Wanneer té groot kind?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Flengeltje, 12 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flengeltje

Flengeltje Actief lid

26 nov 2013
    466
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hee meiden!

Op mijn verloskundige praktijk is een nieuwe methode voor het meten van het kind in de buik aangenomen.
    Hierbij meten ze het kind van kruin tot stuit met een meetlint.

Mijn gegevens:
    28 weken: 30 cm
    30 weken: 30,3 cm
    32 weken: 33 cm

Dit was in de grafiek alle 3 de keren enorm buiten de lijntjes. (met 32 weken zou de baby rond de 28 cm moeten zitten geloof ik)
    Ze gaven de eerste 2 keer aan dat het een nieuwe methode was en ze waarschijnlijk wel erg groot meten, de derde keer sprak ze voor de eerste keer echt over een groot kind.
    Mijn suiker was goed (5,6) en op bekkenproblemen en een enorme buik na voel ik me prima.

Daarnaast heb ik van mede zwangeren uit de praktijk gehoord dat zij wel mooi rond de middenlijn zitten.

Ik verwacht hierom dat ze wel anders zullen handelen dan bij een kind dat niet zo groot gemeten wordt.

Wat kan ik nu verwachten?
    Heeft iemand ervaring met een groot kind?
    Is de meetmethode aanneembaar?
    Wat kan ik verwachten en wanneer?

2. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Er schieten direct veel vragen mn hoofd in.

Hoe meten ze dit dan? Over de buik? En wat als je een speklaagje hebt die wat rijkelijk gevuld is?
    Is het een gevalideerde meetmethode die ook landelijk geaccepteerd is?

Het klinkt een beetje vaag eerlijk gezegd, ben benieuwd of dit in meer praktijken gebeurt.

3. Emlilo

Emlilo Bekend lid

27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Geen ervaring mee! Hoeveel weegt je kindje nu?

4. Baby 2

Baby 2 Actief lid

12 nov 2014
    235
    1
    16
    Hier hebben ze groeiecho's voor... En als het kindje echt groot is, dan is dat zo en heb je een grote baby. Dat is alles, niet teveel maat 50 kopen. Maar ook groeiecho's kloppen niet altijd.

5. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ik weet niet precies hoe het in z'n werk gaat, maar lijkt mij niet echt een betrouwbare methode als ze dit van buitenaf zo meten...

6. manouk81

manouk81 Bekend lid

21 mei 2012
    506
    1
    18
    Ik vind het ook erg vreemd. Bovendien, wat heb je aan de lengte om te weten. Dat floept er wel uit;)
    Ik denk zelf dat de methode behoorlijk onbetrouwbaar is.
    Lengte heeft toch ook niks met de suikers te maken? Dat zou alleen gewicht zijn toch? Maar ook dat is vaak een schatting en zegt lang niet alles.

7. Flengeltje

Flengeltje Actief lid

26 nov 2013
    466
    0
    16
    NULL
    NULL
    Jaaa dat is precies wat ik dacht! Dit kan toch niet voor iedereen kloppen..
    Ze passen het toe als de buik zodanig genoeg uitsteekt.. Ik draag naar voren, dus in mijn geval wel goed meetbaar..
    Ze voelen waar het kopje of de billen zitten (onder of boven) en meten vanaf het hoogste punt tot aan het schaambeen.

Geen groeiecho's gehad sinds de 20weken echo, waar het overigens nog een super gemiddeld kind was en daarnaast zeggen bijna alle verloskundigen tot nu toe dat het niet als een bovengemiddeld kind voelt.
    Op de laatste na dus..

Nu maakt het me absoluut niet uit hoe groot of klein onze gup is, het komt er hoe dan ook uit..
    Maar wat kan ik de volgende afspraak verwachten als het dus wél echt een groot kind is?
    Krijg ik een echo? Word ik verwezen naar de gyn? Zal ik worden ingeleid als het er met 40 weken nog niet is?
    Ik heb absoluut een goede praktijk, dus ze zullen niet zomaar deze methode toepassen.

Ik vraag het me gewoon af hoor! Als niemand mijn vragen kan beantwoorden wacht ik het gewoon geduldig af!

