Dubbele kinderbijslag

Discussie in 'De lounge' gestart door paars, 21 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monique1985

    Monique1985 Fanatiek lid

    7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Ik wist ook niet dat dit bestond ..
    Wij hebben ook een zoon die extra (veel ) zorg modig heeft ..
    Mijn man (zijn stiefvader ) heeft hiervoor ouderschapsverlof op genomen .. ( kost geld ) ik ga heel vaak eerder van school ..
    Zoon moet naar revalidatie centrum , maar jeugd en gezin en ik heb 1332x per week geloof ik gesprek op school ..
    Maar ook thuis .. Alleen aankleden lukt wel .. Maar shirt verkeerd om schoenen verkeerd om veters los jas open broek open .. Geen of geen schone boxer aan doen enzo kan ik nog wel ff doorgaan .. Nu staat er als diagnose licht verstandelijk beperkt .. Ze vermoede nu autisme ADHD Met matig verstandelijk beperkt..
    Helaas volgt hij ook totaal geen onderwijs meer .. Heeft hij veel woede uitbarstingen en wat ' vroeger ' goed ging gaat nu gewoon slecht (vrienden maken en blijven ) dit is nog maar een klein beetje van alles ..
    Ik heb het aangevraagd om gedeeltelijk de kosten van ouderschapsverlof op te vangen .. De vele reis kosten die we maken ..
    Nee heb je ja kan ik krijgen .. Zoon is 9 jaar en is verstandelijk nu 4/5 jaar .. Het lijkt niet voorruit te gaan maar alleen achteruit .. Met veel medewerksters nu zitten we op 7 zijn we bezig met zoon ... Maar het lijkt geen nut te hebben .. Vanaf 4 april heeft zoon misschien geen school meer .. Hoe we dat op gaan vangen geeeeen idee ...
     
  2. Daan90

    Daan90 Bekend lid

    10 mrt 2013
    651
    3
    18
    ADHD en autisme lijkt me inderdaad ook veel meer zorgintensief dan alleen ADHD. Maar dit verschilt natuurlijk heel erg per kind. De stempel ADHD wordt naar mijn mening tegenwoordig al erg snel gegeven (in het algemeen hè, niet naar iemand hier persoonlijk). Daarom kan ik mij voorstellen dat je met alleen ADHD geen recht hierop hebt.

    Het wordt echt per geval bekeken en dat is goed, het ene kind is het andere kind niet.
    Erg fijn dat dit voor jullie zo kan!
     
  3. Daan90

    Daan90 Bekend lid

    10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Hebben jullie geen recht op PGB? Als ik dit zo lees zou ik denken dat het moet kunnen. Dan kun je (professionele) zorg inhuren om het op te vangen straks. Gewoon aan huis.
     
  4. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    Ik lees dat je minimaal 408 per kwartaal kwijt moet zijn aan de kosten van he kids mocht je een dubbele kinderbijslag ontvangen en zelf tot een x bedrag mag verdienen klopt dat
     
  5. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Inkomsten maakt niet uit. Ook al hebben jij en partner fulltime baan heb je hier recht op. Die 408 per kwartaal halen wij dan wel weer met gemak. Wij moeten elke week naar fysio, logepedie en 1x per 2 wk kinderarts. Dan nog 1x per kwartaal extra naar ziekenhuis en ook ggz 1x per kwartaal. Elke 6 wk gesprek school. ( veel benzine dus) Dan eet hij zijn shirts op en naast 2a 3 shirts per week die hij sloopt en 1 broek minimaal per week. Das al 100 per maand minimaal aan kleding en koop deze bij de outlett en uitverkoop. heeft hij ook koptelefoon nodig voor decibel tegen te houden ( 20 euro aanschaf, gaat ong 3 maanden mee) bijt armbandjes ( 20 euro per maand). Plast vaak in bed dus onderleggers. Wiebelkussen, speciale pen omdat gewone niet kan vasthouden, gymbal om te kunnen bewegen. Dan nog medicatie 25 per maand om te kunnen slapen die niet vergoed worden. Zo nog meer extra kosten die je niet hebt bij een gezond kind.
    Sport tja, kies zelf voor kleine zwemschool. Heeft gezonde dochter ook gezwommen. Het gaat zeker minimaal 6 mnd tot jaar langer duren dan gemiddeld kind maar ook dat nemen we voor lief. Zorg op school prikken etc is overgenomen door thuiszorg

    Wij willen geen pgb. Laten alles betalen in natura. Zo hebben we thuis zorg die op school komt prikken en komt op aanvraag iemand van andere thuis zorg onze oppas begeleiden en leren prikken voor zijn diabetes en omgaan met autisme. Zo hebben we binnen kort toch een oppas die weet wat ze moet doen.

