Onze tweelingmeiden zijn vandaag precies 19 maanden (gecorrigeerd 18 maanden) en zijn heel laat in hun grove motoriek. Daarentegen gaat het praten en hun fijne motoriek als een speer. Rollen deden ze pas met 10 maanden maar ook niet fanatiek op dat moment, dat deden ze pas veel later. Naomi is met 15 maanden begonnen met billenschuiven en Elize is pas met 16 maanden begonnen met kruipen. Naomi kan op zich wel kruipen maar vertikt dit gewoon omdat het schuiven sneller gaat. Optrekken deden ze ook pas laat (17 maanden) Alleen Naomi doet dit niet op de goede manier omdat ze een billenschuiver is. Hiervoor heb ik in februari ook fysio voor ingeschakeld. Heb oefeningen gekregen om haar te helpen bij het optrekken. Ze trekt zich namelijk op vanuit de armen en niet door op haar voetje te gaan staan. Dit gaat gelukkig als stukken beter en ook het tenenstaan is niet veel meer. Beide dames vinden optrekken en het lopen langs de tafel leuk maar durven nog niet zelf achter een loopwagen aan te lopen. Hebben jullie tips voor mij om het leuker te maken....ik wordt op het moment ook zo moe van al die opmerkingen uit de omgeving ''lopen ze nog niet?'' het constant te moeten verdedigen van je kinderen is niet leuk....ze hebben hun prioriteit echt bij hun fijne motoriek en het praten gelegd en hebben daar veel tijd aan besteed. Zit er iemand in hetzelfde schuitje? Lijkt me fijn om tips uit te wisselen.
de laatste waar je je druk om moet maken zijn de praatjes uit de omgeving. bah! ik weet daar alles van, mijn zoontje liep ook pas met 18 maanden. wat ons veel hielp is massage. En kunt ze eigenlijk ook niet dwingen om te gaan lopen he, dat is het ook. Ik zou zeggen blijf rustig, heb vertrouwen in je meisjes, ze gaan pas lopen als ze voldoende kracht in de beentjes voelen. Succes in ieder geval!
Dat weet ik maar het is zo vermoeiend contstant hetzelfde te zeggen, ze zullen ook pas gaan lopen als ze er aan toe zijn maar soms vraag ik me wel eens af of ik iets verkeerd heb gedaan
meid je moet niet aan jezelf twijfelen onze tweede liep pas met 18 maanden en wat heb ik veel "gezeuR"moeten aanhooren ook omdat hij veel ouder lijkt hij is groot (beide jongens zitten in maat 104 en bijna 2 jaar verschil) hij begint nu met echte woordjes hij had zijn eigen taal ook hier waren veel mensen die hier comentaar ophadden, van praat hij nog niet, je verstaat er niks van ze doen alles op hun eigen mannier , ik daagde h wel veel uit maar hij ging er niet op in
Zijn ze niet gevallen met opstaan bijvoorbeeld? En misschien daarom zijn ze bang om te lopen? Ik begrijp je heel goed, mijne liep ook als alle laatste uit mijn omgeving. Ook genoeg geluisterd naar: " Loopt ie nog niet?" Bekijk bijlage 227833
Hier in dezelfde situatie alleen mijn dochter loopt wel af en toe achter de loopwagen. Ze was met alles redelijk gemiddeld alleen lopen dus niet. Omdat mijn dochter heupdysplasie heeft gehad gaan wij terug naar de orthopeed. Ik vermoed dat het bij mijn dochter hier misschien iets mee te maken heeft, ze zet haar voeten namelijk ook raar neer. Tips kan ik je dus helaas niet geven, ze gaan vast de komende maanden lopen. Als ze er zelf aan toe zijn.
Hier hetzelfde gehad met beide kinderen. Ook vlot met woordjes en fijne motoriek maar niet dapper genoeg om te gaan lopen. Met de jongste hebben we veel geoefend zodat hij minder angstig werd. We gingen dan tegenover elkaar zitten en lieten Tijs daar tussen lopen en dan steeds een stukje verder. Elke keer als hij de overkant ( lees 20cm ofzo) had bereikt deden we super enthousiast. Nu loopt hij sinds februari dus met 20 maanden. Voordeel van late lopers is vaak wel dat ze sneller stevig lopen.
