Dubbele nationaliteit baby? Hoe zit dat nou?

Discussie in 'De lounge' gestart door Aegyo, 5 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik woon in spanje maar vermits het de EU is zal het wel gelijk zijn:
    Je kindje krijgt automatisch de Nederlandse nationaliteit en voor de andere nationaliteit moet je ter formaliteit naar de ambassade gaan. Hier heb ik de Belgische nationaliteit aangevraagd voor mijn beide kinderen (eigenlijk krijgen ze die automatisch hoor, is gewoon een paar papieren invullen en that's it). Ik moest een uittreksel van de geboorteakte meenemen. En een paar foto's. Heb ook hun Kids ID aangevraagd en binnen enkele weken kreeg ik die thuisgestuurd.

2. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Mijn man is Duitser. Heeft in 2011 zijn oude nationaliteit afgezegd en heeft na de inburgering een Duits paspoort gekregen. Onze dochter heeft daarom nu twee paspoorten. Een Duits en een Nederlands.
    Het is onmogelijk om de Duitse nationaliteit te krijgen als niet een van de ouders minstens Duits is. Allern geboren worden op Duits grondgebied is niet genoeg. Voor zover ik weet doet alleen de VS dat

3. majelke

majelke Lid

23 jun 2010
    14
    0
    1
    NULL
    NULL
    Mijn man heeft de Ierse nationaliteit, ik de Nederlandse. Wij wonen in nl. Oudste dochter is geboren in 2009 en kreeg nog automatisch beide nationaliteiten. Mijn jongste is in 2014 geboren en kreeg alleen de Nederlandse. Tegenwoordig moet je voor de andere nationaliteit idd naar de desbetreffende ambassade.

4. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    De meeste landen volgen het ius sanguinis: de nationaliteit is afhankelijk van de nationaliteit van de ouders. Sommigen (VS, Brazilië en nog een aantal landen in die regio) volgen het ius soli: als je in dat land geboren hebt, krijg je de nationaliteit van dat land.

Daarnaast moet er nog onderocht worden wat het geboorteland en de landen van de nationaliteit van de ouders regelen over dubbele nationaliteit. Het antwoord op jouw vraag moet je dus zowel in Nederland als in Groot-Brittannië zoeken.

5. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Wij hebben drie nationaliteiten in ons gezin Nederland/US/Australië 😅en voor de kinderen moet je gewoon naar de ambassade in je woonland om het andere paspoort aan te vragen.

6. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.874
    5.156
    113
    Home
    mijn zoontje heeft er 2 dochter 1

hier moet je naar het land zelf om de andere nationaliteit aan te vragen
    en mijn dochter is daar nog niet geweest dus die heeft nu alleen de Nederlandse

7. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik en mijn man zijn van turkse afkomst. Mijn man heeft de turkse en de belgische nationaliteit. Ik heb de nlse en de turkse.

De kinderen hebben 3 nationaliteiten: turks, belg en nlse.

8. Rana84

Rana84 Actief lid

12 dec 2011
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat klopt niet. Mijn kinderen hebben de duitse nationaliteit hoewel ik nederlands ben en man tunesisch. Omdat ik langer dan 8 jaar in Duitsland woon, kregen ze de duitse nationaliteit

9. meid1987

meid1987 Fanatiek lid

20 mei 2010
    3.789
    1
    36

Nee wij hebben beiden alleen de Nederlandse nationaliteit.
    Onze kindjes hebben beide.
    Wij vonden het ook vreemd, misschien een foutje? Haha

10. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Maar Dan heeft een van jullie dus een Duits paspoort via inburgering?

11. meid1987

meid1987 Fanatiek lid

20 mei 2010
    3.789
    1
    36
    Is dit bericht voor mij? :p

Nee, zoals ik al zei hebben mijn vriend en ik allebei alleen een Nederlands paspoort.

12. Rana84

Rana84 Actief lid

12 dec 2011
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zowel mijn man als ik hebben geen duitse nationaliteit. Ik kreeg een formulier en moest invullen welke nationaliteit ik voor mijn kinderen wilde, Duits of Nederlands. Ik kon voor Duits kiezen als ik langer dan 8 jaar in Duitsland woonde. Dat heb ik gedaan en ging zonder problemen.

13. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Man Nederlands en ik Oostenrijks
    Dochter heeft beide nationaliteiten.. Ging automatisch bij de gemeente

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik moet inderdaad mijn antwoord nuanceren... ik hoorde vandaag inderdaad ook dat wanneer je langer dan 8 jaar in Duitsland woont dat je kind dan wel de Duitse nationaliteit hoort te krijgen.
    Rare situatie in dat gezin... ouders en drie ouders broers/zussen hebben de NLe nationaliteit en de jongste heeft verplicht de Duitse nationaliteit gekregen.

15. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Weet iemand hier hoe het nou precies zit met het moeten 'opzeggen' van een van de twee nationaliteiten? Voor zover ik weet heeft de politiek hier ooit besloten dat een dubbele nationaliteit ongewenst is en dat mensen die dit hebben wanneer ze 18 worden moeten kiezen tussen de Nederlandse en hun andere nationaliteit. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind dat zo'n bizarre regel namelijk, je bent nou eenmaal een kind van twee 'werelden', het is een beetje alsof ze zeggen dat je moet kiezen of je je vader of je moeder leuker vindt.

16. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Nooit van gehoord!
    Toen mijn middelste werd geboren in 2010 woonden wij er ook 8 jaar maar ik heb nooit zoiets gekregen. Alleen mijn dochter heeft nu de Duitse en Nederlandse nationaliteit. De Duitse via papa. Toen mijn jongens werden geboren was mijn man nog Rus en ik zag het nut van een Russisch paspoort niet in vanwege voornamelijk de dienstplicht.

17. Rana84

Rana84 Actief lid

12 dec 2011
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb dat formulier nog in het ziekenhuis gekregen, direct bij het aanmelden van dochter. Dat was in 2012. Ik geloof ook niet dat ik de mogelijkheid had om 2 nationaliteiten voor haar te nemen. Dus misschien is dat alles veranderd...

Deel Deze Pagina