Dry January

Discussie in 'De lounge' gestart door citroenrasp, 2 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.751
    113
    En vooral als saai en ongezellig als je het niet doet, merk ik.

Sado vindt dit leuk.
  2. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.865
    5.136
    113
    Home
    Oh ja dat zeker en merk ik ook heel erg

citroenrasp en Sado vinden dit leuk.
  3. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.026
    113
    Overijssel
    Nou,zie al weer aan de reacties in dit topic dat het het puur gif is enz...
    Laat iedereen het voor zichzelf bepalen.
    Als ik zin heb in een drankje pak ik het gewoon. Inmiddels is dat niet zo vaak meer en alleen als ik de volgende dag vrij ben.
    Tot mijn 35e ging er altijd best veel doorheen in het weekend met gezelschap. Geen spijt van.
    En volgens de statistieken ben je inmiddels al alcoholist met 2 glazen in de week.

Mississippi en Havermout vinden dit leuk.
  4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Ik herken dat helemaal niet uit mijn omgeving. Vind het ook meer passen bij pubers dan volwassen mensen om zich zo te gedragen.
    Er zijn best mensen in mijn omgeving die helemaal niks of zelden drinken en ik geloof niet dat die als ongezellig of raar worden bestempeld. Zelf drink ik ook niet vaak en bewaar het voor bv uiteten gaan oid. Maar ook bij een uitgebreid diner heb ik weleens een sap arrangement genomen ipv het wijnarrangement, maar nooit opmerkingen over gekregen.
    Dus ik ben het met je eens dat dat een hoop over anderen zegt.

5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.751
    113
    Maar dat is toch ook gewoon zo?
    Het is niet voor niets het advies om niks te drinken. Dat is advies gebaseerd op de wetenschappelijke inzichten van nu, terwijl men vroeger juist dacht dat het wel meeviel. Net als met roken, daar dacht men vroeger ook veel gemakkelijker over dan nu. Het verschil tussen alcohol en roken is echter dat alcohol maatschappelijk meer geaccepteerd is en als normaal wordt gezien, terwijl de meeste mensen de risico's van roken inmiddels wel weten en willen voorkomen.

Natuurlijk mag iedereen zelf bepalen of en hoeveel ze drinken. Maar dat maakt het niet ineens gezond ofzo.

Saartje33 en Sado vinden dit leuk.
  6. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.263
    113
    Centrum België
    Neen doe er niet aan mee. Dry January, Tournée Minerale in februari… als ik zin heb in n glas drink ik en als ik er geen zin in heb niet. Punt.
    Enkel tijdens mijn zwangerschappen lette ik er op. Heb alleen een paar slokjes gedronken met nieuwjaar - was toen telkens 37 weken. En van mijn gyn mocht ik eigenlijk tijdens de zwsch ook wel af en toe een glaasje wijn drinken. Maar dus niet gedaan….

7. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Vraag me toch af of dit aan jullie omgeving ligt en dat daar veel mensen met wellicht inderdaad problemen zitten. Hier merk ik er totaal niets van dat het gek, ongezellig, oid is als je niet drinkt.

CroqueMadame, Spectre, spruitje80 en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.052
    17.015
    113
    Echt?o_O

Saartje33, Knuffelmonster, Spectre en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ik drink zelden, misschien eens per jaar of minder, maar ik hoor dat nooit. Krijg er ook nooit vragen over.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Hier ook niet hoor. Nooit wat over gehoord.

11. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.075
    1.570
    113
    Nee daar doe ik niet aan mee. Op jaarbasis drink ik sowieso heel weinig alcohol, dus ik zie het nut er niet van in.

12. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.711
    7.189
    113
    Vrouw
    Bij mij ook niet. Ik drink gewoon niet, punt. En ben natuurlijk zo ontzettend vreselijk gezellig zonder! ;)

dreames vindt dit leuk.
  13. Novi

Novi Niet meer actief

Waar lees je dan dat mensen het niet kunnen? Ik denk vooral dat het een kwestie van niet willen is.

