Hallo dames, Omdat ik een beetje ongerust ben wil ik toch vragen of iemand met het volgende ervaring heeft. Mijn dochter is 2 jaar geboren met ruim 38 weken en woog 2400 gram. ze had wat opstart problemen als lage temp, lage suiker, slecht drinken. en heeft in de couveuse gelegen. zij groeide de hele zwangerschap op het onderste lijntje. nu deze zwangerschap een gemiddeld kindje tot week 30. daarna is het buikje niet meer gegroeid, zomaar ineens een achterstand. krijg nu iedere week groei echo en half uur ctg. ze zeiden 2 afspraken geleden al dat er toch echt groei moest gaan komen. maar de vorige keer zeiden ze weer dat zolang ctg en navelstreng meting goed is dat de kleine het goed maakt. de kleine woog vorige week rond de 1600 gram en zit op het onderste lijntje in de grafiek. was in 4 weken tijd maar een dag of 3 gegroeid, veels te weinig naar mijn idee. het geschatte geboorte gewicht zal onder of rond de 2 kilo zijn. vanmiddag heb ik weer controle, maar laten ze de baby dan gewoon zitten ook al komt hij niet meer aan, of groeit hij niet? maak me er wel een beetje druk om, vooral als ze er dan op gaan hameren dat je wel goed 'leven' moet voelen. tja das dan ook weer een zo moeilijk iets, je loopt op het einde dus de bewegingen worden van schopjes nu naar geschuifel... wie heeft hier ervaring mee? laten ze de baby zitten om de longetjes te rijpen of wellicht hopen ze dat hij toch nog gaat groeien? of omdat er geen tot amper groei is , wordt de baby dan bij bv 37 weken gehaald?
ik vind dat wel raar, want onze Vk geeft aan als de kleine op een bepaalde lijn had gezeten ze de keuze mogelijk hadden gemaakt om met 37 weken te halen omdat de kans erin kon zitten dat ze buiten de buik het beter zou doen. Kunnen ze geen reden achterhalen hoe het kan bij jou? Iets met de placenta ofzo? Ook ga ik ervan uit dat ze toch wel ingrijpen mocht het zo blijven.... zij weten wel wat ze doen lijkt mij.. maar omdat je er al ervaring mee hebt.
Wat rot, dit. Ik weet helaas uit ervaring hoeveel zorgen je je kunt maken om zoiets, en hoe tegenstrijdig de adviezen van gyn en vk kunnen zijn. Mijn dochter was tot de 20 weken echo prachtig gemiddeld qua groei, maar toen ik met 25 weken weer een echo kreeg, viel ze ineens overal buiten. Ze haalde het onderste lijntje in de curve niet eens. Metingen van de doorstroom van de navelstreng waren allemaal prima, placenta leek in orde, en er was niet een duidelijke verklaring. Wel opperden ze fijne mogelijke scenario's van een groeistoornis als dwerggroei, een chromosomale afwijking, en meer van dat soort dingen die je niet wilt horen. Maar...het kon ook gewoon een klein kindje zijn. De gyn heeft toen besloten de groei goed te monitoren: zo lang ze maar volgens haar eigen curve groeide, was het goed (dat gebeurt bij jouw kindje misschien ook gewoon!). Toen ze dat inderdaad bleek te doen, leek de gyn gerustgesteld. Verdere actie was niet nodig. Maar toen ik met een week of 34 bij de vk kwam en vertelde dat het kindje nogal aan de kleine kant was, ontstond er toch wel wat commotie en werd me verteld dat ze dan waarschijnlijk met 37 weken gehaald zou worden omdat ze dan wellicht beter zou groeien buiten de baarmoeder dan daarbinnen. Ook niet leuk om te horen: je wilt je kindje het beste geven en het voelde voor mij toch wel een beetje als falen dat mijn lijf haar dat kennelijk niet kon bieden. Maar goed, uiteindelijk weet ik niet hoe het gelopen zou zijn. Mijn dochter besloot zelf met 35+2 dat het mooi geweest was in mijn buik, en werd kerngezond geboren met een gewicht van 2140 gram. Na 6 dagen ziekenhuis (ze kon zichzelf nog niet goed warmhouden) mocht ze al mee naar huis. Geen afwijkingen, gewoon een klein kindje. En dat is ze nog steeds: met haar 17 maanden heeft ze maatje 74 en weegt ze 8 kg. Maar dat trekt allemaal ooit wel bij! Ben nu 24 weken zwanger van de tweede, en ben benieuwd hoe het deze keer gaat. Maar niemand maakt zich zorgen: ik krijg met 30 weken pas een groeiecho. Sterkte en succes, ik hoop dat je baby mooi in zijn eigen curve groeit en dat je gerustgesteld wordt. Als blijkt dat de groei echt niet vordert en hij echt niet meer aankomt, gaan ze hem echt wel eerder halen!!! O en ze gaan met deze termijn volgens mij geen injecties meer geven om de longetjes te helpen rijpen, die doen het al goed genoeg.
