Dubbele kinderbijslag

Discussie in 'De lounge' gestart door paars, 21 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Eens. Ik ken ook een aantal (net boven) modaal gezinnen, vaak ook nog tweeverdieners, die onder de streep minder overhouden dan gezinnen met een zg. lager inkomen. Dat is zo krom, de nivellering in Nederland is compleet uit de hand gelopen. ;)
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113

    Zit je daar nog op te wachten dan;)??
    Kan toch alleen maar domme praat uit komen?
     
  3. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Onze situatie: Ik kan niet werken doordat onze zoon zo zorgintensief is, en dan zouden wij geen recht hebben volgens jou omdat mijn man boven modaal verdient. Bij ons valt er meer inkomen weg dan bij anderen, zo kan je het ook bekijken toch? Kinderbijslag is overigens ook niet inkomensafhankelijk, moeten mensen die meer verdienen dat dan ook maar niet meer krijgen?
     
  4. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    Dat is bij ons ook, ik werk ook niet vanwege mijn zorgintensieve kinderen en we maken hoge kosten voor hen.
     
  5. Born2beMom

    Born2beMom Fanatiek lid

    9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Geen recht is iets anders dan aangepast op inkomen.

    Ik lees overigens dat er wel degelijk rekening wordt gehouden met inkomens.
     
  6. paars

    paars Fanatiek lid

    27 nov 2008
    1.108
    12
    38

    Wil je mijn zoon eens lenen voor een week? ;)
    Durf te wedden dat je hem na 2 dagen weer bij mij voor de deur zet.:p
    Dan weet je gelijk welke intensieve zorg ik mijn zoon geef.;)



    en daarnaast is hij inmiddels 2 jaar bezig met zwemles en het ziet er naar uit dat dit nog minstens een jaar zal duren.

    We moesten op de papieren van de ciz invullen welke zorg wij onze zoon geven. Bijvoorbeeld.. Kan hij zelfstandig tanden poetsen kleding aan doen zich zelf wassen/ afdrogen. Kan hij zelf buiten spelen en dat zijn nog maar enkele vragen van de lijst.

    mijn zoon kan dit niet of beter gezegd hij kan het wel maar alleen met hulp of controle achteraf ik moet echt werkelijk 20 x zeggen dat hij zijn hemd aan moet doen en dan nog moet ik het doen omdat het of verkeerd om zit of gewoon niet aan gaat.
    En dan heb ik het alleen nog maar over zijn hemd. ;)
     
  7. Marihi

    Marihi Fanatiek lid

    3 dec 2012
    1.198
    505
    113
    De therapieën die hij krijgt, die worden niet of maar voor een heel klein deel vergoedt. En de reiskosten, elke keer een half uur enkele reis. En dat is alleen maar van momenteel. We hebben er al heel wat therapie en hulp in gestoken.
     
  8. SDonya

    SDonya Niet meer actief


    Ik vind dat eerlijk gezegd een rare reden. Ik kan ook niet werken omdat mijn oudste dochter 5 dagdelen per week naar de dagopvang moet van 9 tot 2. Na 2 uur is er geen naschoolse opvang omdat de behandeling die ze krijgt al heel erg intensief is. Kinderen vallen na een dag op de opvang al in de auto in slaap dus daardoor biedt de opvang geen extra naschoolse opvang aan.. Een kinderopvang kan ze vanwege haar beperkingen niet aan en oppas kan ik door die reden ook niet vinden (meerdere keren per dag hele erge woede aanvallen).

    Mocht je echt dubbele kinderbijslag gekregen hebben om deze reden (dat je daardoor niet kan werken) dan mag je echt in je handjes knijpen! Ondanks diverse rapporten van het CB, kentalis, peuterspeelzaal en kinderarts, zijn wij alsnog afgewezen.
     
  9. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Wat goed! Fijn dat het geregeld is.
     
  10. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Er wordt rekening gehouden met situaties als de onze, waarbij een van de ouders niet kan werken vanwege de extra zorg. Je krijgt dan bovenop de dubbele kinderbijslag nog een bedrag (hoewel onduidelijk is of dat stukje blijft bestaan). Nog steeds is dit onafhankelijk van het inkomen van de andere ouder, dus in zoverre niet inkomensafhankelijk, in ieder geval wordt niet gekeken naar het verzamelinkomen.

    Maar zou volgens jou dan de kinderbijslag dan ook aangepast moeten worden op inkomen? Want ik zie echt niet waarom dubbele kinderbijslag inkomensafhankelijk zou moeten zijn en enkele niet.
     
  11. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    adhd kán heel erg heftig zijn! Mijn jongste is zo druk in zijn hoofd dat hij gigantisch achterloopt in zijn ontwikkeling. Zo is hij niet zindelijk en kan bijv niet eens zelf zijn jas uittrekken. De psychiater zei: al zijn energie gaat op aan het verwerken van prikkels. Rust rust rust moet hij hebben, en dan nog gaat het met 1 stap vooruit en 2 achteruit.
     