    Ook heb ik een indicatie gekregen voor min 2 uur per week zorg. Zo komen ze mijn zorg taken overnemen indien nodig. vl
     
  6. Goedemorgen

    Goedemorgen Actief lid

    5 jun 2014
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Rake opmerking!! :)
     
  7. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113

    Ja dat kom je er wel op idd, is die 408 dan de extra kosten? En moet je daar bewijzen van overleggen?
     
  8. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Nee, bij een zorgintensief kind heb je eigenlijk altijd wel extra kosten. Wat je moet bewijzen is dat je kind zorgintensief is, dus dat gaat om onderzoeksverslagen van artsen of psychiaters, etc. Het geld dat je krijgt, is evenveel als de kinderbijslag, dus afhankelijk van de leeftijd. Dit staat dus los van de kosten die je precies maakt, dat zal ook wel verschillend zijn.
     
  9. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    #109 lovewinnie, 22 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2016
    Nee dat hoeft niet.
    Je moet bewijs meegeven van de diagnose. Dus papier waar het zwart op wit op staat wat de diagnose is, en welke datum dit is vastgesteld

    Dan gegevens van therapeuten, artsen, etc die je kind behandelen. In ons geval.fysio, kinderarts. Diëtist, ggz contact persoon, etc. Naam en nr en wat voor behandeling zij uitvoeren

    Verder nog een vragen lijst. Aan de hand van deze lijst krijg je kind punten. Elke leeftijds groep moet een ander aantal punten behalen. Denk aan vragen als, is je kind d zindelijk en zo nee hoe vaak heeft het ongelukjes en gebruik je hiervoor luiers. Kan je kind alleen buiten spelen zonder toezicht, buiten spelen met zo nu en dan ff controleren of niet buiten spelen of enkel met toezicht.
    Gebruikt je kind medicatie, zo ja waarvoor en moet medicatie lijst toevoegen ( te krijgen bij apotheek)
    Is kind lichamelijk beperkt en wat kost dit aan extra zorg
    Is je kind geestelijk beperkt en waar merk je dit aan.
    Maak je gebruik van thuis zorg
    Zitten ze op speciaal onderwijs of regulier onderwijs of dagopvang/instelling.
    Kan je kind goed functioneren zonder te hoeven aansporen, kan kind functioneren met lichte sturing, kan kind alleen functioneren met vaste planning, schema en veel aansturing.
    Kan kind zichzelf aankleden, zelfstandig naar de wc, zelfstandig douchen. Zo nee waarmee moet je helpen? Of is aansturen genoeg.

    Hiervoor krijg je punten, tellen ze op en is de score voldoende dus heeft je kind veel extra zorg nodig krijg je het toegewezen.

    Je hebt ook nog een ander potje extra kinderbijdrage
    . Dit is een vast bedrag van meen 1400 nog wat euro's. Hierbij mag partner niet meer dan ongeveer 4500 euro verdienen. Hier hebben wij dus geen recht op. Dit bedrag wordt ook in een keer uitbetaald
     
  10. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    En zulk iets krijg je bovenop een eventueel pgb. Hoe hoog zijn die pgb bedragen?
     
  11. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.527
    1.497
    113
    Wat geweldig dat dit mag en kan.
     
  12. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Dat pgb dat krijg je niet hoor. Daar wordt zorg uit betaald, eerder beheerde je wel het geld zelf als ouder, maar nu niet meer. Je dient de rekeningen in bij de svb en zij betalen de zorgverleners. En hoe hoog dat pgb is, is afhankelijk van de indicatie en die is afhankelijk van de zorg die je kind nodig heeft. En dat loopt gigantisch uiteen.
    De dubbele kinderbijslag, dat is wel geld dat je krijgt en zelf kunt besteden, net als de gewone kinderbijslag.
     
