Hoi dames, Voor mijn zoontje van 9 maanden ben ik op zoek naar een gezond tussendoortje. Ik had biologische rijstwafeltjes, maar onlangs heb ik gehoord dat die vol met arsenicum kunnen zitten. Nu wil ik niet zomaar koekjes kopen, want daar wordt bijna altijd suiker aan toegevoegd. Hebben jullie ideeën of misschien recepten voor gezonde tussendoortjes?
Koekjes van Goodies zijn zonder suiker. Rijstewafels kunnen prima af en toe maar moet je idd niet teveel geven, net als andere rijstproducten. Voor jezelf geldt dat trouwens ook. Je kunt ook eens kijken naar speltwafels, maiswafels of boekweitwafels. In het natuurschap of de biowinkel heb je wel varianten met weinig tot geen zout. Zelf heb ik regelmatig de biologische maiswafels van de ah, daar zit wel zeezout aan toegevoegd, maar ik vond het zo weinig dat ik het wel goed vond. Verder merken om naar te kijken zijn dus Goodies, ellas kitchen en de kleine keuken. De kleine keuken gebruikt in sommige producten wel kokosbloesemsuiker, is een afweging of je dat wel wilt geven. Ik gaf het nog niet. In de meeste gevallen worden de koekjes gezoet met fruitconcentraat, je lichaam ziet dat ook als suiker, maar het voelt voor mij toch minder slecht ofzo. Verder kun je qua tussendoortjes natuurlijk gewoon groente en fruit geven. Lekker stuk komkommer om aan te knabbelen viel al vroeg in de smaak. Tegenwoordig eet hij minstens 1/3 komkommer per dag op. Of bak eens wat lekkers, bananenbrood, bananenpannenkoekjes. Of simpele havermoutkoekjes, gewoon een banaan prakken, havermout erdoor en bakken. Verder heb je inderdaad maisfingers enzo, in allerlei varianten, die zijn prima te eten. Hier was hij een tijd lang gek op de groentewolkjes, van de kleine keuken.
Die groentewolkjes zijn hier ook een hit. Bij de eerste bakte ik ook nog koekjes van banaan en havermout maar die zijn niet lang goed te houden. Maiswafels vinden wij zelf lekkerder dan rijstwafels en de kinderen ook. Ik geef ook gewoon maria biscuitjes trouwens. De jongste van 9 maanden eet maar een halve per dag.
Hier beginnen we ook net met tussendoortjes. Rijstwafeltjes moet ze niet, ben nu de babykoekjes van de kleine keuken aan het geven. Wisselend succes. Je kan ook dunne appelringen laten drogen in de oven. Hier kreeg ze van de week een klein stukje eierkoek bij de bakker. Vond ze heerlijk. Maar daar zit veel suiker in vrees ik.....dus dat doen we maar niet.
Broccoli ‘koekjes’ Gekookte broccoli, beetje amandemeel of boekweit voor de binding, klein knoflookje en een eitje. Dan maak je er platte koekjes van en bak je ze in de pan. Je kunt ze ongeveer 2 dagen bewaren in de koelkast. (Als je ze zelf wil eten doe je er peper, zout en parmezaanse kaas bij)
Banaan en muesli koekjes. Je prakt de banaan en voegt daar muesli aan toe. Vervolgens draai je ze tot bolletjes of in een koekjesvorm. Daarna even in de oven tot ze lekker krokant zijn. Die koekjes worden hier erg gewaardeerd!