Wat doen jullie aan bekkenbodem oefeningen?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Madelon84, 3 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

Hoe actief zijn jullie bezig met de bekkenbodem oefeningen?
    na mijn eerste bevalling had ik er niet zo'n zin in en dacht ik dat het wel los zou lopen, maar toen heb ik best lang met urine verlies problemen gelopen. dat wil ik nu dus niet!
    maar ik merk dat ik de oefeningen vaak vergeet te doen. meestal is het zo'n 10x per dag dat ik ze aanspan en weer loslaat.
    maar wat is nou eigenlijk genoeg? en moet je ze ook een bepaald aantal tellen vasthouden? doen jullie de oefeningen gewoon staand of zittend of liggend?
    Ben benieuwd wat jullie aanhouden!

2. heide

heide Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.043
    0
    0
    begeleidster gehandicaptenzorg
    noord-limburg
    Ik lees met je mee! Ben daar ook wel heel benieuwd naar eigenlijk.
    Na mijn tweede kindje nu probeer ik ze toch wat vaker te doen, maar het lijkt wel of ik daar spierpijn van krijg?? Kan dit?
    Ik probeer met plassen ze vaak aan te spannen en los te laten, vind ik zelf de handigste manier om te voelen waar ik moet zijn zeg maar...;)

3. Kaat2000

Kaat2000 Fanatiek lid

22 dec 2008
    1.129
    0
    0
    In de buurt van Utre
    Ik rij paard:D daar train je ze ook mee.

4. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Merk ik jammer genoeg nog niet veel van. Vorige week een stuiterbal gereden en ik was blij dat ik een maandverband in m'n broek had.
    Aanspanoefeningen doe ik ook tijdens het autorijden, handig die hectoemterpaaltjes :D. Gisteren lukte het om een kleine anderhalve kilometer (tijd weet ik niet) de boel op spanning te houden. En ook de wc is een oefenplek, zien of je die stroom plas weet te stoppen ;). Dat lukt de ene keer beter dan de andere.

5. Madelon84

dat tijdens het plassen hebben ze mij juist afgeraden vanwege meer kans op blaasontsteking..

6. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.725
    628
    113
    Tijdens het plassen is idd niet zo best om bovenstaande reden.

Goede oefening, gekregen van een bekkenfysio:

Ga op en harde ondergrond zitten en span je bekkenbodemspieren aan. Houd even vast, en laat los in drie stapjes van 1 seconde.
    Heb nooit urineverlies gehad, ben meteen in de kraamweek begonnen bij beide zwschappen.

7. romygizmo

romygizmo Actief lid

19 feb 2010
    401
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een voor- en achterwandverzakking overgehouden aan de bevalling en heb een tijdje bekkenbodemfysio gehad met heel goed resultaat. Zo nu en dan had ik last van ongwild urineverlies en daar heb ik nu geen last meer van.
    Wat mij is geadviseerd om dagelijks te doen:
    3 maal daags de bekkenbodemspieren 10 keer 1 sec aanspannen en ontspannen.
    3 maal daags de bekkenbodemspieren 10 keer 10 sec aanspannen en ontspannen.
    En dan nog 1 maal daags de bekkenbodemspieren in etappes aanspannen (net als de verdiepingen in een lift zeg maar)

Ik moet zeggen dat het een beetje aan het verwateren is, maar ik probeer wel vaste momenten aan te houden om de oefeningen te doen, zoals tijdens het TV kijken, in de auto, voor het slapen gaan etc.
    Het oefenen moet je eigenlijk altijd blijven doen om te voorkomen dat je klachten krijgt.
    Mijn verzakking is trouwens niet weg te oefenen, maar ik kan wel vookomen dat ik op langere termijn geopereerd moet worden.

8. Madelon84

en hoe vaak per dag herhaalde je de oefeningen?
    is 3x per dag 10 keer aanspannen voldoende?

9. Madelon84

pfoe, dat lijkt me veel, dan ben je zowat de hele dag aan het bekkenbodemoefenen;)
    heb het even geprobeerd, maar 10 sec. aangespannen houden lukt me echt niet:)
    die in etappes vind ik wel vol te houden.

10. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Ik doe hier hele andere oefeningen, das raar!! Mijn bekkenfysio heeft mij uitgelegd dat je in een zwangerschap je buikspieren veel belast en dan eigenlijk te veel op je bekkenbodem gaat doen. Dus dat moet weer terug naar je buik zegmaar. Daar heb ik oefeningen voor en het gaat echt weer steeds beter!!

Deze oefeningen doe ik een keer per dag.
    Eerst op mijn rug gaan liggen en mijn bekkenbodem ontspannen(dit kan je voelen door je stuitje naar achteren te duwen, dan span je aan, en dan los te laten).

Dan doe ik een been omhoog, gestrekt, ongeveer 40 cm. hoog. Deze houd ik 5 sec vast en laat hem dan weer zakken, dan 5 sec rust. Dit 5 keer met mijn linkerbeen en 5 keer met mijn rechterbeen.

Dan ga ik op mijn rechterzij liggen en doe ik mijn linkerbeen omhoog(dus opzij), ook ongeveer 40 cm. Dit dan 5 sec vasthouden en dan laten zakken, dan 5 sec rust. Dit ook 5 keer met mijn linkerbeen en 5 keer met mijn rechterbeen(dan dus op linkerzij).

Hierna weer op mijn rug en dan zorgen dat ik mijn bekkenbodem ontspan.

Hele dag door, is echt bewust worden van..
    En ik ben de hele dag zo ver het lukt "bewust" aan het tillen op mijn buikspieren. Dit is best lastig maar helpt wel heel erg goed. Elke keer dat ik bijv. de trap op ga, de kleine oppak, een wasmand oppak, op de fiets stap, winkelkarretje aanduw etc. span ik mijn buik aan(je buik zo houden alsof je een strakke spijkerbroek dichtmaakt).

En een goede houding aanhouden, rechtop lopen, als je stilstaat knieeën iets gebogen, benen iets uit elkaar en rug recht.

11. romygizmo

romygizmo Actief lid

19 feb 2010
    401
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je merkt zelf wat je vol kunt houden, je kunt beginnen met een keer per dag oefenen. Die 10 sec vasthouden kun je inkorten naar bv 5 sec.
    Succes!

12. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Ik deed mijn oefeningen al voor ik bevallen was en toen daarna even pauze gehad ivm ontstekingen enzo. Daarna gewoon weer elke dag een paar keer.

Ik dacht dat ik het wel netjes gefixed had, maar gisteren stond ik iets te enthousiast te zumba'en voor de wii en dat was niet zo'n succes :)

Ik maak me overigens ook een beetje zorgen, ik moet binnenkort voor een echo van mijn buik en ik mag drie uur van te voren niet meer plassen. Neem voor de zekerheid maar een schone broek mee :(:)

Deel Deze Pagina