Hallo dames, sinds de geboorte is mijn zoontje een verschrikkelijke slaper en we weten niet beter. Doorslapen is vaak een week of 2 en dan mag ik er weer een paar keer uit elke nacht. Als baby altijd alleen dutjes van 30 min gedaan en met 10 maanden overgegaan op 1 slaapje en toen kwam er eindelijk wat rust overdag (niet de hele dag maar bezig met slaapjes). Dit als achtergrondinformatie. Mijn zoontje weigert nu sinds enkele weken een dutje te doen overdag. Voorheen maakte hij een (gebroken) nacht van ca. 10 uurtjes en deed daarna nog een dutje van 2 uurtjes (daarna wekte ik hem, 3 uurtjes kon ie gerust wegslapen). Sinds een tijdje maakt hij dus een nacht van 12-13 uurtjes en weigert overdag dan te slapen. Ik vind het veel te vroeg voor het stoppen met de dutjes en soms ben ik wel een uur bezig met hem in slaap krijgen smiddags (moet er dan bij liggen want hij klimt uit z'n ledikantje) maar dan krijg ik hem s avonds echt heeeel erg laat in bed (normaal 21u en dan zit ik soms tot 00u met hem). Ik ben thuisblijfmama dus we kunnen blijven liggen s ochtends maar zo willen we het natuurlijk niet hebben. Iemand hier ervaring mee? Hij trekt het opzich goed maar gister viel hij zo'n 2 uurtjes voor bedtijd in slaap toen hij een filmpje aan het kijken was op ons bed. Gaan we nog laat rijden dan is ie ook meteen vertrokken... Moet ik de dutjes opgeven of zal het een fase zijn?
Hier nog voor twee jaar gestopt met middagdut. Slapen is nooit haar hobby geweest... Ze sliep toen 12u per nacht. Als ze niet meer willen, kan je het toch niet forceren.
Ik denk dat het een normale leeftijd is om te stoppen met een middagdutje. Een peuter hoort 12 tot 13uur te slapen per dag en je zoon doet dat netjes snachts, voorbeeldig dus.
Hij slaapt echt genoeg hoor! Hoe duidelijk moet hij aangeven dat hij niet moe is? Beetje sneu om steeds zo'n strijd te voeren. Mijn zoon van 2 slaapt 12 uur per etmaal, geen middagslaapje meer. Mijn dochter stopte met 19 maanden al.
Ik hoor het wel vaker, dat kindjes rond hun tweede stoppen met het middagslaapje. Onze oudste zoon heeft tot 3,5 een middagslaapje gedaan en onze jongste zoon zie ik voorlopig niet een hele dag wakker blijven, die is net van 2 naar 1 slaapje gegaan. Je zou het kunnen proberen, tot twaalf uur 's nachts bezig zijn tot hij slaapt is ook geen doen. Beter een goede nacht en overdag goed uitgerust zijn dan 's avonds èn overdag rommelen.
Ik zou ook het middagdutje skippem. Mijn zoon is bijna 2 en hij heeft sinds een paar weken zijn ochtendslaapje laten vallen. Nu slaapt hij 's middags 2,5 tot 3 uren en 's nachts 12 tot 14 uren.
In jouw geval zou ik stoppen met het middagslaapje. Dat geeft hij heel duidelijk zelf aan. Hier een 2 jarige die wel nog heel erg haar slaapje nodig heeft. Slaapt van 19.30-08.30 en van 13.00-15.00/16.00.
Lekker stoppen overdag met de slaapjes, lijkt me duidelijk als je een uur bezig bent om hem in slaap te krijgen. Hier nog geen twee, maar ook weinig slaap nodig. Zijn nu al dagen dat ze overdag niet slaapt. Ik leg haar altijd op bed, en meestal slaapt ze wel maar er zijn ook dagen dat ze niet wil en niet moe is. Dan mag ze gewoon weer uit bed. 12/13 uur per nacht teken ik voor dat redden we hier echt niet. 'S ochtends om 5 uur klaarwakker is geen uitzondering tegenwoordig. En dan zijn de nachten doorslapen ook op 1 hand te tellen in die 1,5 jaar. Maar ik leg me er bij neer, ik accepteer dat ze weinig slaap nodig heeft en volg haar daar volledig in. Is ze moe mag ze slapen, is ze wakker mag ze wakker blijven. Als ik zelf echt even rust nodig heb nu (zwanger van de tweede) en ze wil niet slapen zet ik haar wel eens op bed met een filmpje en ga ik zelf ook even liggen. Dan slaap ik niet, maar rust wel uit. Als ze wel slaapt dan kan ik ook zelf even slapen.