Mijn moeder vertelde me dat ik pas liep met 2.5 jaar.. en heeft zich ook vaak zorgen gemaakt.. tis helemaal goedgekomen maar ik snap je zorgen wel.
Pff altijd dat commentaar van iedereen uit de omgeving... Het kan er zo voor zorgen dat een mama zo onzeker wordt! Hier ook zo'n mama die onzeker wordt. Mijn zoon liep dan wel los met 15maanden (met 8maanden liep hij al wel langs de meubels en aan de hand/loopkar deed hij 9dagen voor 1e verjaardag) maar hij praat nog niet, zegt eigenlijk nog geen woord. Nou als je dan verhalen hoort: mijn dochter deed dit al toen zij, mijn kleinzoon doet dit al zo en zo lang enz enz. Ja hij zegt nog niks, ik kan er niks aan doen, probeer zoveel mogelijk te helpen/stimuleren maar hij moet het zelf doen en als hij dat nog niet wil/kan tja dna is het niet anders! Maar indd dat geklets van anderen gedver !! hahaha xxx Ow wilde eigenlijk zeggen dat het broertje van mijn vriend pas met 21 maanden liep
Dat gezeur inderdaad.. Mijn jochie was net geen 19 maand toen hij losging lopen. Hij liep toen al vanaf 11 maand langs de tafel en achter de blokkenkar. Hij was waarschijnlijk gewoon bang om te vallen. Uiteindelijk liep hij ook direct de straat uit. En was hij direct weer bij met zijn leeftijdsgenootjes qua wandelen.. Mijn zusje was ook zo'n late loper. Die was net geen 2 jaar. Maar dat is ook goed gekomen. Gewoon de prioriteiten bij andere dingen. Ze heeft destijds wel fysio gehad, maar het was geen fysiek probleem (als in krachtstekort), het was puur geen behoefte.. Als iemand zo'n opmerking maakte, zei ik dat toch iemand het gemiddelde omhoog moest halen, tegenover die loper bij 9 maand (die iedereen dan natuurlijk kenden)..
Dankjewel voor jullie reacties, we gaan gewoon weer lekker met ze spelen en hopen dat ze ooit gaan snappen dat lopen toch ook wel leuk kan zijn. De laatste keer waren ze ook weinig aangekomen omdat ze nu zo actief zijn en als ze eenmaal lopen verbruiken ze ook weer minder dan dat ze kruipen etc. Moet nu zelfs voor het gewicht weer extra terugkomen omdat ze maar een paar gram aangekomen waren. Dat is ook niet gek want in oktober deden ze nog vrij weinig en nu zijn het twee ondernemende kids. Als alles volgens het boekje gaat in nederland is er niks aan de hand maar gaat dit anders dan wordt het een ander verhaal. Wat is ''normaal'' tja ieder kind heeft zijn eigen voorkeuren. Laten we het daar op houden. Ik houd jullie op de hoogte
Meid, je meisjes gaan het echt alleen doen wanneer ze er zelf aan toe zijn. Het is niet leuk dat je omgeving zulke dingen zegt, maar probeer je niks aan te trekken, ieder kind is uniek en de een is daar sneller mee en de ander weer met iets anders. Geduld en het komt allemaal goed. Zo heeft mijn meisje sinds kort haar , nou het komt echt allemaal hoor. En geniet er gewoon van,want ze zijn zo groot hihi. En iedere moeder heeft haar vragen maar alles komt goed!! gr Belly
Niet in het zelfde schuitje, maar mijn moeder heeft het wel met mij gemaakt. Praten deed ik op die leeftijd als brugman, hele verhalen. Maar lopen ho-maar, ik vertikte het gewoon.. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen en zo ook vast met jou meiden!
