Ik vroeg me af, heeft het kind last van de depressie? Ik bedoel, krijgt het kind ook "verstoorde" stoffen binnen via de bv, depressie wordt toch vaak veroorzaakt door een "chemische onbalans" in je lijf. En anti-depressiva, is dat verenigbaar met bv? Dank voor de info!
Jeetje meid, wat naar zeg! Wat betreft de depressie zelf; ik denk dat je kind vooral last zou kunnen hebben van je stemming. Mijn kinderen zijn erg gevoelig (vooral de oudste) en voel(d)en het meteen als ik minder lekker in mijn vel zat, meer onrust aan de borst enzo. Wbt anti depressiva, dat moet je aan je huisarts vragen. volgens mij zijn er wel antidepressiva zijn die je met BV kunt combineren. Maar nogmaals, raadpleeg daarvoor je arts. Sterkte ermee!
Dank voor je lieve reactie! Maar het gaat niet over mijzelf Maar heel lief hoor! Mijn ervaring is dat huisartsen niet altijd alles weten over borstvoeding. En omdat ik nogal pro ben zeg maar zoek ik liever alvast naar wat extra info.
Op borstvoeding.com staat een medicijnlijst en daar staan ook ad tussen. Zelfs niet alle psychiaters zijn op de hoogte van de mogelijkheden is mijn ervaring. In verband met depressies en ad gebruik in het verleden heb ik geïnformeerd bij een pop-poli over de mogelijkheden en er zijn veel mogelijkheden mbt tot medicijngebruik en borstvoeding. Gelukkig was het bij mij niet nodig om weer ad te gaan gebruiken en heb ik na de bevalling geen terugval in stemmingsklahten gehad maar mijn ervaring is dat ze bij een pop-poli goede adviezen kunnen geven mbt tot psychofarmaca en borstvoeding. Mijn gynaecoloog was overigens ook goed op de hoogte van de mogelijkheden, wel ben ik onjuist voorgelicht door neuroloog/huisarts/psychiater ggz-instelling mbt medicatie.
De afdelingen psychiatrie, obstetrie (verloskunde) en pediatrie (kindergeneeskunde) werken samen op zo'n poli. Het is een poli voor zwangere vrouwen, vrouwen die graag zwanger zouden willen worden of vrouwen die onlangs bevallen zijn en psychische klachten ondervinden of in het verleden klachten hebben gehad (of een psychiatrische aandoening hebben) die door de zwangerschap of bevalling weer de kop op kunnen steken. Vaak kun je voor zo'n poli een doorverwijzing krijgen van een huisarts, verloskundige of gynaecoloog. Niet elke hulpverlener is van het bestaan van deze poli's op de hoogte heb ik gemerkt of weten niet dat je daar ook terecht kunt voor een gesprek en adviezen als je bijvoorbeeld een kinderwens hebt en medicatie gebruikt. Op meerdere plaatsen in Nederland zijn deze poli's aanwezig. Ik ben zelf in Rotterdam geweest.
Ah, dank je. Dat lijkt me alleen niet van toepassing omdat dit voor haar de eerste keer is - voor zover ik weet - dat ze depressieve klachten heeft en het niet zwangerschapsgerelateerd lijkt - volgens mij. Maar goed om te weten!
Volgens mij denken ze dat er bij een depressie iets mis gaat bij de opname van bepaalde stoffen in de hersenen, lekker vaag verwoord Maar dat betekent dus dat het niet overdraagbaar is via je bv, dus je kind wordt niet depressief van je melk. Maar je stemming kan natuurlijk wel invloed hebben.
Depressies zijn niet 'besmettelijk' ook niet via moedermelk. Er zijn meerdere AD die compatibel zijn met lactatie. Op het forum van Thomas Hale kun je daar best veel over vinden. Er is wel onderzoek gedaan naar depressie, borstvoeding en welbevinden, en daaruit kwam dat bv een positieve invloed kan hebben, maar sorry, ik heb hier geen referenties van.