Ik zou ook proberen te stoppen met het middagslaapje. Mijn dochter slaapt ook weinig, vaak nog geen tien uur per nacht. Overdag slaapt ze vaak een uurtje (soms wat minder, soms wat meer, afhankelijk van de nacht).
Als hij niet meer wil zou ik ermee stoppen. Hier heeft hij ook niet zoveel slaap nodig, maar hij gaat 's middags nog zonder problemen slapen. Dus ik laat 'm gewoon nog 1,5-2 uur slapen, maar daarin tegen zijn de nachten hier wel korter, meestal zo'n 10uurtjes in de nacht, dus kom je in totaal ook op 12 uur uit.
Dl doet regelmatig nog een middagdutje, niet elke dag maar na een paar dagen zonder is ze toch wel moe (ze slaapt 's nachts meestal maar zo'n 10 uur). Ik maak haar wel weer wakker na 1,5 uur anders slaapt ze idd pas rond 23.00.
Wij hebben wat dat betreft een erg makkelijk kind. Hij sliep ongeveer twee weken na zijn geboorte de hele nacht door en heeft dat altijd gedaan. Hij gaat nu om 19:00 uur naar bed en slaapt tot ongeveer 06:30 uur. 's Middags gaat hij naar bed van 12:15 uur tot ongeveer 15:00/15:30 uur. Tot nu slaapt hij nog steeds goed en zal hij het toch nog wel nodig hebben.
Wat slapen sommige kinderen veel! Onze uk is net twee maar slaapt al heel lang 10 uur en om de paar dagen lijkt het een nieuw ritme om rond 5uur wakker te worden. Ook echt klaar wakker en vrolijk, mama kopje thee/ cracker/ koekje? Glaasje melk? Dus voor het ontbijt heb ik mijn fantasie eten en drinken al op hahaha. Smiddags slaapt hij tussen de 1 uur15 en de 2 uur. Uk isnooit een goede slaper geweest hij begon pas met nachten achter elkaar doorslapen rond de 20 maanden.
Hier gaat ze om 19:30 het bed in en slaapt ze tot 07:45/08:00 Vervolgens gaat ze nog na de lunch op bed (12:30 tot 15:00/15:15)
Zou inderdaad ook het middagdutje schrappen, mijn zl was nog geen twee toen hij van het middagslaapje af stapte (sliep vaker niet dan wel en als hij sliep na 45 min wakker gemaakt anders was het om 21:30 nog feest, of om 5:00 wakker)
Hmmmm ik maakte me zorgen om mijn dochter maar misschien hoop ik teveel. Ze slaapt smiddags meestal 2,5 uur maar savonds pas rond half tien, ze ligt er om half acht in. Ze huilt niet, blijft in bed, maar gaat niet slapen. Middagdutje eraf kan echt niet, deze week twee keer gedaan en ze is inmiddels ernstig overprikkeld. Maar misschien moet ik eens proberen dat middagslaapje in te korten! Dat zou misschien uitmaken.
Dat verschilt zo per kind. Zoon is 2j en 9 maanden, hij slaapt van 19.30 - 6.30u en smiddags nog 1,5 uur. Dochters waren klaar met hun middagdutjes rond 2j en 6 maanden. Enige wat je kan doen is kijken naar je kind. En jouw zoontje geeft het duidelijk aan. Hij is klaar met middagdutjes.
Bedankt voor alle reacties dames! Wat een grote verschillen in slaapbehoefte hebben die kleintjes toch! De reden dat ik dit vraag is dat ik veel artikelen tegen kwam over deze periode rond de 2 jaar dat veel kinderen dan weigeren om te slapen maar dat ze het nog wel nodig hebben. Dat het een fase is en dat je dus door moet zetten om het erin te houden. Lijkt niet bepaald te lukken nee dus ik zal het maar opgeven...