Hoe omgaan met clusteren als de borstvoeding stopt?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door frannie82, 23 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn premature meisje is sinds een week enorm aan het clusteren; mega onverzadigbare zuigbehoefte. Uit de borst kwam al een tijdje niet veel meer maar ze wil perse aan de borst. Raakt vervolgens gefrustreerd omdat er bijna niks komt. Ook net na een flesje blijft ze aan de gang. Nu al ruim 2 uur en gisteravond van 20 tot 24 uur. Speentje is niet goed, pink ook niet. Ik ben gestopt met 8x daags kolven omdat ik op ben na 10 weken. Heb tips nodig om dit aan te pakken!

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ze blijft maar zoeken naar mijn borst zo zielig! Op het droge werkt echt alleen maar averechts dan wordt ze helemaal wild

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ben nu bijvoorbeeld doodmoe en wil dolgraag slapen tot de voeding van 24.00 maar kan haar ook niet laten huilen. Bij mijn vriend zitten werkt ook niet. ...

4. adi

adi Niet meer actief

kun je haar niet voeden via borstvoedingshulpset? (zo'n slangetje naast je tepel) Ik heb het niet gebruikt, maar zo kan ze toch aan de borst drinken EN krijgt ze melk.

Weet je verder zeker dat het echt honger en clusteren is, en dat ze niet bijv last heeft van reflux of krampen? Want dan willen baby's ook constant drinken en zoeken ze enkel troost bij mama.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoe groot zijn de flesjes die je geeft? Hoe is ze verder? Alleen willen zuigen, of ook echt onrustig of zelfs echt huilen of krijsen?
    Kan ze krampjes hebben, (zo'n anderhalf uur na de voeding)? Overstap van BV naar KV kan echt gepaard gaan met krampen, dus het kan even wennen aan de nieuwe voeding zijn...

Als jij te moe bent: laat haar wel bij je vriend. Dat is moeilijk, als moeder, maar als je overeind wilt blijven en voor haar wilt kunnen blijven zorgen, is het wel noodzakelijk dat jij even je rust pakt als je dat nodig hebt! Echt afwisselen dus met je vriend!

6. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ze krijgt al ruim 5 of 6 weken de kunstvoeding (Neocate) wegens onvoldoende productie van mij. En dit gedrag is alleen in de avond rons dezelfde tijd en voldoet precies aan de beschrijving clusteren op borstvoeding.com.

Ze kreeg 8 x 50 cc en kreeg wat ze niet zeld dronk via de sonde erbij. Die sonde sneuvelde gisteravond en ze is meteen alles zelf gaan drinken. Maar dat gedrag is hetzelfde gebleven.

Ik wil haar behoefte wel beantwoorden maar uit een lege borst komt niks en dat vind ik zo sneu. Heb met moeite de knoop doorgehakt te stoppen en nu voel ik me schuldig. Voor mij is het beter zo hou weer tijd over voor mijn oudste en mijn eigen rust.

7. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Heb je verschillende spenen geprobeerd? Misschien dat ze uiteindelijk wel een fiep pakt.

Hier was en is het enkel de ziekenhuis speen (soothie). Maar als jij die hebt kan het zijn dat ze toe is aan een grotere maat.

Wbt het stoppen. Knap dat je de knoop door hebt kunnen hakken! Je hebt je kleine meisje de beste start gegeven! Je hoeft je niet schuldig te voelen, je hebt het super gedaan. Deze keuze is absoluut niet egoïstisch of slecht, aan een moeder die omvalt van vermoeidheid hebben je dochters ook niks.

Ik weet alleen niet of toch aanleggen tijdens clusteren er voor zorgt datje productie op gang blijft.. Dat lijkt me dan weer niet de bedoeling.

8. moorske

moorske Actief lid

4 jan 2008
    479
    0
    0
    hier hielp in de borstvoedingshouding met een speentje. hij pakte alleen maar de MAM spenen, dus dat was even zoeken.
    Bij mijn dochtertje wel eens een nepflesje in de avond gegeven. bv. 1 schepje voeding met veel meer water.