Ik heb dit drie keer meegemaakt... Eerste woog ook 2400 gram bij 38weken, tweede woog 1190gram en de derde woog 2240gram... Bij mij was bij de eerste en de laatste placenta e.d ook allemaal prima... Doorstroming en ctg waren goed.. Kreeg er uiteindelijk zwangerschapsvergifting bij beide bij en dus ben ik ingeleid.. Mar kindjes deden t prima... Hebben beide 5 dagen in het ziekenhuis gelegen... De tweede groeide helemaal niet meer vanaf 28 weken... Doorstroming placenta werd ook iedere dag steeds slechter en slechter... Maar vanwege het termijn werd de baby pas gehaald als het echt niet meer kon.. Heb 4 weken in het ziekenhuis gelegen, kreeg 2x per dag ctg en om de dag echo doppler... Uiteindelijk met 32weken na een slechte ctg een spoedkeizersnede gehad... Jouw termijn is niet zorgelijk... Bijna 36 weken! Is super! Alle vitale organen werken dan als het goed is na behoren! Je zult dan wel ingeleid worden denk ik.. Maar zou me niet druk maken! Is een goed termijn! En de werking van de vitale organen is belangrijker dan een onsje meer of minder! Groeien doen ze vanzelf!
Hoi hoi, Hier in principe het zelfde verhaal. Alleen heb ik wel longrijpingsspuiten gehad voor de 32 weken omdat ze dachten beeb te moeten gaan halen. (2x over paniek onder de artsen) Gezien jouw termijn krijg je die longrijpingsspuiten niet meer, en 9 van de 10 keer grijpen ze vanaf 34 weken ook niet meer in mocht je kindje zelf beslissen spontaan te komen. Hier wordt ik dagelijks tot om de dag in de gaten gehouden met ctg's echo's en dopplermetingen omdat ook mijn placenta niet goed werkt en de doorbloeding van de navelstreng ook niet goed is. Tevens heeft de navelstreng een SUA, twee bloedvaten ipv 3. Ook ons kindje groeit niet meer, (wordt nu geschat op net aan 1700gr) Ook ik moet de bewegingen goed in de gaten houden, en bij verandering gelijk bellen en langs komen. Maar als ons kindje een dag rustig is en ik weer aan de ctg moet is t mega actief Vandaag mijn laatste ctg gehad is ons eigen zh en vanaf morgen naar Nijmegen voor een second opinion. Ook mij is verteld dat bij geen groei meer ze gaan inleiden of evt zelfs een spoedkeizersnede moeten gaan doen. Hier is het dus letterlijk van dag tot dag kijken wanneer beeb komt of gehaald wordt. Ik denk dat ze bij jou wel gaan inleiden met 37 weken... Ik zou gewoon je arts even bellen en toch om wat meer duidelijkheid vragen, aangeven dat je je toch wel zorgen maakt en graag wilt weten waar je aan toe bent. Bij mijn dochtertje (nu 8) had ik trouwens precies hetzelfde, alleen werd ik toen nog niet zo strak in de gaten gehouden als nu en vonden de artsen het allemaal wel best. Zij is spontaan met 37.6 geboren met een gewicht van 2205gr en een lengte van amper aan 40cm.
mijn dochter was ook aan de kleine kant en is uiteindelijk geboren met 2630gram. mocht dus gewoon mee naar huis. is nu nogsteeds op de onderlijn qua gewicht maar maak me daar echt geen zorgen over
thx voor jullie berichten. nou, ik heb vanmiddag de hele middag in het zkh gezeten. eerst op de locatie in eindhoven, de navelstreng doorbloeding was niet goed, doorgestuurd naar locatie in veldhoven want daar hadden ze betere apparatuur. de doorbloeding had veel weerstand in de navelstreng wat dus blijkbaar niet goed is. het buikje blijft nog steeds achter, onder de P5 lijn. en het vruchtwater zat nog net aan het minimale. verder hebben ze naar de bloedstroom in de hersenen gekeken en dat was ook niet zo goed, ze zagen dat de baby het aan het compenseren was, dus meer bloed naar de vitale organen. eigenlijk zouden ze me opnemen maar omdat alle bedden op de afdeling bezet waren en ik nog niet het stempel ; spoed;had mocht ik naar huis. nu krijg ik iig deze week iedere dag een half uur ctg en doppler echo meting. morgen gesprek met mn eigen gyn over hoe of wat. maar ik neem aan dat de kleine eerder gehaald gaat worden. pfff stresssss
Ga er dan maar vanuit dat de baby gehaald gaat worden... Ik had dat ooka allemaal, en heb toen een spoedkeizersnede gehad! Moest om 18uur mijn man bellen, en om kwart voor 7 is ze al geboren! Bij mij moest het ook een keizersnede zijn omdat de baby te klein was en zulke kleine kinderen vaak de stress en energie van een normale bevalling niet aankunnen.. Maar mijn dochtertje woog maar 1190gram... En was ook met 32weken! Jij hebt een veel beter termijn! Geen zorgen maken! Gewoon je baby paar weekies eerder in je armen!
