Hallo verloskundigen! Wat fijn hier zo je vraag te kunnen stellen. Deze week ben ik 6 weken zwanger! Mijn vriend en ik zijn begonnen in juni en het was meteen raak, nooit verwacht. Super blij natuurlijk! We hadden alleen al een reis naar Indonesie geboekt voor juli en nu twijfel ik om te gaan. We gaan alleen naar Java (bijna geen malaria) en Bali (geen malaria) zodat het risico op malaria minimaal is (je moet je wel goed beschermen) en letten op eten. Maar; in de tropen natuurlijk meer risico dan in Europa of ergens anders. GGD geeft een ok, mijn verloskundige ook, maar vraag mij af of jullie hier anders over denken. En zijn er nog tips voor een dergelijke reis, waar moet je op letten etc? We hebben een annuleringsverzekering waar we kunnen annuleren voor een zwangerschap, dus dat is het probleem niet, maar heb natuurlijk heel erg zin in deze trip. Ben heel benieuwd! Bedankt alvast.
Hoi Maart2017, gefeliciteerd! Je kunt inderdaad gaan naar Indonesie, maar ben inderdaad alert op insecten en voedsel. Drink veel en zorg ervoor dat het eten dat je daar eet gekoeld is geweest. Geen eten van straatkraampjes en alleen goed doorbakken producten. Smeer jezelf goed in tegen de zon en tegen insecten en neem een zwangerschapsverklaring en je zwangerschapskaart mee. Mocht je dan hulp nodig hebben, kunnen ze op je kaart de universele gegevens vinden. En zoek ook alvast op waar ziekenhuizen in de buurt zijn, dan loop je daar niet te zoeken, mocht het nodig zijn. Groetjes Brigitte