  12. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Uhhh, ik zeg toch nergens dat dat de reden is? Ik zeg dat het daarom niet inkomensafhankelijk moet zijn.

    Ik heb een 7 jarige zoon die niet praat, niet zindelijk is en waar ik nu naast zijn bed zit totdat hij eindelijk een keer slaapt. Hij heeft een ontwikkelingsleeftijd van minder dan 2 jaar.
    Toen mijn zoon op 3 jarige leeftijd op het mkd zat, hield hij dat welgeteld 3x 2 uurtjes vol, hij ging dus absoluut niet van 9 tot 2. En daarmee zeg ik niet dat het niet stom is dat het bij jou niet is goedgekeurd, maar als je dochter straks wat ouder is, en dan nog steeds deze zorg nodig heeft, kun je het opnieuw aanvragen. Wat iemand anders schreef, bepaalde zorg is bij een 3 jarige normaal, maar bij een 7 jarige niet. Ik weet niet hoe oud je dochter is, dus 3 is maar eeen voorbeeld.
    Maar ja hoor, ik mag me in mijn handjes knijpen met de dubbele kinderbijslag, want dat neemt uiteraard mijn zorgen weg dat ik mijn zoon van 7, maar met de lengte van een 10 jarige bijna niet meer aan kan en dat hij misschien niet thuis kan blijven wonen over een paar jaar.
     
  13. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.260
    1.090
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Off topic:
    Auw, tranen in mijn ogen. Dat is waarschijnlijk mijn ergste angst betreffende mijn 6-jarige, sterke zoon die zijn vaders bouw heeft (brede man van 2 meter). Sterkte, ik hoop dat hij zijn frustratie fysiek voldoende onder controle heeft voor die tijd.
     
  14. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.855
    7.622
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Tuurlijk niet. Er is geen enkele fundering aanwezig dus onderbouwen kan niet.
     
  15. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.898
    7.617
    113
    Even een aanvulling: voor kinderen van 3 tm 5 jaar moet je op 5 functies scoren, voor 6 tm 9 jaar op 4 functies. Dus als je over een jaar voor je dochter opnieuw een indicatie aanvraagt zou het kunnen zijn dat je wel in aanmerking komt voor dubbele kinderbijslag.
     
  16. Mamvk

    Mamvk Fanatiek lid

    29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Nee ik hoef hem niet te lenen hoor, vroeg volgens mij gewoon op een nette manier om uitleg?
    Ik vind het namelijk helemaal niet belachelijk of stom oid, vroeg het mezelf gewoon af!
     
  17. paars

    paars Fanatiek lid

    27 nov 2008
    1.108
    12
    38

    Ik bedoel het ook niet verkeerd hoor;)

    Moet zeggen dat ik het beetje gewend ben dat veel mensen wel negatief zijn. Ik merk in mijn omgeving ook nog veel onbegrip. Ze hebben niet in de gaten hoe onze zoons zijn..;)
     
  18. Mamvk

    Mamvk Fanatiek lid

    29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    probeer er wat neutraler in te staan ;) niet iedereen heeft slechte bedoelingen!

    Ik vind het pgb iets prachtig moois, en vind het zó stom dat mensen hierop gekort worden. Dan denk ik; bezuinig op andere zaken.. Bah!
     
  19. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik vroeg mij idd af of een aantal van jullie ook PGB hebben aangevraagd? Een vriendin van mij ontvangt jaarlijks Eur 15 000 om zorg/hulp in te kopen voor haar dochter met Down, is ook mooi meegenomen toch? Vriendin verdient overigens 4x modaal dus met een lager inkomen zal het nog meer zijn uiteraard.

    @ Tuc, Devil: Jullie hebben gelijk, iets zinnigs zal er bij LoeForceOne niet uitkomen blijkbaar. 😏🙄
     
  20. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    De mijne heeft gelukkig ook de bouw van zijn vader (bijna 2 meter, maar nog geen 75 kilo), heel smal dus ;). Bij mijn zoon is het eigenlijk zeker zo veel over the top enthousiasme als frustratie. Het enthousiasme is ergens nog moeilijker in banen te leiden, aangezien hij niet goed lijkt te begrijpen dat hij ons er mee pijn doet. Heeft jouw zoon ook autisme? Mijn zoon ontwikkelt zich momenteel wel, maar of het voldoende zal zijn, zal de tijd moeten uitwijzen. Ik hoop het wel, want ik durf er idd niet teveel over na te denken dat mijn kwetsbare knulletje misschien niet thuis kan blijven wonen in de toekomst...

    Terug on topic: wat fijn dat het is toegekend paars, was ik in de discussie helemaal vergeten te zeggen;)
     

Deel Deze Pagina