combiklas groep 2 en groep 3 bijelkaar ?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door jmm, 18 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jmm

jmm Bekend lid

29 mei 2008
    766
    0
    0
    hoi moeders, bij ons is nu gr 2 en gr 3 bijelkaar, wie heeft dat ook op de basisschool en heeft daar enige ervaring mee ?
    jmm

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij onze school hebben ze het 2 jaar geleden gehad. Combiklassen zijn hier al standaard. Normaal 1/2, 3/4/5 en 6/7/8. Ze hadden wel de kinderen erop uit gekozen. Dus voor groep 3 de kinderen die in groep 2 al goed scoorden op zelfstandigheid. Voor groep 2 was dat minder van belang.
    Ze hadden het zo geregeld dat groep 2 regelmatig met de andere kleuterklas naar buiten gingen spelen en gymmen. Wat de leraar miste aan tijd tijdens de doorsnee tijd, haalde hij in tijdens die periode. De klas was ook niet zo groot, geloof 20 kindjes, ipv bijna 30 in andere klassen. Wel stond er een leraar voor die net van de pabo kwam, dat was wel een uitdaging en er kwam veel hulp van andere leraren.
    Ik geloof dat de ervaring wel prima was, veel kinderen ook blij met een leraar voor de klas.

Het is dus maar net hoe ze het organiseren. Als de kinderen van groep 2 de kindjes van groep 3 gaan storen, dan werkt het niet zo goed denk ik..

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.090
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar ik hoor van collega's van andere scholen alleen maar positieve ervaringen over 2-3 combinaties.

4. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het een fijne combinatie. De groep 2 kinderen pikken toch wel veel op van de leerstof van groep 3 en groep 3 kan zo nu en dan toch nog eens lekker spelen.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Oh, dat lijkt me ideaal!
    Mijn dochter is cognitief enorm toe aan groep 3, maar sociaal gezien niet. Daarom gaat ze naar 2. Maar ik hou mijn hart vast. 2/3 combi zou ideaal zijn (maar ja, dan heeft ze daarna ws een 3/4 combi nodig etc ;)).

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hier dit jaar ook de combi 2-3. Volgens mij krijgt groep drie veel klassikale uitleg tijdens de buiten speel momenten van groep 2 . Nu lijkt me dat erg weinig tijd te zijn, of groep 2 zit halve dagen buiten..............
    Ben benieuwd. Mijn dochter wil graag leren schrijven en kan dan mooi mee luisteren met groep 3. Gezien haar concentratie zal ze dat ook wel doen :D

7. jmm

jmm Bekend lid

29 mei 2008
    766
    0
    0
    dank jullie, wel, ga het mee maken , tot nu toe best positieve reacties

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wij hadden afgelopen jaar een 3/4 combi en nu enkel groep 4.
    Ik hou mn hart vast....

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Maar dan.. Dan naar een groep 3 en je vervelen omdat je alles al (half) kent? Of hopen op een 3/4 groep. Dan zit je het jaar daarna weer, of ze moet versnellen.

10. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Dit schooljaar voor het eerst 1/2/3 bij elkaar, dus kan nog niets positiefs/negatiefs melden. Totaal nu 16 kinderen, zo zijn ze vorig schooljaar geeindigd. Er komen dit jaar ca. 5 kinderen bij die aankomend schooljaar 4 worden.
    Het is gewoon even afwachten hoe het uitpakt, ik sta er in ieder geval niet negatief tegenover,

11. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dat zal wel meevallen. Ze moet toch haar eigen werkjes doen, dus zal ze het ook niet helemaal meekrijgen. Ik weet ook niet of ze makkelijk of moeilijk leert, in het laatste geval is de herhaling dan natuurlijk juist fijn.

12. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Ik ben ook benieuwd naar de reacties.
    Onze dochter start volgende week in gr. 2-3.
    Zij is van januari en heeft er dus 1,5 jr. groep 1 opzitten en is wel toe aan wat anders.

13. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Mijn zoontje zit op een Montessori school en daar is het zo dat 1/2 samen zit, daarna 3,4,5 en dan 6,7,8 weet nog niet hoe dat gaat want hij gaat na de vakantie pas naar groep 2.:)

14. Astre

Astre Niet meer actief

Hier zat vorig jaar 1, 2 en 3 bij elkaar. Wij waren er heel positief over. Het was een kleine klas van 11 kinderen en alle kinderen kreeg daardoor ook voldoende aandacht op hun eigen niveau.

15. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jaloers!!! Ik ben vorig jaar geeindigd met 36 kinderen en ik start er met 24 dit jaar, groep 1-2 . Een groep 2-3 kan heel wisselend uitpakken. Als je als school de luxe hebt dat je de kinderen er voor kan uitkiezen (zelfstandigheid etc) dan kan het heel positief uitpakken. Als er een 2-3 combi wordt gemaakt omdat het gewoon niet anders kan qua formatie dan kan het een behoorlijke uitdaging worden.

16. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Bij ons hebben ze dat ook. Mijn zoontje zit al vanaf het begin in dezelfde combinatieklas. Eerst 1/2, daarna 2/3, 3/4 en nu 4/5. Hij zit altijd in de laagste groep. Voor hem is het ideaal, omdat hij best wel voorloopt en op deze manier makkelijk op bepaalde vakken mee kan doen met de hogere groep, zodat het voor hem leuk blijft.

Kan me voorstellen dat het voor sommige kinderen ook niet positief kan uitpakken. Het lijkt me ook best een lastige combinatie, omdat groep 2 nog veel speelt en groep 3 dan ondertussen al echt aan het leren is. Lijkt me voor de juf ook best lastig, maar hier is het volgens mij best goed gegaan.

17. Joycee

Joycee Actief lid

9 dec 2007
    179
    0
    16
    Helpende
    Bij mijn dochter op school hebben ze gewoon een combiklas van groep 1 en groep 2 (groep 1/2 a, b etc.) en daarna heb je gewoon 3 t/m 8, dus geen combiklassen meer.

18. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Het lijkt mij als leerkracht vooral heel moeilijk. Groep 3 heeft veel begeleiding nodig in het leren lezen en schrijven.

19. tuc

tuc Niet meer actief

lijkt mij voor veel groep 2 kinderen de ideale combinatie

20. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    Onze zoon zit ook in een 2/3 combi.
    Hij zit in groep 3. We zijn van school gewisseld ( voor onze oudste dochter) en er was n combi 2/3 en een combi 3/4. Hij is pas 5 jaar dus vond ik dat laatste niet heel geslaagd.
    Hij heeft het tot nu toe goed naar zijn zin. Over 2 weken hebben we info-avond.

Deel Deze Pagina