dubbele placenta?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lady C, 10 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Beste verloskundige,

(ik had dit bericht gister al gepost, maar helaas dus weer opnieuw moeten plaatsen door de database backup)

Afgelopen woensdag had ik een pretecho. De echografiste zag toen dat er twee placenta's waren. Tijdens de 20-weken echo is dit niet gezien. De echografiste deed er nogal laconiek over, maar ik vraag me toch het een en ander af.

Kan het zijn dat ze het verkeerd heeft gezien of dat de echoscopiste van de SEO gewoon niet verder heeft gekeken, toen ze er een had gezien, of over het hoofd heeft gezien?

Kan een placenta zich in tweeen splitsen tijdens een zwangerschap?

En hoeveel kans heb ik nu op vasa previa? Op internet zie ik op meerdere plekken staan dat een dubbele placenta een indicatie zou kunnen zijn voor vasa previa. Ik maak me hier toch wel zorgen over, ook omdat een vriendin van mij, haar dochtertje daardoor tijdens de bevalling is verloren.

Alvast bedankt voor je antwoord!

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Het kan inderdaad voor komen dat er een bijplacenta is gevormd. Dit geeft zelden problemen.En vind al plaats bij de aanleg van de placenta dus al helemaal in eht begin. Het is afhankelijk van de ligging van de placenta ('s) of er een vasa previa kan voorkomen. Ik neem aan dat de echoscopiste goed heeft gekeken.
    GEen zorgen!

Imke

Deel Deze Pagina