  13. wendyw80

    wendyw80 Fanatiek lid

    8 jan 2009
    2.189
    24
    38
    zeeland
    Tot vorig jaar ook dubbele kinderbijslag gekregen voor onze dochter die oa het cluster 2 onderwijs volgt.
    In Oktober vorig jaar is dat gestopt omdat haar indicatie was afgelopen van het dagcentrum waar ze vanaf 3,5 jaar naar toe is gegaan.
    Nieuwe aanvraag ingediend omdat haar diagnose(SI/ASS/TOS) natuurlijk niet is veranderd maar vanaf dit jaar geen recht meer erop.

    Pas geleden wel bericht gehad in Mijn SVB dat we waarschijnlijk wel weer recht hebben op een eenmalige uitkering van de kinderbijslag omdat we de afgelopen jaren dubbele kb hadden ontvangen.
    Gaat dan om een bedrag van dacht ik 1431 euro wat in 1x word uitgekeerd.

    Iemand hier bekend mee?
     
  14. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    er zijn toch ook ouders die hun kinderen begeleiden, en die daar geld voor krijgen (begeleidingsgeld) zeg maar
     
  15. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Wat fijn dat het jullie is toegekend, paars! Dat moet een enorme opluchting zijn :)

    Zelf vind ik het heel dubbel. Ik weet dat we er recht op hebben, maar het werk die het kost om het voor elkaar te krijgen, is dat het mij waard? Ik raak soms zo verstrikt in alle regelgevingen, dat ik het bij voorbaat al wil laten zitten. Ik ben er gewoon te moe voor :( Toch jammer dat het zo ingewikkeld moet allemaal, begrijpelijk absoluut, maar ouders zoals wij hebben al genoeg op ons bord dacht ik zo. En voor degenen die dit oneerlijk vinden, I dare you :D Je zou nog geen dag kunnen wat wij elke dag 24/7 doen ;)
     
  16. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ik vond het werk opzich meevallen Maar indd het komt er wel weer bij en dat is het gewoon. De diagnose heb ik allemaal op papier. Dit was kwestie van kopiëren. Medicijn overzicht was ook zo geregeld. De vragen lijst is wel absurd lang. Ben hier toch wel 2/3 dag mee bezig geweest alles te copieren, in te vullen en verzamelen. Wel binnen 2/3 wk antwoord. Dat viel me mee.
     
  17. paars

    paars Fanatiek lid

    27 nov 2008
    1.108
    12
    38
    Ik vond de vragenlijst wel meevallen alleen het kopiëren viel tegen. Al die dossiers van de mod en ggz audiologisch centrum etc Heb gewoon alles er bij gedaan. Maar veel werk.
    Je moet het binnen 2 weken opsturen vond ik wel snel maar daar in tegen hadden wij inderdaad ook binnen 2 weken bericht terug!
     
  18. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    PGB is in die zin afgeschaft dat je het geld niet meer op een rekening krijgt gestort, maar in de meeste gevallen in natura krijgt. Ik mocht kiezen, heb het zelf jaren beheerd, maar heb nu voor natura gekozen. Scheelt veel werk, alles invullen voor het zorgkantoor en de rekeningen overmaken naar de zorgverlenders.

    Het bedrag verschilt per kind per aandoening. Mijn oudste kan voor (rond de) 12000 euro zorg aanvragen, dat is een flink bedrag. Veel kinderen zitten hier onder, maar er zijn er ook bij die voor 25000 euro zorg kunnen aanvragen.

    En nee, ouders krijgen geen geld uit het PGB, hooguit reiskosten die je maakt en op jaarbasis mocht je 250 euro overmaken naar je rekening. Maar niet om het zorgverlenen op zich.
     
  19. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    Is die 12000 op jaarbasis?

    Volgens mij klopt dat niet helemaal wat je zegt ik heb meerdere verhalen gehoord dat ouders zichzelf laten uitbetalen voir hun kind, ze begeleiden hem of haar dan een x aantal uren per week.
     
  20. macy77

    macy77 Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Onze zoon zit ook al 2 jaar op zwemles. Dan hebben we nog twee kids die ook heel binnenkort "moeten". Geen goedkope hobby..
    Ik denk dat er heel veel mensen in hetzelfde schuitje zitten. Ook met "gezonde" kinderen.
     

Deel Deze Pagina