Budget gerechten/boodschappen

Discussie in 'De lounge' gestart door Manolito, 16 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.517
    1.942
    113
    Vroeger kon ik voor 50,- de weekboodschappen halen.
    Nu red ik dat vaker niet meer dan wel.
    Omdat alles duurder wordt leek het mij leuk om recepten uit te wisselen die budget vriendelijk zijn.
    Wat zijn jou budget vriendelijke recepten?
    En heb je nog tips mbt artikelen die goedkoop zijn en wel goed/lekker?
    En loont het echt om op aanbiedingen te gaan van A merken of kan je toch beter huismerk houden?
    Loont het om naar bijvoorbeeld Aldi/Lidl te gaan ipv Jumbo/AH?
    Ik hoor graag jullie tips.
     
    citroenrasp en bosi333 vinden dit leuk.
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Nog geen tips...ik ga dit topic wel even volgen.

    Ik vind het echt bizar hoe snel en veel de prijzen zijn gestegen.

    Waarschijnlijk ga ik weer met menu's werken die ik van te voren bedenk zodat ik alleen de essentiële producten koop. Dat deed ik meestal in krappere tijden.
    Hele uitdaging weer.
     
  3. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.517
    1.942
    113
    Dat doe ik ook.
    En ook niet van af wijken door de week heen.
    Niet ineens op donderdag denken; oeh, ik heb meer zin in... want dan ga je de boot in.
    Ook maak ik regelmatig gerechten voor 2 dagen.
    Een krop andijvie is goedkoper dan een zak voorgesneden en kan je makkelijk 2x van eten.
    Evenals een krop Ijsbergsla.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  4. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Als je weet wat het a merk kost en b merk, en de aanbieding is bv 1 + 1 grats a merk en je vindt het a merk lekkerder en dan sla ik wel in. (ik reken ook rustig terug naar stuks prijzen)

    Bij lidl zijn er een hoop c merken die ik niet lekker vindt en de hoeveelheid is dusdanig groot dat ik er niet mee wil sjouwen, daarnaast zijn dit soort winkels niet in de buurt.

    Ik koop alleen bij de AH behalve het brood die haal ik bij de vomar en soms een keer een aanbieding bv pizza 3 halen voor 5 euro (geen simpele pizza's )
    Doordat ik koop bij AH merk ik dat ik precies weet wat iets kost en ik gebruik inmiddels bijna overal het b merk voor.

    Bv kip tandoori maakte ik vroeger met een pakket, nu koop ik een zakje kruiden (paprika, gember, koriander, komijn, nootmuskaat, kaneel, venkelzaad, kruidnagel, kardemom, peper, chilies), groenten (25% ui, knoflook), zout,) en voor de saus creme fraiche.
    Kip in stukjes snijden, marineren met kruiden, in laten trekken, zelf doe ik hier altijd een lepel paprikapoeder bij. Kip bakken, uitje erbij, beetje water en even sudderen. Dan creme fraiche voorzichtig doorroeren en niet meer koken. We eten dit met gegrilde bloemkool uit de oven (stukje bloemkool, peper/ zout en olie op 200 gr ) en rijst.

    Ik merk dat ik door mijn ziekte en integreren op het werk, wel makkelijker ben en ook eerder bv stampotaardappelen koop. Daar zal voor mij eerder de winst in zitten.
     
    Lamode, Zuul en Manolito vinden dit leuk.
  5. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Dat is afhankelijk van de aanbieding. Vaak niet, soms wel. Op het prijskaartje staat altijd in kleine letters de prijs per kilo/liter. Die prijzen moet je met elkaar vergelijken, aangezien niet iedere verpakking even groot is.
    Bijvoorbeeld: in de ah liggen de pijnboompitjes op verschillende plekken. Bij bakspullen, de nootjes, salades en superfoods. Allemaal van het huismerk Albert Heijn, maar allemaal een ander formaat. Als je alleen de gewone prijzen met elkaar vergelijkt, is lijken die van de salade het goedkoopst. maar daar zit veel minder in. Als je de kiloprijs vergelijkt zit er een groot verschil in en is die bij de bio superfoods het goedkoopst. Er zit een behoorlijk verschil in.