1190 gram is idd weinig. hier schatten ze net onder de 2 kg. het is dat het ctg goed was anders denk ik dat het een ander verhaal was geweest. morgen het gesprek maar even afwachten, heb het idee dat ze proberen te rekken tot de 37 weken.
dat lijkt me ook vervelende voor jou en je mannetje kun je nog wel genieten van de zwangerschap?of zijn de zorgen groter hoop dat het goed komt en je straks wel een mooie gezonde baby hebt
wat een minder leuke verhalen hier bah hoop dat alle kindjes gezond en sterk te wereld komen sterkte meiden
Wat raar?! Ik ben nu tot twee keer toe opgenomen geweest met precies het zelfde "probleem". Kun je niet verder uitwijken qua ziekenhuis? Ik weet heel toevallig dat Nijmegen het eindstation is voor Veldhoven, als ze daar niets kunnen doen. Als bij mij de eerst volgende doppler meting weer zo slecht is gaan ze beeb halen, althans dat is mij gezegd. Je moet je niet op je kop laten zitten hoor. En anders zelf aangeven dat je mss ingeleid wil worden, maar beeb moet een gewone bevalling nog wel aan kunnen, enders zul je een keizersnee krijgen. Ik wil je heel veel succes en sterkt toe wensen meid, t is niet niks allemaal! Ik hoop morgen in Nijmegen meer duidelijkheid te krijgen.
Mamie82, Ik geniet nog wel van de zwangerschap hoor. De artsen begrijpen er alleen helemaal niets meer van. De metingen die gedaan zijn zijn kloppen niet met wat beeb doet. Onze beeb is mega actief, en dat strookt niet met de metingen. De meningen van de artsen zijn ook zo verschillend, vandaar onze second opinion in Nijmegen. In principe maak ik me verder geen zorgen, het is dat beeb verder zo actief is. Anders was ik denk langzaam aan wel gek geworden hoor Het lastige is alleen dat je geen duidelijkheid hebt van hoe of wat, hoe gaan we nu verder, wat staat ons te wachten etc. Wat zijn onze mogelijkheden en die van beeb, en ga zo maar even verder....
wat fijn te lezen dat je nog wel kan genieten van je zwangerschap lijkt me idd ook wel heel vervelend (is nog zacht uitgedrukt) dat zelfs doktoren het niet een begrijpen maar gelukkig gaat het toch ondanks alles wel goed met de baby ik hoop dat je in nijmegen meer duidelijkheid krijgt succes en sterkte
Mamie82, Dank je wel We zullen het morgen zien Jullie horen het wel... mss krijg ik nog wel tips of info waar TS ook nog iets aan heeft of aan kan hebben.
biancaelisabeth; beetje hetzelfde dan bij ons. wij hebben om half 2 gesprek met de gyn over hoe nu verder. hoop dat hij een hoop duidelijkheid kan geven van hoe 'erg' het nu is. ze vonden het wel heel positief dat de ctg goed was en de kleine op de echo toch echt wel bewoog. al voel ik daar amper iets van. straks eerst nog half uur ctg... hoop dat de uk toch nog anderhalve week kan blijven zitten. nou spookt er van alles door mn hoofd; ik heb mn vluchttas nog niet klaar, de flesjes nog niet uitgekookt, de speentjes ook nog niet, ik heb geen kleine maatjes qua kleren etc... haha waar je je druk om kan maken.. laat je nog iets weten hoe het is gegaan?
