Hier klopt de lezen theorie dan weer niet, bij jongste wiebelt er héél lichtjes iets (ze is bijna 6) en ze leest al een half jaar en leest nu op M3 niveau (ze zit in groep 2). Oudste wisselde haar eerste tand 1 maand voor ze 6 werd en leerde toen ook een beetje lezen (groep 2), maar leerde pas echt lezen in groep 3 (met ruim 6,5 jaar).
Tja, zal ook niet voor iedereen gelden. Ik weet dat er montessori scholen zijn die dit actief aanhouden, dus het zal wel ergens vandaan komen.
Ik ken het juist alleen van de vrije school. Montessori geeft kinderen juist de ruimte om te leren wanneer ze zelf vinden dat ze er aan toe zijn.. (Een van de redenen om mijn kinderen dus niet naar de vrije school te sturen, maar naar montessori)
Maar wat is de theorie precies? Dat kinderen die sneller lezen, sneller wisselen? Mijn zoon leest namelijk boven niveau, maar heeft nog maar twee tanden gewisseld. Ik had het idee dat meerdere kinderen in zijn klas wat sneller zijn qua wisselen, maar nauwelijks qua lezen.
Ik denk andersom, maar het is maar iets wat ik heb van horen zeggen. volgens mij schijnt het zo te zijn dat kinderen pas toe zijn aan het leren van lezen als ze ook beginnen met wisselen. Wat niet wil zeggen dat er geen uitzonderingen zijn of dat het een het ander uitsluit. beide kanten op dus denk ik: geen idee verder, heb mij er nooit in verdiept, kids gaan ook niet naar een vrije school. Het kind het kind laten | Wetenschap | de Volkskrant
Bij mijn zoon groeide ook een halve cm grote mensen tanden achter zijn melktanden. Zijn tanden zaten wat los, maar het heeft denk ik 4 maanden geduurt. De tandarts hield het in de gaten. Ze gingen eruit en de nieuwe tanden staan inmiddels op de goed plek.