Zindelijkheid

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Sandana, Aug 30, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hoi meiden,

een vraag... mijn oudste dochter is ruim 2,5 nu. Ze gaat al een hele tijd graag op het potje of de wc, maar ze doet er niets op. Ze weet wat plassen en poepen is (ze praat namelijk al erg goed) en ze weet ook dat het daar gedaan moet worden. Soms wil ze er niet af, omdat ze zegt dat ze erop wil plassen en/of poepen. Maar het heeft geen zin daar wie weet hoe lang op te blijven zitten.

Ik wil er niet te veel druk op leggen, juist omdat ze er zo graag op gaat. Ik heb eens geprobeerd om haar een koekje te beloven als ze er wat op deed (puur om te testen), maar ook dan lukt het niet. Mijn man komt nu met een stickervel waar ze stickers op kan sparen voor een beloning. Maar dat lijkt mij een erg slecht idee juist.

Ik denk dat het probleem nog zit in het los laten. Dat ze psychisch wat verder is dan haar lichaam op dit vlak. Graag even jullie visie hierop.

Alvast bedankt.

2. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Als ze niks doet, hebben stickers ook weinig nut. Sowieso niet, wel gedaan bij dochter zij had het zekf verzonnen en vond het erg leuk om stickers te plakken. Bij zoon nooit gedaan, vond stickers niet interessant toen.

Heb je haar heel even zonder luier of ook weleens een paar uur?

Zelf zou ik gewoon zeggen dat we morgen geen luier aandoen en kijken wat er gebeurt. Gewoon lekker spelen en potje binnen bereik, alleen een onderbroek aan of een joggingbroek zodat ze het zelf kan regelen.

3. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    hebben we ook al gedaan, maar ze plast gerust op de mat of het gras zonder spijt :)

4. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Toch een wat langere adem hebben. Na ontbijt of lunch b.v. op de pot voor een filmpje zetten? of samen boekjes lezen. Net zolang tot ze plast.

5. jayenriv

jayenriv Niet meer actief

Mijn zoontje is net 2 jaar en 3 maanden. Hij ging al een hele lange tijd op t potje en de wc zitten en ook niks doen. Wel zei hij dan ...mama ik ga plassen....maar daar bleef t bij. Ook zonder luier laten lopen, maar ging er naast of totaal ergens anders plassen lol, leuk in de slaapkamer ofzo hahaha. Nu heb ik vorige week weer een keer zijn luier uitgedaan en hem zo de hele tijd laten lopen en hij ging uit zich zelf ineens plassen....hij riep ineens...mama kijk...plassen...we gingen allemaal applaudisseren en hij vond t prachtig. Grote broer gaf een schouderklopje en zei goedzo! Sindsdien luier uit binnen en hij plast. Geen stickers of beloningen gegeven. Gewoon iedere keer gezegd dat ie nu een grote jongen is. Hij wilt alleen wel een luier aan naar buiten, dus daar beginnen we wat later mee. Wij hadden zoiets van...hij komt er vanzelf wel mee en tuurlijk kan je t stimuleren door te zeggen dat grote jongens/ meisjes naar de wc gaan of op t potje en dat ze geen luiers dragen. Dat wil soms wel eens helpen. Me oudste zoontje precies tzelfde, ging gewoon toen hij zin had....was toen 3.

6. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

Nov 13, 2012
    3,695
    2
    0
    Probeer het los te laten.. Komt vanzelf.. Mijn zoontje wordt 3 en wil nog niks van de wc weten.. Ben er nu achter dat hij het eng vind om zonder luier te zijn. En het maakt niet uit wat ik zeg, wat ik hem beloof en of het een wc/potje wat dan ook is.. Meneer wil absoluut niet uit zijn luier..

Tja wat doe je dan.. over een half jaartje maar weer eens kijken :)

7. misa

misa Niet meer actief

Ik zou haar gewoon laten doen wat ze wil doen. Op potje, oké. Niet op potje/wc, ook oké.

En als je het nu of over een maand of 2/3 eens door wilt zetten, dan ook echt de luier uit, uitleggen wat de bedoeling e.d. Dan gaat het vast 8x mis op een dag, maar daar moet je even doorheen.

Maar ik zou even wachten tot ze ook eens echt wat gedaan heeft, wat je kunt prijzen. Dan heeft ze het gevoelt en weet ze wat de bedoeling en verwachting is.

8. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dank jullie. Ik laat haar ook gewoon doen wat ze wil, precies dat.

In de loop van de maanden heeft ze 1-2 x op het potje geplast en dan vindt ze dat erg leuk, maar daar blijft het dan ook bij. Laatst plaste de jongste een paar keer op het potje (omdat ik die uit bed haalde met een droge luier, dus even op het potje omdat je weet dat ze snel zullen plassen) en ook dat vond ze reuze leuk. Hopelijk valt het kwartje binnenkort ;)

Share This Page