8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Het meten van buik (= bovenkant van baarmoeder naar schaambeen) met meetlint is een heel normale (en volgens mij ook vreselijke oude ;)) manier om de groei in te schatten. Het enige 'nieuwe' wat ik in je verhaal lees is dat ze het in een grafiek noteren? (dat heb ik dan nog nooit gehoord)

Ik weet niet beter dan dat het cm+4 = aantal weken zwanger en dat je een speling hebt van -2 tot +2 wkn. Gemiddeld groei je 1 cm per week (vanaf ongeveer 28 wkn) en als je kindje gaat indalen gaat dit niet meer op, dan kan je buik zelfs 'krimpen'.

Het geeft hoe dan ook slechts een schatting, wat een reden kan zijn om (extra) groeiecho's te maken en uitdrukkelijker te kijken of er sprake is van suikerziekte.

En zelfs groeiecho's kunnen er ontzettend naast zitten...
    Meestal geldt dat een kind pas te groot is als het tijdens de bevalling er niet door past ;), voor de bevalling ingrijpen doen ze vaak alleen als het echt extreem is (bijvoorbeeld geschat gewicht van 10 pond bij een kleine mama).

Ik mocht van gyn (bij gyn terecht gekomen wegens andere redenen) gewoon een 'proefbaring' doen van mijn grote kind (geschat op 9-10 pond, maar wel passend in onze familie). En ben heel snel en soepel bevallen. Ik kan me wel voorstellen dat een VK bij een verwacht (echt) groot eerste kind niet thuis wil doen, maar liever op verloskamer.

9. Flengeltje

Flengeltje Actief lid

26 nov 2013
    466
    0
    16
    NULL
    NULL
    Heel erg bedankt voor je reactie!
    Ik ga gewoon lekker verder genieten van de zwangerschap :D
    Wie weet doen ze nog een extra groeiecho en dat zou dan mooi meegenomen zijn!

10. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

ik geloof zelf niet veel van die groeiecho's. Telkens zeiden ze dat onze zoon gemiddeld was.
    1 week voor de geboorte zou onze zoon zo'n 3700 gram wegen bij geboorte werd gezegd.
    1 dag voor de geboorte nogmaals gekeken en er werd gezegd dat hij zo'n 3800 gram max zou zijn.

Bleek het een beer van iets meer dan 4300 gram te zijn met 52 cm. Schattingen en metingen zitten er ook wel eens naast.

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Haha moest lachen van de "nieuwe methode"
    Zo meet je toch echt niet nakeurig. Vk weten amper soms of ze hoofd of billen voelen laat staan "meten" met meetlaat.
    En naast lengte heb je ook get gewicht nodig om 0-lijn bepalen.

Vk meet met meerlint wel baarmoeder zelf. Misschien vergis je daar zich in?

Voor groei zijn er groeiechos maar ik kan je verzekeren dat zelfs in zh kunnen ze ver naast zitten. Bij mij vaker echo gedaan. Zelfs 2 dagen voor bevalling zeiden zei: iets grotere hoofd maar schatting is 3500 gr.
    Ja hoor 4040 en 54cm

Het grotte van het kind heeft ook te maken met grotte van placenta. Ik had iets van bijna kilo. Ik had echt enorme buik maar zelfs dan hoorde ii dat het "gemiddelt" kind is. Uiteindelijk kreeg ik ks en arts ze dat ze echt nooit vanzelf zou komen door alle omstandigheden dat ik moest zo blij zijn dat het ks werd anders zou ik helemaal dus daar opengesneden worden (naast grotte was ze ook sterrenkijker).

12. Missladybug

Missladybug Niet meer actief

Mijn kindje zou iets groter dan gemiddeld zijn. P97.
    Maar ik hoefde me geen zorgen te maken want het waren slechts schattingen.
    Mijn meid bleek een 9 ponder van 58 centimeter en ik zit met een Subtotaalruptuur die op de operatiekamer hersteld moest worden en had een bloedtransfusie nodig om enigszins bij te komen.

13. Missladybug

Missladybug Niet meer actief

Ahh nou precies mijn verhaal dit. Ook een giga placenta.
    Bij mij is ze dus wel natuurljk gekomen en mijn kindje bleef hangen met haar schoudertjes.

Deel Deze Pagina