9. Marjoo83

Marjoo83 Actief lid

31 jan 2012
    352
    1
    16
    Hoe snel drinkt ze haar flesjes?
    Misschien is het een idee om s avonds een flesje geven met een speen waar ze meer moeite voor moet doen?
    Zodat ze dus langer doet over haar fles en hopelijk minder zuigbehoefte heeft daarna

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ze drinkt haar flesjes in 20 soms 30 minuten en ik denk wel dat ze last heeft van verborgen reflux. Niet elke keer maar wel vaak zie ik haar tongetje uit haar mondje komen en voeding terug slikken. Maar ook momenten dat ze gewoon rustig slaapt.

Dat clusteren is echt elke avond om dezelfde tijd en staat naar mijn idee los van de voeding.

De bv hulpset in zh gebruikt maar ze gaat over haar nek zodra dat slangetje in haar mondje komt..
    Nou ja ik probeer steeds maar wat.
    Pink is even goed, speentje dan weer even.
    Ze kan het alleen zo lang volhouden. .....

11. raspberry

Kan het zijn dat ze toe is aan meer, of dat ze de nacht door wil gaan slapen? Wat gebeurt er als je toegeeft aan de vraag om meer? Dus gewoon als ze daar om vraagt nog een flesje aanbieden? of de flesjes wat ophogen?
    Verder is het op zich normaal hor, zo'n huiluurtje. Heb je al andere oplossingen geprobeerd, zoals een draagdoek?

12. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Ha Frannie,

Ik probeer ook even mee te denken: kan het zijn dat de fles te snel gaat? Ken je die breastflow flessen? Dan moeten ze op dezelfde manier aanhappen als aan de borst en die lopen ook niet zo snel dan een gewone avent of zo. Wellicht dat ze door wat langer drinken minder zuigbehoefte krijgt?

Kan me overigens voorstellen dat je aardig op bent en je rust hard nodig hebt! Ook niet gek na alle energie die je er al in gestoken hebt! Je bent echt een supermama hoor!!!

Als ze aan de borst toch gefrustreerd raakt omdat er vervolgens niks komt zou ik haar daar denk ik ook niet meer aanleggen. Wil ze de pink van je vriend ook niet zodat je wat kunt rusten?

Hoop dat het snel beter gaat!!!

13. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ze krijgt nu 8 x 55 cc en dat is volgens de kinderarts al meer dan ze voor haar gewicht hoeft te hebben dat is nog 50cc. En ze slaapt daar op van voeding tot voeding. Overdag is ze amper echt wakker en als ze al wakker is sukkelt ze als fles bijna leeg is alweer in slaap.

Ik vind het niet erg haar 's avonds bij me te hebben maar zoek iets ipv mijn borst als vervanger. Maar vanavond heeft ze weer aan de borst gedronken een harde plek is weg dus ze heeft wel wat binnen. De bedoeling van bet ziekenhuis was de fles omdat de borst te zwaar is. Dus dan maar geen 'zware' fles... de dr. Brown's gaat goed.

Ik moet nog zo'n 3x kolven heb toch steeds weer pijnlijke plekken.
    Als ze wakker is leg ik haar nog aan zo lang het kan.
    Vanavond heeft ze een half uur aan dezelfde borst gesabbeld/gedronken.

14. raspberry

Maar drinkt ze alle flessen leeg? Want hier werd begin en eind van de dag meer gedronken, (wat grotere hoeveelheden en/of dichter op elkaar), dan midden op de dag. Mogelijk dat als je op verzoek gaat voeden ipv met schema, het probleem ook over is.

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Frannie, als het onzinnig is moet je het zeggen hoor, maar kan je de kolf momenten die je nog had niet gaan vervangen door drinkmomenten?
    Je geeft aan dat ze de harde plek heeft weggedronken. Dat klinkt toch echt wel als een behoorlijk goede drinkbeurt?
    Dan ben je van het kolven af, misschien kan je op ook op deze manier afbouwen?

Deel Deze Pagina