Waar op letten bij het kopen van een keuken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mien30, 29 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    ... jaar geleden was er een topic waarbij heel veel tips werden gegeven "waar op te letten bij het kopen van een nieuwe keuken". Helaas kan ik dit topic niet meer vinden.
    Wij zijn ons aan het oriënteren dus kom maar op met al die tips!

2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Mijn tip, wasbak met ronde hoeken. Ik heb een zwarte en vind hem prachtig maar wat een onderhoud. Ik heb vooral spijt van de quooker die je niet kunt uitrekken omdat ik een grote wasbak heb, nu kom ik met de kraan niet bij alle hoeken en niet langs de randen.

Mississippi, Zuul, Ysabella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.952
    14.996
    113
    Had jij niet ook zo'n ontkalker op je leidingen zitten of was dat iemand anders? Want zwart en kalkaanslag lijkt me de horror. (En ik ben de enige die hier dingen droog maakt geloof ik...)

Plus dat t bij sommige kranen wat ik uit andere draadjes begreep niet zo'n succes bleek. (Poedercoating die los kwam)

Mijn tip: als je toch een loodgieter moet laten komen gelijk afsluitertjes (kraantjes) op je wateraanvoer laten zetten beneden op de leiding. Als je een keer een rubbertje moet vervangen aan je kraan (of je kraan vervangen) is dat zo gedaan. Ipv dat je overal t water af moet halen.

Aanvulling: En goede werkblad verlichting met voldoende lumen en goed verdeeld.

4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.498
    8.421
    113
    Even goed kijken of alle draairichtingen van deurtjes ook praktisch zijn.
    En bij een hoog aanrechtblad (als je lang bent) je geen hoge afwerkplint aan laten praten maar juist meer kastruimte onder je aanrechtblad (en dus een lage afwerkplint)

Zuul, Vero0504, teenslipper en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Ik vind zwarte kranen heel mooi maar ben ook bang voor de kalk.
    De andere tips komen op het lijstje;)
    Een Quooker komt er niet, daar zijn we het al over eens.

6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Verzonken wasbak, ideaal met schoonmaken.
    Kraan die je uit kam trekken, ook voor het schoonmaken.
    Zorg voor voldoende plek om je prullenbak neer te zetten, je theedoek op te hangen, etc.
    Voldoende stopcontacten.
    Denk goed na over je koelkast, een hoop vrienden van ons hebben zich een prachtige inbouw koelkast laten aanpraten, uiteindelijk blijken die dingen standaard veel te klein te zijn. Wij hebben dus bij onze keuken rekening gehouden met een Amerikaanse koelkast (hebben we los gekocht), en ook alvast de waterleiding door laten trekken.

Lies1611, Vero0504, JupitR en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.619
    113
    In mijn vorige keuken hadden ze de vaatwasser direct naast de muur. Dat is dus niet handig :rolleyes:

Kraan moet uitrekbaar zijn. In tegenstellig tot anderen zweer ik bij m'n quooker. Zou echt niet anders meer willen. En als je de ruimte hebt. Ik ben nog altijd blij met m'n twee ovens (combi's). Die staan regelmatig tegelijk aan. En de koelkast en vriezer apart. Bij mij deden ze moeilijk dat de ovens te hoog zouden zitten. Ik heb er dus een boven de koelkast en de ander boven de vriezer. Deuren zitten met m'n 165cm ongeveer op ooghoogte. Nooit spijt gehad van mijn beslissing om eigenwijs te zijn.

8. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.467
    836
    113
    Oeps hier komt de vaatwasser dus naast een muur/tuindeur.

9. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.467
    836
    113
    Laat je niet bij de eerste beste keukenboer (zoals wij dat thuis gekscherend noemen) een keuken aanpraten.
    Denk eerst na voor je tekent of het echt is wat je wil.

Voor de rest kan ik je nog weinig tips geven.
    De onze komt eind maart.

10. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.467
    836
    113
    Geen zwarte wasbak en zou ook niet voor een zwarte kraan gaan, dit ivm kalk en beschadigingen.
    Zwarte wasbak dan ben je de hele dag aan het poetsen.

11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    + quooker
    + iets bredere wasbak zodat je je bakplaten eenvoudig kunt schoonmaken (idd met ronde hoeken, de vorige had vierkante hoeken, was heel onhandig schoonmaken)
    + een handige indeling van je vaatwasmachine (daar hadden wij niet zo bij stil gestaan)
    + 2 ovens (1x combi magnetron hoog en 1x combi stoom)
    + maximaal aantal lades en minimaal aantal kastjes behalve hoge servieskast
    + extra grote inbouwkoelkast (wij hebben de grootste van Siemens die er is)

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. MissXray

MissXray Niet meer actief

Hebben wij ook, doe ik nooit meer. Is je keuken al besteld?

