Wederom hebben we een peetoom/ peettante dilemma, wederom veroorzaakt door mijn schoonfamilie. Ik heb twee broers, waarvan beide nog geen serieuze relatie hebben. Mijn man heeft één broer met wel een serieuze relatie. Nu kozen we bij de 1e in de eerste instantie voor om mijn beide broers peetoom te maken. Dit omdat mijn schoonbroer en zijn vriendin nogal wat aan harddrugs doen/deden (hoewel schoonbroer altijd aangaf clean te zijn), ik betrapte ze nl. in mijn zwangerschap. Om die reden wilde ik hem absoluut niet als peetoom voor de 1e, en ik dacht toen dan hebben ze een nieuwe kans bij de tweede. Helaas op de geboortedag van onze 1e is dit allemaal nog gewijzigd want schoonbroer (heeft ook adhd en borderline) en schoonvader gingen met manlief (ik lag in mijn kraambed) en hele discussie aan:x. Manlief overstuur, ik not amused dus toen maar 1 van mijn broers gevraagd of deze dan de volgende x peetoom wilde worden i.p.v. bij de eerste. Dus nr. 1 heeft een van mijn broers als peetoom en de broer van manlief. Maar nu nummer 2 bijna komt krijgen we wederom drama, want de vriendin van schoonbroer was nogal teleurgesteld dat zij geen peettante werd:x. Ik weet dat dit toch echt onze keuze is, maar bij de 1e was het zo'n drama (nota bene op de mooiste dag van je leven, waar ik echt nog pissed om kan worden:x:x) dat we niet anders konden om toch nog een fijne dag te hebben. Reden waarom ik nu de vriendin van schoonbroer niet als peettante heb gevraagd is omdat ik het raar vind om beide keren van twee kanten iemand te kiezen (alsof het om de dubbele cadeau's gaat). Maar ook omdat het geen stel is samen en ik het raar vind om hun dan samen peetoom en peettante te maken. En daarbij hebben ze zelf die kans verkeken omdat schoonbroer perse bij de 1e peetoom wilde zijn... Daarbij is het bij ons puur de "naam" en is het voor de "leuk". Onze kleine wordt nl. niet gedoopt. Maar wat zouden jullie in dit geval doen?
ehhh - doen wat ik zelf wil. Zou wat zijn als je je moet laten dicteren door de buitenwereld wie jij als peetoom/tante wilt hebben. Dus gewoon doen wat je in gedachten had, en verders als ze een probleem ervan zouden maken je daar totaal niets van aan trekken. En al helemaal als het geen stel meer is (dus eigenlijk je ex schoonzus als ik het goed begrijp?), dan zou ik er niet eens over piekeren
ja hierin doen wat je zelf denk dat het beste is. ik heb niemand benoemd omdat ik eigenlijk tot nu toen niemand goed vind voor onze kleine als wij beiden overlijden. opa's en oma's te oud....broer geen vaste relatie,zus met man en gezin kunnen zelf hun hoofd net boven water houden en schoonzus heeft ook geen relatie en woont nog bij oma. bij ons kregen we toen ook reacties van ja maar dan gaat hij naar jeugdzorg waarop ik heb geantwoord ja heel vervelend maar daar worden gezinnen die het willen wel helemaal gescreend en kiezen die mensen er heel bewust voor. zolang ik nog niemand geschikt vind in de familie benoemen we dus niemand.
Snap eerlijk gezegd het probleem niet. t Is jullie keuze, helemaal niemand heeft er iets over te zeggen en ik zou me dan ook geen hol aantrekken wat iemand wil of er van vind, dikke vinger voor degene die het er niet mee eens zijn. Je moet t jezelf gewoon wat makkelijker maken door zo te denken.
Amen to that! Ik denk er echt precies hetzelfde over.. Het is jouw kindje, het is geen prijs ofzo.. van dat de een het jammer vind dat ze em niet gewonnen heeft ofzo.. Je moet doen wat jij en je partner willen en degene die het daar niet mee eens zijn die hebben dan een probleem, niet van hun probleem jouw probleem maken..
Jullie keuze. Ik zou peetoom of peettante nooit gewoon doen omdat het `zo hoort`. Met de eerste heb ik peetoom en peettante beide kanten van mijn familie gedaan, en het zal me niks verbazen als dit met de tweede ook precies hetzelfde is..
Thanx voor jullie reacties. Ik weet ook wel dat ik het me niet aan moet trekken, maar ik wordt dood ziek van mijn schoonfamilie, ik snap niet dat ze niet uit fatsoen hun mond houden hierover. Zij maken het op deze manier namelijk ons probleem, er vallen veel woorden en zelfs tranen:x. Zo is het wel vaker met hun, zij begrijpen sommige fatsoensregels nu eenmaal niet. Ik bedoel de 1e keer was manlief bijna in tranen op de geboortedag van onze uk omdat hij zowel door zijn broer als zijn vader werd aangevallen:x. En dat hoewel schoonbroer wel wist waarom hij geen peetoom werd... Grrrrrr. Maar omdat het ook enkel een "naam" is heb ik ook zoiets van misschien moet ik haar maar wel peettante maken, want wat maakt het ook eigenlijk uit. Dit om problemen op de geboortedag (net zoals bij de 1e) te voorkomen. Het is niet dat de peetoom/peettante in ons geval ook voogd worden (voogd moeten we voor beide kinderen nog benoemen). Mijn schoonbroer en zijn vriendin kunnen dit toch niet i.v.m. een spierziekte van haar en zijn adhd en borderline (kiezen zelf om die reden ook niet voor kinderen).
Zoals je zelf al zegt, het gaat bij jullie puur om de naam... Om die redene zou je nog kunnen overwegen om haar alsnog peettante maken.. Zorg gewoon in dat geval dat je als voogd iemand aanwijst! En dat dit ook is beschreven.. Dat hebben wij ook laten doen..
mn schoonfamilie had op hun kop kunnen staan maar no way... persoonlijk ben ik zo ie zo tegen drugs en zou ik t nooit doen ook al zouden ze nu clean zijn.... (sorry) wij hebben geen peetooms/tantes, genoeg broers en zussen wederzijds maar mocht er ons wat opdoen degene die wij hebben 'gekozen' zijn degene die we het meest vertrouwen en het meest dichtbij ons staan en het is helemaal geen familie
Hoe langer ik er weer over denk hoe meer pissed ik weer wordt. Ik ben ook echt tegen drugs etc. hun levensstijl en hun vrienden zijn i.i.g. niet mijn soort vrienden, dit is de reden waarom zoonlief ook nooit daar gaat logeren. Hoewel ik wel zeker weet dat er dan niets gebruikt wordt en dat vrienden buiten de deur blijven, maar toch. Helaas gebruikte schoonbroer dit vroeger best veel vanwege zijn borderline, adhd en hoogbegaafdheid. Maar op mijn kraambed, tja, het lef dat ze hebben om met manlief de discussie aan te gaan uren nadat zoon geboren is:x:x:x. Ze gaan de discussie ook niet met mij aan, alleen met manlief, ze weten wel hoe ik zou reageren en dat ze het nooit van me "gewonnen" zouden krijgen. Manlief is wat toegefelijker, het is natuurlijk ook zijn familie. En een vriendin en mijn moeder zeggen ook ach, dan maak je haar toch peettante, wat maakt het uit. Het is toch enkel een naam. En daar zit natuurlijk ook wat in. Het was al tegen mijn principe om schoonbroer bij de 1e peetoom te maken, maar anders hadden we vanaf dat punt aan knallende ruzie gehad met schoonbroer en schoonvader (niet dat ik dat erg vind).
Wat betreft overlijden: daar hebben peetoom en peettante niks mee te maken hoor. Daarvoor moet je in je testament een voogd laten vastleggen, als je dat voorafzelf wilt bepalen. Peetoom / peettante is een kerkelijk iets zonder enige juridische waarde. @TS: Peetoom & peettante hoeven geen relatie met elkaar te hebben hoor. (dat hebben de twee peetooms van de je 1e natuurlijk ook niet.) Dus die zou ik niet als argument gebruiken. Ik zou wel gewoon doen wat jullie willen. En daar vooraf duidelijk over zijn. Je kunt drama voorkomen door een ander dan maar z'n zin te geven. Maar dan blijven ze over jullie heenlopen. Want blijkbaar werkt het. Ik zou dus vooraf aangeven dat jullie nog steeds verdriet hebben van de manier waarop de genoortedag van jullie 1e verpest is. En dat jullie dit niet nog een keer willen. Een ieder die jullie keuze niet kan accepteren, is dus niet welkom en wordt zonder pardon het huis uit gezet.
Het maakt wel uit, ook al is het maar een naam, blijkbaar druist het tegen je gevoel in. Gewoon niet aan toegeven, klaar. EN als ze wat te zeiken hebben zeg je heel kort "Het is onze keuze" Verder heeft niemand uitleg nodig. Niet zo over jullie heen laten lopen hoor, ook al is het familie. Het is jullie leven, jullie kindje, jullie beslissing.
Ik zou vooral iemand kiezen waarmee jij een goede band hebt en goed voelt voor jou. Ik zou zeker niet luisteren naar wat jouw schoonfamilie eist... ik vind dat je al heel coulant bent geweest bij de eerste, want dit was bij mij zeker niet gebeurd, en al helemaal niet op de manier zoals zij zich hebben gedragen op de geboortedag van je eerste zoontje. Belachelijk zeg! Als je nu 2 mensen hebt die je graag peetoom of peettante wil maken voor je tweede dan zou ik die kiezen... heb je nu alleen je broer en verder nog niet echt iemand als tweede persoon dan zou je altijd nog voor je schoonzus kunnen kiezen.
Jullie kindje wordt niet gedoopt en toch is er een peetoom/tante? Die snap ik dus even niet En ze worden ook geen voogd bij overlijden? Wat moet ik me daar nu bij voorstellen? Dat je alleen zegt: jullie zijn peetoom/tante?