Hai Senna, Ja idd een beetje t zelfde als bij jullie. Als het goed is bekijkt de arts in nijmegen mn dossier, en wordt daarna alles nog een keer opnieuw gedaan. Ben benieuwd. Het is idd positief dat kleintje goed beweegd op de echo. Als goed is kun je de bewegingen ook zien op de ctg. Toen ik te horen kreeg dat onze beeb maar op 1700 gram geschat werd ben ik gelijk online gaan shoppen voor premature babykleding. Ik kon goed slagen bij prematuursite.nl en binnen twee dagen had ik het binnen. Ik heb nu kleertjes liggen van mt 38, 40, 44 en dan nog 50/56. De kleding die ze daar verkopen zijn ook goed geschikt voor de couveuse. Mss handig om daar toch eens een kijkje te nemen. Er zijn meerdere sites hoor, maar die zijn wat duurder. Hier de flesjes ook nog niet uitgekookt, maar dat komt nog wel. Ik wil weer graag bv geven dus zijn de flesjes nog niet per direct nodig. En al zou t wel nodig zijn er kan hier altijd wel iemand het huis in dat ze t even voor me kunnen doen Nadat ik een keer onverwachts opgenomen ben heb ik gelijk mijn vluchttas klaar gemaakt. Ik had em al staan maar nog niet alles zat erin nu wel en nu staatbie standaard achterin de auto. Beebs tas heb ik de laatste keer helemaal omgepakt, alles van mt 50/56 eruit en de kleine kleding erin en de couveuse kleding. Die tas gaat vanaf vandaag ook de auto in, zodat ik hem altijd bij me heb en man lief alleen maar even heen en weer hoeft te lopen en dus niet zo'n end hoeft heen en weer te rijden. Verder hebben we alles in de laatste 3 weken afgerond, en zijn we dus in principe klaar voor de komst van beeb, al hopen we idd dat t nog een poosje mag, kan en wil blijven zitten. Jij succes voor vanmiddag. Ik laat weten hoe het bij mij is gegaan. Laat jij t ook weten? Liefs!
Wat een verwarring, bah. Ben benieuwd hoe je gesprek straks gaat verlopen. Maar wel fijn dat de baby zo lekker druk is, dat is in ieder geval een goed teken. Kan me zo voorstellen dat er veel door je hoofd spookt. En de dingen die je noemt had ik ook allemaal nog niet toen onverwachts met 35+2 mijn vliezen braken en ik halsoverkop naar het ziekenhuis moest om te bevallen. Maar echt, een vluchttas is zo gepakt. En over die flesjes en kleertjes hoef je je geen zorgen te maken: je kindje zal waarschijnlijk toch eerst even op de couveuseafdeling moeten blijven en daar gebruiken ze niet alleen voor iedere voeding een nieuw flesje (zo uit de steriele verpakking, en daarna hop, weer in de prullenbak), maar ook hebben ze daar een voorraad mini-kleertjes. En je gaat niet geloven hoe snel familie en vrienden aan komen zetten met de liefste mini-pakjes. Ach, die dingen weet je vast zelf ook allemaal wel. En als je je hierover niet druk maakt, dan komt er wel iets anders.... En dat houdt pas op als je meer duidelijkheid hebt. Ik hoop dat je die gauw krijgt, en dat alles helemaal goed gaat verlopen voor jullie!
Bij een vriendin van mij groeide haar babytje ook niet goed in de buik. Aantal keer ene groeiecho gehad maar na de 3e echo is besloten haar op te nemen in het ziekenhuis. Daar heeft ze een week plat gelegen maar de kleine kwam nogsteeds niet aan. Toen is de bevalling met 36 weken opgewekt. (ze moest wel natuurlijk bevallen, dit zou beter voor de longetjes zijn). Kindje is geboren met 1750gr. Maar verder ging alles heel goed! Ze groeide goed, lag in de coufeuse en kreeg voeding via de sonde en ze mochten na 4 weken met zn allen naar huis.
Onze dame zat op de onderste lijn en ze gaven aan dat de volgende zaken moesten kloppen: - goede navelstreng doorbloeding - goed leven blijven voelen - voldoende vruchtwater - dat je kindje wel met de curve meegroeit. Dus op die onderste lijn blijft en niet nog meer naar onder af gaat wijken. Als één van deze zaken niet klopten zouden ze de kleine halen, want dan had ze het in de baarmoeder niet goed en had ze daarbuiten betere kansen. Maar ja, de 37 weken grens is wel een belangrijke grens, dus als het even kan zullen ze daarop wachten. Als ik jou was zou ik echt duidelijk vragen naar waarom ze een bepaalde keus maken. Dan leggen ze het echt wel uit. Vraag om een second opinion in een academisch ziekenhuis... daar hebben ze veel nauwkeurigere apparatuur. Hier was het niet nodig gelukkig... ik stopte met werken en de kleine kreeg een groeispurt door de rust die ik nam. En goed groenten en fruit eten.