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    #13 NiekeKris, 30 dec 2022
    Laatst bewerkt: 30 dec 2022
    Wij hadden dat ook. Glasplaat tegen de muur ernaast gemaakt, dat scheelde heel veel, maar nog niet ideaal.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Wasbak met afgeronde hoeken.
    Onderbouw wasbak.
    Inbouw kookplaat die vlak in te bouwen/te integreren is.
    Kookplaat met van die zones dat je (bijna) overal je pan neer kunt zetten.
    Granieten aanrechtblad.
    Keukenkraan die je uit kunt trekken (maar wel goed kijken of hij ook weer netjes terug gaat, daar zit een enorm verschil in tussen kranen).
    Zoveel mogelijk lades ipv kastjes.

15. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Zwarte wasbak hoeft geen probleem te zijn, het ligt er heel er aan welk materiaal het is.
    Onze wasbak is niet van steen (ik durf niet zo te zeggen wat het wel is dat moet ik dan even vragen) en we hebben echt geen last van kalk etc.
    Hij is gewoon mooi zwart en blijft dat. Onze kraan zit ook geen kalk op en onze keuken is nu 2 jaar oud.

Wij hebben onze keuken extra hoog laten maken en een hele lage plint eronder (dus veel ruimte) ook hebben we de keuken extra breed laten maken zodat je veel aanrecht hebt.
    Wij hebben 2 volwaardige grote ovens ook erg fijn!

16. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Heel duidelijk een budget hebben en je vooral geen dingen aan te laten smeren die je niet wil.
    Wij hebben nu onze zogenaamde droomkeuken.
    Daar zit voor ons in:
    -Extra grote inductiekookplaat met zones die je kan koppelen en afzuiging daarin.
    -1 gewone oven en 1 combi oven.
    -Losse koelkast en losse vriezer ( dat ze de beide de totale grote hebben van een combi)
    -wijnklimaatkast
    -vaatwasser niet meer tegen de muur, hadden we vorige huis wat een drama en een zooi geeft dat.
    -grote wasbak
    -quooker, zijn we echt heel blij.
    -veel kastruimte en werkruimte
    -denk na over waar je stopcontacten komen en je licht
    -ik kan alleen even niet meer komen op wat voor soort materiaal onze aanrecht is maar dat is ook belangrijke om te kijken wat je daarin wil.

Verder denk ook na waar je je handdoeken, koffiezetapparaat en andere apparatuur zou willen.

17. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Vaatwasser op hoogte! Hebben wij nu in dit huis helaas niet meer, maar vond dat het beste in ons oude huis (waar we wel zelf de keuken uitgezocht hadden)

jannanas vindt dit leuk.
  18. Chechi

Chechi Niet meer actief

Eigenlijk precies dit. Wij zweren ook bij onze Quooker, zou nooit meer zonder kunnen. Wel een die je kan uittrekken. Lades zo veel mogelijk plaatsen in plaats van kastjes, zoveel praktischer. 2 ovens: ik had nooit gedacht dat ik het nodig had tot ik er 2 had en kan nu niet meer zonder.

Verder;
    - Geen kookplaat bij het raam ivm spetters
    - Draaideur van dingen als koelkast op de juiste plek (niet in gangpad)
    - Ik ben dol op onze uitschuifbare kruidenrek keukenkastje

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  19. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Oh ja, en zo veel mogelijk lades ipv kastjes en genoeg stopcontacten op meerdere werkplekken.

Havermout vindt dit leuk.
  20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.751
    113
    Het enige dat ik anders zou doen als ik mijn keuken helemaal nieuw mocht inrichten zijn een andere kleur tegels (zowel muur als vloer). Verder ben ik denk ik niet echt veeleisend (of het hangt samen met onze levenswijze), dus hier geen prullenbak, magnetron, quooker, vaatwasser etc. De keukens zijn hier natuurlijk ook gewoon anders dan in west Europa.
    Wij hebben overigens een dubbele gootsteen (is standaard in alle keukens hier), inderdaad met afgeronde hoeken. Nooit bij stilgestaan dat dat handiger zou zijn. Een dubbele gootsteen (al dan niet met afgeronde hoeken) is iets dat ik zelf ontzettend handig vind, onmisbaar vind ik altijd een groot woord, maar wel superhandig dus. Uiteindelijk is dat echt heel persoonlijk natuurlijk. Wij hebben bv een keukenkast met grote ruimte om emmers met bulk voedsel te bewaren. Voor ons belangrijk omdat dit ontzettend veel afval bespaart, maar een ander kijkt daar vast totaal weer niet naar.

Wel hebben we een mooie grote ruimte keuken, Amerikaanse koelkast en een natuurstenen aanrecht, waar ik erg blij mee ben ♥️ Die tegeltjes erger ik me soms wel aan, maar vind het de milieuschade en het geld niet waard om het te gaan vervangen als ze nog prima functioneren het er bovendien nog maar 6 jaar in zit.

Deel Deze Pagina