    Zo kun je ook vergelijken tussen a merken en huismerk. In de bonus staat de prijs per kilo in de bonus meestal op het kaartje.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    avr87, Zuul, Neuzeke en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Heb je veel ruimte in de vriezer? Je zou vlees in de aanbieding kunnen kopen en kunnen invriezen. We eten over het algemeen ook meer vlees dan nodig is, dus je zou de porties iets kleiner kunnen maken. Ook de 35% kortingsbakken in de gaten houden en eventueel too good to go eens proberen.
    Idem voor groente (maar volgens mij eten jullie al veel uit eigen tuin?). In de aanbieding kopen en invriezen.

    Kliekjes invriezen en dan af en toe allemaal iets uitzoeken en dat eten.

    Van veel groente kun je soep maken. Broodje erbij bakken en je hebt een prima maaltijd.

    Door nasi kun je ook hamblokjes of ei bakken. Goedkoper dan kip.

    De Aldi vind ik niet goedkoper. De Lidl over het algemeen wel iets. Verder zijn de a merken ook in de aanbieding vaak nog duurder.. Maar dat ligt er misschien ook aan wat je koopt.

    Ik zou een weekmenu maken. En van de producten die je vaak koopt even een vergelijking van de winkels maken qua prijs.
     
  7. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.205
    18.950
    113
    Fijn topic, ik ga het volgen.
    Hier geen euro's maar ons weekbudget is ook zo'n beetje 50 euro, voorheen lukte het nog wel om daar ruim onder te blijven maar tegenwoordig vaak niet meer. Sommige prijzen zijn zo snel gestegen, eigenlijk zijn alleen groenten en fruit, brood en pasta nog redelijk betaalbaar.

    Aanbiedingen doen ze hier niet echt aan, als er überhaupt aanbiedingen zijn dan is dat vaak op de luxeproducten/bewerkte producten, dus ik moet het echt hebben van de budgetrecepten etc.
    Gelukkig zijn we erg anti verspilling en gebruik dus ook dingen die de meeste anderen zouden weggooien. Zo gebruik ik de schil van watermeloenen (Het witte deel) voor verschillende gerechten, of ik fermenteer het. Zo gebruik ik bv die gefermenteerde watermeloenschil in de pastasalade ipv augurk, wat zo'n 4 euro voor een mini potje kost. Bijna hetzelfde effect qua smaak zonder kosten, op water en zout na dan. (Aangezien die schil vaak wordt weggegooid reken ik 'm maar even als gratis.) En zo maak ik nog veel meer dingen zelf, scheelt ontzettend veel geld.
     
    Zuul, Vero0504 en Catou vinden dit leuk.
  8. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Niet zozeer budget gerechten, maar hier helpt het door m’n boodschappen online te bestellen I.p.v fysiek naar de winkel. Op één of andere manier neem ik dan toch meer dingen mee naar huis die eigenlijk helemaal niet nodig zijn.
    Door online te bestellen vul ik m’n mandje bijv op maandag, dinsdag loop ik er nog even door heen en haal er dan alsnog wat onnodige dingen uit. Op die manier probeer ik rond de 80-100 per week te blijven. Helaas lukt €50 per week niet meer.
     
    Daydreamy en Neuzeke vinden dit leuk.
  9. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.744
    6.556
    113
    Vrouw
    Dit helpt bij mij ook, ook omdat je meteen ziet wat de 'eindscore' is. In plaats van bij de kassa of zelfscan aan te komen en te denken; oef.
     
    G89 vindt dit leuk.
  10. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.559
    113
    Vrouw
    Dit doe ik ook in combinatie met een menu opmaken, kijken naar promoties en een ruime vriezer hebben valt het nog mee MAAR voor mensen met 50 of 60 euro als budget lijkt het mij enorm zoeken.
     
    Daydreamy, suus1983, G89 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.205
    18.950
    113
    En daarbij kan je de budgetmerken vaak niet online bestellen. Tenminste,vroeger was dat zo, misschien is dat onderhand al wel veranderd.
     
  12. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.559
    113
    Vrouw
    Bij ons is online volledig het aanbod van de winkel.
    Je klikt en gaat afhalen.
    Soms mist er iets en dan vervangen ze door een ander product maar dta hoef je niet te nemen

    Ik had bijvoorbeeld eens papieren zakdoekjes gevraagd van het huismerk 0,55 voor een doos en ze hadden kleenex ultra soft van 2,35 per doos er bij gestopt. Dag mogen ze er terug uitnemen :D.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  13. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    Wij eten veel gerechten met linzen, bonen en groenten van het seizoen. Vaak pasta’s, India’s etc ipv agv. Met rode linzen, paar tomaten, paar stengels bleekselderij en wat wortels kun je heerlijke dingen maken. Dat scheelt ook erg in de kosten
     
  14. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.559
    113
    Vrouw
    Jij kwam een tijd terug nog steeds toe met uw budget (ander topic) nu nog steeds of merk je nu ook verschil?
     
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.205
    18.950
    113
    Helaas ben je hier met kikkererwten (zo'n 3 euro per kg) tegenwoordig duurder uit dan met de goedkopere vissoorten (1 euro per kg). Eieren zijn ook flink duurder geworden maar alsnog een stuk goedkoper, idem met kip. En linzen zijn zelfs nog wat duurder dan kikkererwten. Ik snap er iig niks van...
    Maar we eten nog wel regelmatig peulvruchten hoor, vooral omdat we het lekker vinden en het duurzamer is. Als peulvruchten goedkoper zouden zijn dan vis/vlees dan scheelt het zeker in de portemonnee.
     
  16. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    Nog steeds wel! Alleen als we extra dingen kopen niet, maar dat doe ik dan bewust, omdat we het kunnen missen. Is dan vaak iets lekkers voor de kinderen, zoals ijsjes nu het warm is.
     
    citroenrasp en Neuzeke vinden dit leuk.
  17. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    Dat is vervelend! Hier is het nog goedkoper, zeker als we naar de Marokkaan gaan. Daar is alles nog goedkoop en hij heeft Bijv ook hele bossen kruiden voor 30 cent per bos. Terwijl je in de supermarkt meer dan een euro betaald voor 15 gram. Dus naast de jumbo halen we echt veel bij hem!
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  18. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.990
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Ik probeer bij de AH eigenlijk alleen dingen te kopen die in de bonus zijn , en daarnaast de standaard wekelijkse dingen die ik nodig heb zoals melk en brood. Van de lidl vind ik brood echt niet lekker. Als ik tijd heb ga ik voor groenten en fruit nog naar de lidl of ik probeereen to good to go box te scoren op mijn vrije dag. Daarnaast koop ik bij de lidl ook dingen zoals koffie, boter, olijfolie. Scheelt toch wel wat als je het vergelijkt me de ah.
     
  19. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.559
    113
    Vrouw
    Het zijn idd die zaken die je extra koopt en niet echt moet hebben die flink stijgen.
    Al vallen sneukels en rommel bij ons niet persé onder extra. Die horen er bij, net zoals water en brood :D

    Geen verschil zou hier onmogelijk zijn want alles is gewoon duurder geworden. Dus zelfs al koop je hetzelfde, reken er maar 5 à 10 euro bij die je anders niet kwijt was.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.205
    18.950
    113
    Dat is dan wel weer goedkoop hier. Vooral aan het eind van de markt, normale prijs is 30 cent voor 2 a 3 bossen en laatst hadden we 10 grote bossen peterselie voor 30 cent :D Dat heb ik laten drogen, samen met een aantal bossen peterselie die ik daarvoor al had laten drogen. Nu heb ik een grote pot gedroogde peterselie waar ik hopelijk de winter wel mee doorkom. Soms doen ze dit ook met snijbiet, daar maak ik dan pesto mee voor in de vriezer (ik vries het in in siliconen muffinvormpjes).
     
    MMW en Saartje33 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina