We zijn al een tijdje bezig met onze kinderen maar nu waren we bezig met ivf. Helaas poging 1 afgebroken en toch IUI gedaan. Daarna helaas ongesteld geworden maar toen besloten de artsen de behandeling stop te zetten ik moest eerst 12 kg gaan afvallen. Ik twijfel want met 12 kg zit ik op een BMI van 33. Ik heb PCOS en tot nu toe nog geen enkele keer gelukt om zwanger te worden. Wat zouden jullie doen? twijfel of ik bij een BMI van 33 terug moet gaan of toch doorzetten en pas terug gaan bij een BMI van 30 weer de behandeling laat opstarten. Ik vind moeilijk omdat we zolang al bezig zijn en mijn geduld eigelijk wel helemaal op is. Er zijn vast meer vrouwen die veel overgewicht hebben gehad en ivf moesten doen? ik heb PCOS en diabetes.
Ik zou sowieso gaan afvallen, als dat enigszins mogelijk is, omdat je aan de voorwaarden moet voldoen om in aanmerking te komen voor IVF. De meeste ziekenhuis hanteren de regel dat je BMI maximaal 30-35 mag zijn. Ben je zwaarder, dan moet je eerst afvallen. Er zijn ook ziekenhuizen die daar niet zo streng in zijn, maar dan zou je moeten overstappen. Ik weet niet of je een hogere slagingskans hebt als je BMI 30 is ten opzichte van een waarde van 33. Dat zou je moeten overleggen met je arts. Ik zou eerst proberen om die 12 kg eraf te krijgen. Ik had zelf PCOS en ook overgewicht. Mijn ziekenhuis was toen niet zo streng. Mijn maximale BMI-waarde was 32. Bij ons was geen sprake van stoppen met behandelen of niet in aanmerking komen. Maar de hormoonmedicatie sloeg in het begin niet goed aan en ik had helemaal geen cyclus. Ik ben uit mezelf gaan afvallen, toen ik na de eerste IUI cystes op de eierstokken kreeg en eerst maanden moest wachten totdat die verdwenen waren. Het is gelukt om 22 kg kwijt te raken. Als extra beloning kreeg ik ineens weer uit mezelf een cyclus met een eisprong! Daarna sloeg hormoonmedicatie ook veel beter aan. Dus indirect zorgde het afvallen en een lagere BMI bij mij wel voor een grotere kans van slagen. Heel veel succes!
Zelf heb ik overgewicht en een hoger BMI dan 30. Wij hebben ook het advies gehad dat ik eerst ging afvallen. Dit ging gestaag, wel continu normale cyclus gehad. Ondanks mijn overgewicht groen licht gehad, en de tweede behandeling is succesvol geweest. De eerste is van IVF teruggezet naar IUI, ivm met de groei van maar 1 follikel. Daarna ICSI gekregen, waarbij we nu de trotse ouders zijn van een 8 weken oude dochter. Probeer dus wel af te vallen, maar ik denk dat goed in je vel zitten het aller belangrijkste is. D
Hoi Jess, Zelf moest ik ook eerst proberen 2 BMI punten af te vallen van het ziekenhuis. (heb ook PCOS) Ben toen +- 7 kilo kwijtgeraakt en heb een BMI van 33 op het moment. Ik zou zeggen, zeker gaan als je bij de 33 bent! Want alles duurt al zo lang, en je moet zoveel wachten. Als je het ziet zitten en je wilt er helemaal voor gaan, dan zou ik niet te lang wachten. Ik heb genoeg eitjes geproduceerd. Ook mijn menstruatie kwam weer beter op gang. Heb verder nog geen arts gehoord die aangaf dat ik verder nog moet afvallen... En natuurlijk , hoe gezonder je leeft, hoe beter!
Ik heb in totaal 5 IVF/ICSI pogingen gedaan en mijn BMI varieerde van 32 tot 35. Bij mij heeft een lager gewicht helaas niet tot een beter resultaat geleid, maar ik heb endometriose en dat is in mindere mate dan PCOS gerelateerd aan overgewicht.
Ik heb geen overgewicht, in tegendeel, ik heb ondergewicht. Maar was laatst aan het lezen over BMI en IVF/ICSI waarbij ze vertelde dat de kans van slagen vele malen hoger is als je een BMI tussen de 20-24 hebt. Nou is voor mij aankomen een net zo grote opgave als voor jou afvallen zal zijn en zal ik jaren bezig zijn om aan zo'n BMI te komen. Wel heb ik toen voor mijzelf besloten dat ik eerst toch een iets beter BMI wil hebben voordat ik start. Kan het mijzelf niet vergeven als ik straks kinderloos ben en bedenk, zou ik kinderen hebben gehad als mijn BMI beter was geweest? Als het je lukt zou ik zeker proberen een lager BMI te krijgen. Je geduld wordt dan enorm op de proef gesteld maar als je bijv. met jezelf afspreekt ik ga proberen af te vallen tot en met 1 juni en dan meld ik mij aan voor een nieuwe poging dan heb je een datum om naar uit te kijken en een goed doel om aan je BMI te werken. Ik heb voor mijzelf nu ook een doel gesteld en hoop dat dit het gewenste resultaat gaat opleveren. Succes.