Beste verloskundige, Ik ben er door bloedprikken achter gekomen dat ik geen antistoffen heb voor Rode Hond. Dit kan inhouden dat ik vroeger niet ingeent ben of (volgens mij arts) de antistoffen niet genoeg zichtbaar zijn (?!). Nu raadt mijn arts me aan alsnog prikken te halen tegen Rode Hond. Maar ik heb ergens gelezen dat je na deze prikken het beste 3 maanden kunt wachten met zwanger worden. Ik begrijp dit niet zo goed, blijkbaar heb ik in de afgelopen 30 jaar ook geen Rode Hond gehad, waarom dan 3 maanden wachten? Dat wil ik helemaal niet Kun jij me er iets meer over zeggen? Bedankt, Annerie
Net antwoord gehad van de huisarts. Ik kan me na mijn eerstvolgende menstruatie laten prikken en dan raden ze ons ten zeerste aan om 3 maanden te wachten met een zwangerschap. Maar het kan ook zijn dat ik nu (ben nu vruchtbaar) al zwanger ben en dan? Zit echt een beetje in dubio nu...
Hoi Annerie, Je huisarts wacht, tot je eerst volgende menstruatie want dan weet hij/zij zeker dat je niet zwanger bent. Als je dus niet ongesteld wordt, ben je dus wrs zwanger en moet je dus niet in de buurt komen bij mensen of kinderen die rode hond hebben en je krijgt geen vaccinatie. Mocht dit wel zo zijn of je komt er toch mee in aanraking dan moet je langs de huisarts, kijkt hij/zij je bloed daarop na. Je wordt dringend geadviseerd om te wachten met de zwangerschap na een vaccinatie met rode hond ivm de toediening van zeer verzwakt virus. We weten niet wat dat voor consequenties heeft. Hierop maakt je lichaam naar alle waarschijnlijk antistoffen aan zodat jouw toekomstig kindje in de buik en jijzelf beschermd zijn tegen deze ziekte. Mocht je niet voldoende antistoffen hebben, zoals bij jouw. En je loopt gedurende de zwangerschap rode hond op, dan krijgt jouw kindje afhankelijk van de duur van de zwangerschap ernstige afwijkingen! Dus vandaar, wordt dit advies door zowel huisarts of verloskundige gegeven. Ik snap wel dat je niet kan wachten om zwanger te worden. Je kan nu ok meer inzicht in je cyclus krijgen en als je de pil hebt gebruikt, alle hormonen uit het lichaam laten gaan. Groetjes en succes, Japke