Ik zit niet in hetzelfde schuitje, maar heb ik op een kdv gewerkt en heb er veel kindjes voorbij zien komen en ze zijn allemaal lopend de deur uit gegaan dus alle reacties lekker links laten liggen.. Als je een loopwagen hebt waar je blokken in kan doen kan je eens proberen om een zware steen in de bak te leggen. Op die manier moeten je meisjes echt duwen om vooruit te komen gaat de wagen niet met hun aan de haal. Vaak zie je kinderen achter de loopwagens rennen doordat hij zo makkelijk vooruit rijden, dan gaat de wagen dus sneller dan zij kunnen en ik kan me voorstellen dat het erg eng voor ze is... Lekker laten gaan.... de natuur doet zijn werk wel!
Leo, mijn oudste is destijds op het KDV ook overgezet naar de volgende groep met een goede loopkar. Hij liep niet los, en dat moest wel voor de dreumesgroep (1,5-2,5). Hij was alleen echt te wijs voor de babygroep. Dus zo met loopkar over. 3 weken later liep hij al los..
Schat, Marley liep pas met 22 maanden omdat ze hypermobiel is. Nadat iedereen had gezegt dat je kinderen beter op blote voetjes kan laten lopen en dit tot nu toe niet hielp heb ik mijn dochter goed stevige schoenen aangedaan. En na 2 weken liep ze. Een kind loopt wanneer hij of zij eraan toe is. Komt wel goed
Ik ben er ook uit ervaring achter gekomen dat ieder kindje zich ontwikkelt in zijn/haar eigen tempo, dus wees gerust. Dennis is nu 13 maanden en hij heeft nog geen centimeter gekropen, hupt en schuift namelijk vooruit op z'n billen. Hij zit vaak genoeg op handen en knieën, maar vraagt zich dan af 'wat nu'? Tja, wat doe je eraan hè?! Ik laat 'm lekker zelf de wereld ontdekken, op de grond spelen en op z'n kamer, op zijn manier. Natuurlijk stimuleren we 'm regelmatig zodat ie ook weet dat er echt ook andere manieren zijn om vooruit te komen maar dwingen kun je ze niet. 'Het komt zoals 't komt' zeg ik dan. Dennis ontwikkelt zich trouwens op andere gebieden ook reuzesnel, zegt nu al echt woordjes (als ie er zin in heeft) en is echt van 't imiteren en nadoen op het moment. Het zijn allemaal fases uiteindelijk hè, hebben ze weer iets nieuws geleerd, beginnen ze weer met een andere fase en vaardigheid. Het komt heus goed!!
ik zit in hetzelfde schuitje.. ons zoontje wordt morgen 16 maanden en tijgert alleen nog maar.. zijn ook met fysio begonnen.. omdat ik ook onzeker wordt van al die vragen.... maar de fysio heeft wel ontdekt dat onze zoon een lage spierspanning heeft in zijn buik en rug en ook nog eens hypermobiel..
Bedankt voor jullie lieve reacties! Ik weet dat ik het niet kan afdwingen maar overal wordt je ermee geconfronteerd. Kindjes in de buurt, neefjes, nichtjes die het allemaal al wel kunnen en vele maanden jonger zijn. Nu hebben onze meisjes ook een andere start gehad maar dat hoeft ook niets te zeggen. Ze zijn erg pienter en kletsen veel, woorden zoals auto, gevallen, afgelopen, papa, mama, eten, klaar, slapen, daag, hallo, opa, oma, lizzy (naam van onze hond) toppie, kaas, eten etc etc zeggen ze al. Naomi zegt zelfs de naam van haar zus al (lize zegt ze) Ik merk wel dat ze nu veel bezig zijn met het staan en lopen langs alles dus het zal heus binnenkort wel eens gaan gebeuren. Ik ga gewoon lekker met ze blijven oefenen en spelletjes doen. Ik ben heel benieuwd wanneer ik hier mag komen melden wanneer ze lopen....lijkt me zo geweldig om te zien. Scheelt me ook veel broeken
Onzeker wordt je er zeker van....ik geloof ook echt dat het allemaal goed komt maar het is soms wel eens vervelend om anders te zijn dan normaal. Hoop dat je zoontje snel vooruit kan, ik merkte aan mijn dames dat ze erg gefrustreerd raakten als iets niet lukte