Hulp bij financien

Discussie in 'De lounge' gestart door Gazy, 2 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gazy

Gazy Niet meer actief

Ik weet even niet waar ik de vraag anders moet stellen..

Vriendlief en ik zijn niet sterk in het doen van de financien en ik zie echt door de bomen het bos niet meer.
    de oplossingen die we hebben verzonnen of verzinnen zijn allemaal tijdelijk of brengen ons uiteindelijk verder in de problemen.

Ik wil ons niet in de schulder werken.. maar ik ben wel hulp nodig.

Waar kan ik hulp vinden,zonder in de schuldsanering te gaan want dat is niet nodig, zonder opgelicht te worden, zonder magistrale bedragen kwijt te zijn.

Wie heeft een idee?
    Misschien dacht ik is het een idee om iemand zwart te betalen om dan zoveel uur per zoveel weken samen met je de administratie door te lopen, zodat je wel hulp krijgt maar niks uit handen geeft.
    maar waar vind ik iemand die dit wil doen?

2. ricmar94

ricmar94 VIP lid

17 dec 2008
    11.713
    1
    36
    zelfstandig ondernemer
    Gasselternijveen Dr
    hallo

ik denk zelf dat je via het GKB wel bij budget beheer terecht kan, en anders weten ze wellicht wel een instantie die je kan helpen?
    Ze zijn er juist ook om problemen te voorkomen...

3. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Ik begrijp wel wat je bedoelt...ik hoor vaak om me heen dat budgetbeheerders er een zooitje van maken. Dat ze dingen gewoon niet betalen of dat je weekgeld niet gestort wordt en dergelijke. Bij de gkb zal dit niet zo snel gebeuren denk ik. Toch is het ook wel moeilijk om alles meteen uit handen te geven..dat voelt een beetje alsof je gefaald hebt, maar in deze tijden hebben veel mensen het moeilijk om alles geregeld te krijgen en overzicht te houden.

Bij het maatschappelijk werk werken ook budgetconsulentes. Zij stellen met jou een plan op zodat je weer overzicht hebt. En bij de gkb geven ze om de zoveel tijd cursussen.

4. Gazy

Gazy Niet meer actief

#4 Gazy, 2 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2012
    Ik heb gelijk gekeken en het kan inderdaad ook bij ons in de stad. Super bedankt voor de tip. Want er staat ook bij dat dit niks hoeft te kosten en allemaal vergoed word.. Ik ga ze gelijk mailen..

het maakt me zo verdrietig he.. net alsof je steeds weer verdrinkt.. Ik doe mijn stinkende best maar steeds weer gaat het mis.

5. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    Ik heb het online programma afas gevonen.Het is evenijken hoe het werkt maar ik vind het geweldig.Je kunt al je transacties downloaden en bijna alles wordt automatisch in een catogorie geplaatst.Alleen dingen die ze niet thuis kunnen brengen moet je zelf even gatagoriseren.Daarna kun je alles terugzien in staafdigram of taartpunten.En ook hoeveel je aan boodschappen uitgeeft enz.Het was voor ons zeer confronterend en gaan vanaf nu ook beter sparen.Je kunt ook nog budgetten maken en dan kun je in 1 oogopslag zien of je er over gaat of niet..Wat ik al schreef het is even uitzoeken maar dan heb je ook wat,als beste getest door de consumentenbod en het is helemaal gratis!!!

6. Anias

Anias Bekend lid

25 mei 2011
    855
    0
    0
    Zuid-Holland
    Goed dat je er hulp bij zoekt! Dat is voor veel mensen een hele spannende stap en helaas gaat het dan mis. GKB budget beheer is er juist op gericht om te voorkomen dat je in de problemen komt. Succes! Je hebt een belangrijke eerste stap gezet.

7. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.617
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Maatschappelijk werk is idd een goede tip.Die vragen geen geld en je weet dat je niet opgelicht wordt.
    Goed dat je hulp zoekt.Uit eigen ervaring weet ik hoe hoog die drempel(kan) is/kan zijn.
    Ben er uiteindelijk beter uitgekomen.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.152
    113
    Super dat je hulp gaat zoeken! Het geeft zoveel rust als je financien op orde zijn, zeker omdat er nu een kleintje aan komt.
    Ik heb geen verdere tips toe te voegen, maar ik vind het top dat je er zo over nadenkt.

9. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik vind het ook heel goed dat je daar bewust mee bezig bent!

Misschien kun je eens informeren binnen de gemeente of er vrijwilligers zijn die dit doen. Een soort budget-coach zeg maar. Er zijn organisaties die dat hebben, maar ik weet niet of dat binnen jouw gemeente zo is.

Wat evt. ook een idee is, maar dat hangt er vanaf hoe "diep" je zit, is om per mail een maatje te vinden. Die drempel kan wat lager zijn en wat anoniemer. Misschien is dat nét genoeg?

