Cryo’s van overleden man gebruiken: RTL nieuws

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Splitijsje, 24 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.134
    3.212
    113
    Vrouw
  2. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Oeh jeetje, hmmm lastig.

Ben het er niet mee eens, vind de achtergrond wel summier, want wisten ze dat hij zou komen te overlijden of niet?

Ken wel een verhaal van een man met kanker die zijn zaad ingevroren had om later toch nog een kindje te kunnen verwekken wanneer zijn vrouw daar aan toe was. Hoe dat wettelijk geregeld was geen idee.

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.660
    27.306
    113
    Vrouw
    Oei dit is een lastige als er vooraf niets is vastgelegd. Als de wet verandert, dat 1 vd ouders automatisch mag bepalen wat er met de embryo gebeurd bij overlijden wordt dat wel ingewikkeld verhaal. Ik snap haar punt. Maar hij kan gewoon nu niet meer toestemming geven...

4. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Wat erg!

Ik kan me helemaal niet herinneren of wij destijds iets hebben moeten tekenen hiervoor, maar als ik het zo lees maakt dat ook niet echt uit?
    Het feit dat de cryo's bestaan zou toch al de toestemming moeten zijn zou je denken.
    Ben benieuwd hoe dit afloopt

duitshollandsmeisje en Zonnestralen vinden dit leuk.
  5. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.808
    1.627
    113
    Bij ons waren het twee verschillende formulieren. Eentje die je keuze aangaf wat er met de embryo's moest gebeuren als de behandeling was af gerond en ik dus zwanger was. En een aparte voor mijn man. Hierop gaf hij expliciet toestemming om de embryo's te gebruiken in geval hij zou overlijden.

De vraag is dus denk ik een beetje wat er qua toestemmingsformulieren is gebeurd en hoe het kan dat haar man dus kennelijk nooit dat ene formuliertje heeft getekend. Hele nare situatie op deze manier.

6. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.134
    3.212
    113
    Vrouw
    Wij precies hetzelfde: een voor opslag zeg maar en een specifiek in geval van overlijden en wij hebben dat aparte formulier allebei ook moeten ondertekenen. Ik snap er niks van dat dat bij de desbetreffende kliniek niet is gebeurd?

7. Snoepjes

Snoepjes Fanatiek lid

26 mei 2018
    4.574
    3.940
    113
    Vrouw
    Hollandia
    Volgens mij was dat bij onze kliniek ook zo. Bij overlijden van één van beiden worden de cryo's vernietigd. Heel cru, en ook een lastig onderwerp...

8. momim

momim Actief lid

21 feb 2019
    343
    213
    43
    Wij hebben beide een toestemmingsformulier ingevuld dat de ander mag besluiten wat er met eventuele cryo’s zou gebeuren, sneu dat dit niet besproken is.
    In het artikel stond trouwens dat hij onverwachts overleden is

9. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.700
    3.152
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hadden inderdaad ook een formulier waar we toestemming moesten geven om de embryo's nog te mogen gebruiken nadat een van ons was overleden.

10. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.880
    2.882
    113
    Noord-Holland
    Als ik het zo lees, lijken het twee verschillende dingen. Ja ze heeft zo'n watbijoverlijden formulier getekend, maar nee dat hele formulier is niet conform wetgeving. Dus dan kan het in praktijk niet uitgevoerd worden. En ik denk dat ze 1 van de zeer weinige gevallen is waarbij partner is overleden terwijl er nog een kinderwens is voor een kindje van diezelfde partner dus dat het nu pas echt boven water komt dat dat formulier niet ok is.

11. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.700
    3.152
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja ze hebben wel iets getekend maar daar klopt niks van inderdaad. Want wij kregen echt heel specifiek "als ik overlijden dan: a. Moeten de embryo's geruimd worden.
    B. Dan doneer je ze aan de wetenschap.
    C. Dan mag mijn partner ze gebruiken naar eigen wens."

Je mag embryo's helemaal niet meenemen. Ik heb dat toen ook nagevraagd of we de embryo's vanuit België naar Nederland mochten halen maar nee. Ze geven de embryo's helemaal niet mee. Dus ik vind het heel sneu dat een ziekenhuis zo een formulier laat tekenen terwijl je de embryo's dus helemaal niet mee mag nemen :(

12. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Is het niet zo dat als man niet expliciet toestemming heeft gegeven om na overlijden ze nog te mogen gebruiken er nu niks meer mogelijk is?

13. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.914
    8.087
    113
    Dat denk ik inderdaad maar heb me er nooit in verdiept. Ik weet dat mijn man en ik in ieder geval allebei hebben moeten tekenen voor gebruik van onze embryo's als hij zou overlijden.

14. WWJD

WWJD Niet meer actief

Hier op het forum was in het verleden iemand wiens man/vriend overleed toen ze zwanger was van hun eerste na een lang traject. Zij heeft daarna nog 2 kinderen gekregen met hun cryo's.

Het kan dus wel maar daar zal je dan wat voor moeten tekenen.

Ik vond dat zo'n indrukwekkend verhaal.

15. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Zou het kunnen dat deze man niet heeft willen tekenen? Ik zou zelf ook niet tekenen voor zoiets.

16. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.914
    8.087
    113
    Mijn man wilde eerst ook niet dat ik onze embryo's zou gebruiken als hij zou overlijden. Hij gunde me een nieuwe relatie en kinderen van de nieuwe man. Maar toen ik mijn beweegredenen opnoemde, snapte hij me goed en zonder meer werd zijn handtekening gezet.

Fruity90, Asil en WWJD vinden dit leuk.
  17. WWJD

WWJD Niet meer actief

Maar wat dan? De embryo's dan liever vernietigen? Het lijkt mij echt een onwijs moeilijke keuze..

18. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Ja klopt maar ik denk dat de wens van de overledene het zwaarst telt. Geen idee hoe dat bij dit verhaal is gegaan natuurlijk.

19. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.257
    12.633
    113
    Vrouw
    Als je partner overlijdt is het toch mooi dat doormiddel van een embryo en je raakt blijvend zwanger toch nog iets van hem verder leeft in je kindje zeg maar.

citroenrasp en WWJD vinden dit leuk.
  20. WWJD

WWJD Niet meer actief

Nou inderdaad. En zeker als het embryo er al is.

Martini vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina