Vorig jaar ben ik heel onverwacht met 32 weken bevallen. Ik ben een van de vrouwen die weeën die niet herkennen en het was allemaal heel hectisch en traumatisch. Gelukkig is onze zoon helemaal gezond (bijna 1,5 jaar) nu hebben we het zo langzamerhand over een 2de maar ik ben zo bang dat het weer zo gaat! Er is geen echte reden gevonden voor de vroeggeboorte, maar ze vermoeden een urineweginfectie. Toen ik mijn huisarts vroeg of ik bij een 2de bij de gyn of de vk moest zei hij dat hij niet wist wat ik bij de gyn moest zoeken en dat de percentages voor een 2de vroegbevalling altijd slechter zijn dan wat daadwerkelijk gebeurt. Ik ben wel benieuwd hoe jij daarover denkt. Is de kans echt veel groter of alleen op papier?
hoi heftig voor jullie om dat meegemaakt te hebben. Het is inderdaad zo dat als je zo vroeg bent bevallen, je volgende zwangerschap onder begeleiding van een gynaecoloog zal zijn. Zijn er kweken gemaakt waaruit duidelijk werd dat er ene urineweginfectie was? Je hebt wel iets meer kans dan een ander om weer vroeg te bevallen, maar het hoeft helemaal niet weer te gebeuren. Het is wel afhankelijk van de oorzaak. Bespreek het gewoon goed met je arts. Als je nu al graag meer duidelijkheid wilt kun je nu alvast een gesprek aanvragen met een gynaecoloog. Schrijf van tevoren je vragen op, dan weet je zeker dat ze allemaal aan de orde komen. en begin alvast met foliumzuur en vitamine D! Mirjam