Hi meiden/dames, Ik ben 22 weken zwanger en begin wat nare pijntjes te krijgen. Ik ga dit ook met mijn verloskundige bespreken maar ik ben even benieuwd naar ervaringen/herkenning. Bandenpijn herken ik zelf heel duidelijk en daar maak ik me niet zo'n zorgen om dat komt en gaat een beetje. Waar ik veel last van begin te krijgen is mijn stuitje en laag onder in mijn rug. De achterkant van mijn heup lijkt het. Het trekt door naar voren naar mijn schaambeen en soms weet ik echt niet hoe ik moet liggen of zitten. Vooral het omhoog komen uit een stoel of na bukken is pijnlijk. Als ik een middagje ben weggeweest dan ben ik 's avonds en de dag erna best wel gammel. Is dit normale bekkenpijn of kan het ook begin van instabiliteit zijn?
Herkenbaar! Hier nu de 3e zwangerschap met bekken klachten voel het deze keer al vanaf vroeg in de zwangerschap maar sinds een paar dagen is het weer erg heftig aanwezig. Je kunt naar een speciale bekkenfysio gaan. Het belangrijkste wat ik heb geleerd is wissel veel van houding en luister naar je lichaam!
Yup hier ook... Onderrug, schaambeen en spieren daar beneden. Trekt bij mij door naar mijn benen. Super vervelend. Loop nu ook paar weken bij bekkenfysio en haar massages lijken verlichting te geven voor mijn werkdag daarna. Ik heb vooral last na veel lopen, bukken, hurken en weer opstaan. Werk in basisonderwijs; kleuterklas dus dat is zwaar! Mijn fysio zegt ook dat de klachten niet op te lossen zijn; heeft 'gewoon' met zwangerschap te maken. Uitzitten dus en inderdaad luisteren naar je lijf (zeg ik makkelijk, vind het zelf alleen erg lastig) Zeker bespreken met vk en eventueel naar bekkenfysio! Succes
Hier ook last, maar vooral met lopen en zitten en uit een stoel komen. Veel last bij schaambeen en trekt door tussen m'n benen. Wandelen lijk ik wel een gans met kleine stapjes. Donderdag ga ik voor de eerste keer naar de manueel therapeut. Ben benieuwd hoe of wat.. 40 uur op kantoor zitten werkt ook niet echt mee. Dus ben bang dat ik mijn planning van 4 weken van te voren met verlof gaan niet ga halen.
Maar is het dan bekken instabiliteit? Of 'gewoon' bekkenpijn? Ik ben wel bekend als sinds mijn jeugd met hyperflexbiele/mobiele SI gewrichten. Misschien speelt dat ook mee. Het is de 1e en ben pas net over de helft... Wat naar Kelly. Hoop dat de manuele therapeut helpt!
Ik had het ook al zo vroeg. Het is bekkeninstabiliteit, want dat heeft iedere zwangere vrouw. Instabiliteit wordt veroorzaakt door een hormoon wat je aanmaakt tijdens de zwangerschap, zodat de baby bij de geboorte door het bekken past. De ene vrouw heeft hier totaal geen last van en de andere vrouw wel. Doordat je bekken instabiel worden ga je een beetje waggelen en daar krijg je last van. Wat helpt is naar een fysio gaan die je oefeningen geeft om de stabiliteit en de mobiliteit te verbeteren. Door de oefeningen die je dan gaat doen leer je om je bekken wat stabieler te houden tijdens bewegingen ondanks dat de hormonen ervoor zorgen dat je bekken instabiel worden. Verder doet de fysio hier ook af en toe masseren en dat is ook erg fijn. Succes ermee!