Ik kan prima een maand of langer zonder alcohol, maar ik wil het niet. Soms ben ik even klaar met alcohol en drink ik niks en dan drink ik weer een keer wat meer. Net hoe het uit komt.

Spectre en tuc vinden dit leuk.
  14. Novi

Novi Niet meer actief

Is er overigens ook een maand voor overgewicht? Dat is pas een groot probleem voor de samenleving met de helft van de Nederlanders die te dik zijn. Is eigenlijk natuurlijk ook een verslaving als je niet in staat bent om minder en gezonder te eten. Ik hoop dat hier meer aandacht voor komt.

spruitje80 en tuc vinden dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik drink helemaal geen alcohol, toen ik dat nog wel deed dronk ik alleen bij gelegenheden. Kan me persoonlijk niet voorstellen dat je het niet kunt laten. Maar dat denken anderen vast ook over mijn sigaretten ;)

spruitje80 vindt dit leuk.
  16. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.121
    1.825
    113
    Wij hebben niet eens alcohol in huis.
    Ook kopen wij dus niets voor gasten.

Mijn fam dronk in mijn jeugd erg veel en ben zelf dus ook heel vroeg begonnen.
    Zaten wij aan de barcadi en pisang of bleu nog.. ook veel Cindy.
    Veel feesten en ineens werd ik 18 en was ik er klaar mee dronk het als ranja.
    En later als niet drinker gezien hoe belachelijk zij doen dat ik zo iets had waarom.

Dus nee doe niet mee.
    Drink al jaren niet en het bevalt mij meer dan prima.
    Ook komt verslaving voor opa was zwaar alcoholist tot spiritus aan toe.
    Mijn eigen pa dronk 2 bier per dag.

Ik zie mijn dam niet meer dus weet niet hoe het nu is.

17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.751
    113
    Gelezen heb ik het niet zo vaak, volgens mij wel eens op blogs en sociale media. Ik heb het vooral over wat ik persoonlijk van mensen hoorde.
    Wat een onardige opmerking mbt dat overgewicht. Natuurlijk is dat ook een probleem maar dat wil niet zeggen dat alcohol geen maatschappelijk probleem is. Energiedrankjes, koffie, mediciinverslavingen enzovoorts zijn ook problemen. Maar dit topic ging volgens mij over alcohol.

Zelf heb ik eetstoornissen gehad (geen verslaving dus, maar een ziekte...), waarbij afvallen lang contra-geïndiceerd was zodat ik geen terugval zou krijgen. Dus zo simpel als "gewoon afvallen en probleem opgelost" ligt het lang niet altijd.

18. Novi

Novi Niet meer actief

Feit is dat het een enorm betuttelende hype is. "We gaan nu met z'n allen een maand niet drinken om lekker gezond te zijn". Als je dat soort dingen nodig hebt om jezelf in de hand te houden dan heb je inderdaad wel een probleem met drank.

Wat is er onaardig aan mijn opmerking? Ik vraag me af of er ook een maand is voor dit maatschappelijke onderwerp net zoals voor alcohol, omdat ik dit als een veel groter probleem zie. Ik las toevallig net een artikel dat dus zo enorm veel mensen te zwaar zijn en schrok er van. Vraag me ook af hoe het zover heeft kunnen komen.

spruitje80 vindt dit leuk.
  19. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik vraag mij oprecht af… is verslaving niet ook een ziekte?

CroqueMadame, Mississippi, Inge1984 en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Milkyway7

Milkyway7 Fanatiek lid

28 apr 2020
    1.485
    955
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik heb het ooit 1 x gedaan, nou nooit meer. Al die beweringen dat je je beter, fitter zou moeten voelen. Merkte totaal geen verschil dus zonde om een maand van mijn leven mezelf te gaan lopen kwellen. Voor hetzelfde geld val ik na die maand dood neer :roflmao: wat een rot laatste maand heb ik dan gehad haha. Nee dank je ik gun me af en toe een drankje.

Achterkantvandemaan, Havermout en Zuremat vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina