is 1 kind hebben zielig?

Discussie in 'De lounge' gestart door Metire, 26 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Metire

Metire Niet meer actief

Ik ben heel erg blij met mijn zoontje, echt de liefde van mn leven! Ik zou het eigenlijk wel prima vinden om het bij 1 kind te houden (zoals ik me nu voel) maar wanneer ik dat zeg krijg ik vaak te horen: 'ahh nee enig kind? Dat is zielig'

Ik ben benieuwd naar jullie mening, vinden jullie dat ook zielig?

2. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Tuurlijk niet!!

Ikzelf ben enigst kind en vond en vind het heerlijk :)
    Totaal niks tekort gekomen en genoot lekker van de 1 op 1 aandacht van m'n ouders

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Nee joh! Mijn man is ook enigst kind en hij zou het zelf niet anders gewild hebben.

4. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het hebben van 1 kind vind ik niet zielig. Het is ook niet zielig. Hij Krijgt liefde, aandacht, en heeft alles wat hij nodig heeft. Het geluk hoeft niet af te hangen van een broertje of zusje. Gaat hij naar een KDV of PSZ? Want het is wel leuk/goed voor hem om te leren spelen en delen met andere kindjes.
    Ik heb een broertje waar ik ook amper tot geen contact mee heb.

5. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Nee, natuurlijk is dat niet zielig.. Een kind "nemen" voor het oudere broertje/zusje dat is pas zielig..

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, echt zielig is het niet, kinderen wil je zelf en niet voor je andere kind is mijn mening.

Heb ik wel een kanttekening: mijn moeder was enig kind en vond het vreselijk, zij had graag broers of zussen gehad, al weet ze inmiddels dat ook dat niet zaligmakend is, ze heeft zelf 3 kinderen gekregen en hoopte dat wij dan met elkaar optrokken, dit is ook niet gebeurd ;) we zien elkaar zelden.

7. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Ik ben ook enigskind en helemaaaaaal niet zielig hoor ;) ik heb ook lekker genoten van alle aandacht die ik kreeg, nooit wat te kort gekomen of wat gemist..
    Ik vind het dus niet zielig :) mijn ouders hadden trouwens deze keuze bewust gemaakt.

8. Minnimouse

Minnimouse Actief lid

15 nov 2009
    311
    0
    0
    Tja tis net als met eieren: 1 ei is geen ei, 2 ei is een half ei, 3 ei is een paasei :p (flauw, I know)
    ....nee joh tuurlijk niet! ik ken zoveel enig kinderen die heel gelukkig zijn!

9. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Ik ben alleen en mijn zoontje zal ook alleen blijven. Wij kiezen bewust voor 1 kindje en zijn het daar al jaren over eens.

Ik vind er niks zieligs aan.

10. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Nee in principe niet zielig.

Wat ik wel vaak merk om mij heen met moeders met 1 kind, is dat ze de kindeen snel overal in betrekken, dat een kind al snel meer een vrind/vriendin wordt dan het kind en dat toch vaak afgeweken wordt van de ritme en regelmaat structuur dat je toch vaker ziet in een gezin met 2 of meer kinderen. Dat een enig kind soms te veel verwend wordt (bedoel niet alleen materieel). Dat vind ik dan wel weer zielig, het ligt dus aan de ouders of het zielig is of niet.

11. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ben zelf enig kind en vond het verschrikkelijk!
    Tot mijn 14e zeker gezeurd om een broertje of zusje, nu vind ik het wel best.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    nee denk het niet..

Maar denk dat het verder in je leven weleens fijn kan zijn een broer of zus te hebben (heb ik gemerkt bij ziekte en overlijden bijv). Maar goed, dan moet je elkaar wel weer net liggen.

13. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Meid, je moet doen waar je je goed bij voelt..en je niets aantrekken van wat de omgeving er van vind of wat men vind wat ''hoort''

2 kids zijn wel drukker..maar het is wel makkelijker ze hebben dan hopelijk wat aan elkaar.

Heb zelf ook maar 1 kind, een meisje van bijna 3.
    Ze heeft ff geen psz nu. En ze is op het moment af en toe het alleen thuis zijn met papa en mama wel beu..ze wil met andere kids spelen.
    Maar nog 1 jaartje en dan gaat ze naar school. En dan zullen er hopelijk wel snel vriendjes en vriendinnetjes over de vloer komen.

Alles heeft zijn voor en nadelen.

Wij kiezen nu bewust voor 1 kind...misschien denk ik over 1 jaar wel anders en kan er alsnog een 2e komen. maar het staat nog in de sterren...

14. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Het is niet zielig. Ik ben ook enig kind en mensen vragen wel eens of ik het heb gemist, een broer of zus. Ik antwoord dan steevast dan ik niet eens weet hoe het is, dus wat moet ik dan missen? Mijn man heeft een zus en een stiefbroer die hij nooit ziet.

15. Sempje

Sempje Niet meer actief

#15 Sempje, 26 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jul 2013
    Hoe zielig is een kind waar van gehouden en goed voor gezorgd wordt? Als een kind in liefde opgroeit vind ik het niet zielig, of het nou een enig kind is of een kind met brusjes :)

16. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.740
    1.061
    113
    Nee hoor! Hier ook bewust 1 kind.
    Voel me helemaal compleet zo.
    Wel gaat hij straks met 2.5 naar de voorschool voor het stukje sociale gebeuren.

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.163
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het ligt er aan dat hoe je daar als ouders mee omgaat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms wel eens van een kind denk "Dat is er één met het enigskind-syndroom." Dat zijn dan kindjes die heel moeilijk met leeftijdsgenootjes om kunnen gaan en altijd naar volwassenen toe trekken (en vaak ook verwachten dat ze dan van die volwassene onmiddelijk de volledige aandacht krijgen.)
    Maar dat gedrag zie je lang niet alle enigs kinderen hoor. Ik denk wel dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat deze kinderen buiten het gezin wil regelmatig contact (intensief) contact hebben met andere kinderen en dat ze ook leren omgaan met 'uitgestelde aandacht'. En dat kan allemaal ook prima als kinderen naar een gastouder (dan wel met meerdere kinderen natuurlijk), kdv of peuterspeelzaal gaan.

18. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    nee hoor, hier ook eentje. Volgens mij, ach ik weet t wel zeker, wordt het door de maatschappij soms aangepraat. overal is een 'norm'.

Wat ook nog zo is, ik ben er een van een tweeling, kon totaal niet overweg met mijn broer. Dus tja, heb je een broer of zus, zie ook nog maar dat je ermee overweg kunt.....

19. manytroubles

manytroubles Actief lid

9 dec 2006
    357
    0
    0
    Heeeeeeel zielig!

Nee hoor, ik heb er ook maar 1.
    Een heel gemakkelijk kind dat makkelijk contacten maakt en hel sociaal is. Ze is nu bijna 6. :)

20. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Nee hoor, zou niet weten waarom!

Deel Deze Pagina