Ik ben zelf ook een beetje zo. We redden het allemaal net, maar het is elke maand weer ploeteren. Elke keer weer zie ik op om de financiën te doen en alles. Ik heb het van huis uit helemaal niet meegekregen en ben door schade en schande wijzer geworden. Ik weet nu wel in hoeverre ik vooruit moet rekenen en wat te reserveren, maar kom wel telkens in situaties terecht waardoor ik niet één of twee jaar vooruit kan plannen. Het liefst wil ik bijvoorbeeld het eigen risico van de ziektekosten in januari al klaar hebben staan. Dus dan zou je het jaar daarvoor een bedrag per maand apart moeten zetten. Dat soort dingen.

Goed dat je het bespreekbaar maakt! Succes en als je vragen hebt, mag je me altijd benaderen.

10. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    bij ons hebben ze een welzijnscentrum met maatschappelijke werkers ed. en daar kun je je gratis aanmelden voor een cursus hoe om te gaan met je financien.
    Ook zijn er daarnaast mensen die persoonlijk met je aan de slag gaan als je dat aangeeft te willen.

En super goed dat je nu hulp zoekt voor het te laat is.

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    afas is inderdaad heel hadig om inzicht te krijgen waar je geld naar toe gaat. Hebben wij ook!

12. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb je al gekeken naar een huishoudcoach? (niet om schoon te maken, nee) die komt bijv. 1 keer per 2 weken, en die kan je helpen met je post, wat is belangrijk, wat niet, waar moet actie op komen, waarop niet. En dan kun je bijv. samen met diegene je rekeningen betalen. Ik dnek idd. dat je daarvoor bij maatschappelijk werk terecht kunt. In zo'n programma dubbeltje op z'n kant noemden ze het iig. een huishoudcoach.

Je kunt je ook onder vrijwillig bewind laten stellen, dan nemen zij alles van je over, en krijg je leefgeld. Maar daar hoor je vaak veel shit over dus ik zou het eerst iets simpeler zoeken, je komt niet op me over alsof je het niet snapt, maar meer alsof je bepaalde dingen vergeet of over het hoofd ziet, en iemand die eens in de zoveel tijd met je gaat zitten, weet op welke toeslagen je recht hebt en de post met je bekijkt kan ws. al genoeg zijn.

13. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Hier kan de gemeente hulp bieden, wellicht kan jou gemeente dit ook?

14. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    kijk eens of er een humanitas bij jullie in de buurt zit.. wij hebben daar ooit administratieve hulp van gehad (gratis) dit was een man die zelf altijd bij de belasting had gewerkt maar nu door omstandigheden thuis zat, en die wist overal veel vanaf... als je bij hun aanmeld krijg je een intake en die hebben voor zoveel dingen gratis hulp..
    er komt dan iemand bij je thuis (bij ons toen wel in elk geval)

15. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    wij hebben alles uit handen gegeven aan mijn moeder.
    ikzelf kwam er niet meer uit en wist zelf niet eens wat mijn in en uitgaven waren en toen ik dat wel wist had ik geen idee hoe het op te lossen. mijn moeder heeft er toen voor gezorgd dat alle vaste lasten van mijn vriend zijn rekening afgeschreven zou worden en dat mijn rekening gebruikt zou worden als zakgeld rekening.

moet zeggen dat je je dan ineens heel bewust bent van het geld wat je naast je vaste lasten uitgeeft en dit was in ons geval nog al veel.

intussen hebben we het weer in eigen beheer en gaat het helemaal goed.

in ons geval waren er nog geen schulden en waren we precies optijd.
    intussen heb ik er zoveel van geleerd dat ik een collega een tijdje terug ermee geholpen heb.

het belangrijkste van alles is om per maand te berekenen wat je uitgaven zijn aan vaste lasten. en dan niet alleen de dingen meerekenen die er die ene maand af gaat maar ook de dingen die je jaarlijks betaald of per kwartaal. dus we deelden dan die bedragen door 3 of 12 zodat we de voorgaande maanden dat bedrag opspaarde zodat het in 1x betaald kon worden zonder dat we die maand moesten bezuinigen op andere dingen.

alle vaste lasten trekte we af van ons maandinkomen en wat er over blijft is voor de boodschappen en dagelijks onderhoud en een deel sparen voor onvoorziene kosten.

voor ons hield dit in dat we rond moesten komen van 70 euro in de week. eerst lastig met boodschappen doen maar je wend er wel aan. van dit geld moesten we ook luiers, voeding en kleding voor liam betalen. en onze eigen kleding ook maar dat deden dan alleen als er vakantiegeld was.

aan het begin hadden we ook teveel uitgaven in vergelijking met ons inkomen en hebben toen al onze abonnementen opgezegd die overbodig waren. zijn naar een goedkoper tv en internet abbo gegaan.

Deel Deze Pagina