Hallo, Ik ben nieuw hier, dus excuses als ik dit nieuwe topic aanmaak terwijl er al een bestaat, dan heb ik nog niet goed genoeg gezocht. Vorige week heb ik een echo gehad, ik ben inmiddels 40 maar we willen er toch nog steeds voor gaan. (op mijn 39e helaas 2 miskramen gehad) Op de echo was op dat moment een totale eicelvoorraad van 12 te zien (beide 6), volgens de fertiliteitsverpleegkundige perfect, passend bij een leeftijd van 35 erg gunstig dus voor mijn leeftijd. Echter de bloeduitslag gekregen en daaruit bleek dat mijn AMH waarde maar 0,7 is, dat is dus erg laag en een beetje tegenstrijdig met wat de echo laat zien. Heeft iemand hier ervaring mee ? We zouden al 2 dagen door t ziekenhuis gebeld worden ivm de uitslag, maar helaas hebben ze dat nog niet gedaan, ondanks ik al 2 x gebeld heb waarom niet... (uitslag kon ik lezen op mijn radboud) een beetje verdwaasd en onzeker nu.
Wat irritant dat het ziekenhuis niet belt! Ik kan je inhoudelijk niets zeggen, ik weet niets over die waarden... Maar ik zou zeker blijven bellen, dit kan toch niet!
Tjaa... het heeft volgens mij ook een beetje met kwaliteit van de eitjes te maken... Vlgns de gyn heb je in de eerste jaren na je mens eisprongen van kwalitatief goed eitjes... vervolgens word de kwaliteit minder van de eieren en dat kan je ook uitmaken uit je amh... ik heb ook een lage en veel eitjes tijdens de punctie alleen dus erg slecht van kwaliteit
Betekent het bezoek aan het ziekenhuis dat jullie de medische molen in gaan (met evt. ivf)? Een laag amh (ik heb zelf 0,34) zegt inderdaad iets over de eicelvoorraad en op latere leeftijd zijn de eitjes meestal ook van mindere kwaliteit. Ik heb vrouwen meegemaakt die met een laag amh toch goed te stimuleren waren. Ikzelf heb een amh van 0,34 en ben toch 3 keer spontaan zwanger geraakt. Ik heb tussendoor ook 3 ivf-pogingen gehad en daar was ik inderdaad wel moeilijk te stimuleren (voor mij waren 6 eitjes het max haalbare).
Bedank voor jullie reacties... Na herhaaldelijk bellen ben ik uiteindelijk anderhalve dag later teruggebeld. Fert.arts bevestigde dat zwanger worden moeilijk werd maar niet onmogelijk. Wij zien een ivf traject e.d. niet meer zitten, maar ondanks dat ik vond wel raar dat de arts eigenlijk al bij voorbaat aangaf dat ivf etc geen meerwaarde heeft of betere kansen dan een spontane bevruchting. En met mijn amh waarde zouden ze er al niet aan willen beginnen omdat ze niet verwachten dat ik op hormoonsuppl.zou reageren... Ik vraag me af als dat echt zo zou zijn, waarom ze dan überhaupt ivf doen als t geen meerwaarde heeft....Volgens mij zijn er heel wat mensen blij dat die mogelijkheid er was en succesvol is geweest. Volgende week een gesprek, maar verwacht dat ze niet veel meer kunnen betekenen... Inmiddels zijn we iets van de schrik bekomen en blijf ik gek genoeg eigenlijk positief... Mijn vriend zijn zaad is prima en hopelijk zit het een keertje mee en worden we verrast. Tot die tijd, blijven we gezond eten, bewegen, supplementen slikken en acupunctuur proberen..... Groetjes...
Als je geen IVF traject meer wil (en mocht je dat wel alsnog willen, ga naar Dusseldorf!!) zou je kunnen overwegen om DHEA te gaan gebruiken om de kwaliteit van je eitjes te maximaliseren. Het is alleen eigenlijk wel het beste om dit onder begeleiding van een arts te doen, het is namelijk wèl een hormoon, maar artsen in Nederland weten er meestal niet veel vanaf. Bij laag AMh kan DHEA heel goede resultaten geven.
Ziekenhuizen in nederland behandelen vaak niet meer als je amh waarde lager is 1 omdat de kans dat je reageert op de hormonen klein is. Vaak wordt er gekeken in combinatie met je leeftijd of ze willen behandelen omdat de behandeling op zich al zwaar is.