze blijft altijd liggen en roepen tot ik dr kom halen, prima natuurlijk.
    Ik zou me er niet teveel zorgen om maken.

Deel Deze Pagina