Oh op die manier! We hebben haar wel geholpen af en toe de voorgaande weken, maar opeens (terwijl wij er op dat moment helemaal niet mee bezig waren) had ze het door. Het scheelt echt een hele hoop hazeslaapjes, ze ligt nu namelijk lekker boven te slapen en als ze wakker wordt steekt ze hem weer in haar mond en slaapt weer verder. Zo ligt ze rustig 3 uur te slapen in plaats van een half uurtje... heerlijk.
Oh ik vind het schattig kleine beebjes met een speentje! Niet als ze praten en ze lopen dan te "mompelen" met dat ding in hun mond.... Tja de enige rede dat ze het zeggen beter een speen dan een duim is inderdaad de rede dat je dan als ouder de controle houd, je pakt de speen weg als je wil... en een duimpje wegpakken gaat een stuk moeilijker Maar om even terug on topic, tot 6mnd zal je kindje echt nog NIETS bewust doen qua aandacht vragen en dat soort dingen... Lekker geven die speen.
Noah heeft de speen alleen als hij jengelig (dus moe) is, en bij het inslapen maar zodra hij slaapt vloept hij eruit en zodra hij maar een beetje wakker word gaat hij er niet om huilen, hij draait zich gewoon om kreunt een keer en slaapt verder (sorry heb op quote gedrukt ipv wijzigen )
Mensen vroegen ook steeds hier waarom ik Lena geen speentje gaf. Nou, ik had haar op een 22-weken pretecho zien duimen... En inderdaad, na vier weken ging d'r duimpje netjes in haar mond. Een speentje... het valt er uit... Nu nog, als ze wil slapen pakt ze haar duim. Gelukkig heb ik haar niet gewend aan een speentje, want dat krijgt ze echt nog niet zelfstandig in haar mondje! We hebben het soms wel gedaan als ze echt niet stil werd en met haar duim alleen in haar oogjes prikte maar dat was maar even. Waarom zou duimen slecht zijn?
Mijn zoontje heeft zelf bepaald dat hij wil duimen en ik vind het prima. Zo'n speen vind ik inderdaad een vreselijk gezicht. Hij zal het vast wel een keer afleren en ach.. we hebben een goede verzekering, dus die orthodontist wordt wel betaald Ik geef les aan 11- en 12 jarigen, die gaan tegenwoordig toch bijna allemaal met hun gebit in de steigers.
2 van de 3 duimen hier. zowel in de baarmoeder te zien op de foto's als toen ze net geboren waren. Beide lagen nog op het aankleedkussen in de verloskamer dat we fotos van ze gemaakt hadden dat ze hun duim in de mond hadden. Zeker in het begin hebben we ze een beetje gestuurd als ze wat jengelig waren en die duim niet zo goed konden vinden maar ik vindt het beter dan een fup.laat ze maar lekker op de duim zuigen als ze moe zijn. ik heb tot mijn 16e stiekem geduimd en ik heb er wat betreft mijn tanden niets aan overgehouden hoor, geen beugel hoeven dragen niets. dus die vlieger dat het slecht zou zijn voor het gebit gaat ook niet altijd op.
Onze zoon wilde eerst de speen in verband met zuigbehoefte. Ik vind het geen gezicht maar goed je moet wel eens wat he. En als hij zo stil is prima toch. Maar na een paar weken nam hij daar geen genoegen meer mee en is hij begonnen met duimen. Ik heb een paar keer de duim uit de mond gehaald Met als gevolg..... hij kan nu ook met de andere hand duimen handig he! Zal van zelf wel goed komen denk ik.
Als je een lekker actief kindje hebt maakt dat duimen juist helemaal niks uit 'later'...het is bijv. moeilijk in de zandbak spelen met een duim in de mond terwijl je met een speen in je mond 2 handen vrij hebt.. Je ziet dan ook snel dat duimende kinderen de duim alleen gebruiken wanneer dit 'echt nodig' is, als ze bijv lekker moe/hangerig zijn etc. Een speen is vaker een gewoonte. Maar mij maakt t werkelijk waar geen hol uit wat Dewi wil..de ene keer haar duim dan weer even een speen...mag ze zelf weten! Ik heb altijd geduimd vroeger en kan me nog herinneren hoe heeeerlijk dat was! lekker geborgen en vertrouwd..zalig!
Mijn zoontje heeft idd een speen gehad voor de zuigbehoefte. Hij deed nooit op zijn duim... Na een paar maand, mocht hij de speen alleen nog maar 's nachts. Dan was na een maand of 6, toen de zuigbehoefte afnam. Nu heeft hij de speen dus alleen 's nachts in, om in slaap te komen. Vaak is hij uit als ik kom kijken, of als hij wakker is geworden. Vanaf een maand of 8 kon hij de speen zelf vinden en in zijn mond stoppen. Een voordeel van de speen vind ik, is dat jij kan beslissen wanneer je die afbouwd. Een duim wordt vaak nog tot een jaar of 8/ 9 in de mond gestopt.... Mijn zoontje duimt dus helemaal niet, lijkt me beter voor de tanden. Maar dat is ons geluk! Na een maand of 7/ 8 wordt het een gewenning en is een speen dus meer voor "de lekker", i.p.v. de zuigbehoefte! Voordeel van de duim is wel, dat je kindje die altijd zelf kan vinden. En ook altijd bij zich heeft. Je hoeft er 's nachts niet uit om het speentje in te doen o.i.d. Maar goed, duimen afleren lijkt me juist weer heeeeeeel moeilijk. Alles heeft zijn voor en nadelen. Een kind van een maar weken trekt trouwens nog geen aandacht hoor, door de speen steeds uit te doen! Pas na een maand of 7/ 8 krijgen ze dingen in de gaten. Daarvoor kun je ze nog niet verwennen hoor! Ik zou zeggen, heeft je kind een zuigbehoefte, geef er dan aan toe. Je hebt het zelf in de hand of je kindje tot een jaar of 3 nog met een speen in de mond loopt! (Hier heb ik zelf ook een onwijze hekel aan! Lijkt nergens op! )
Zo, wat eern reacties zeg! Ja jullie hebben helemaal gelijk hoor, zon tutje ziet er echt niet uit! Hij was bijna groter dan zn gezicht, maar na indd de eerste nacht de hele nacht met mijn pink in zn mondje gezeten te hebben vond ik het wel weer best. Hadden express geen speentje gekocht want hier zou GEEN speen gebruikt worden... Helaas... Duimen doet ie ook niet, sabbelde wel veel aan zn vuistjes, vabaf het eerste uur, maar dat doet ie nu niet meer... En het is idd allebei niet goed, alleen omdat je de speen makkelijker af kunt leren vind ik dat een betere oplossing. En hoe overtuig ik mn man dat hij nu nog niets kan doen om aandacht te trekken! Hij is er echt stellig van overtuigd dat hij soms ligt te huilen puur om aandacht, omdat, als hij dan naar m toegaat, Justin meteen begint te lachen als hij papa ziet.... Zucht.. MANNEN!
Een speen mag er dan wel niet uit zien... Maar wat als je gewoon niet anders kunt? Ons meisje heeft zoveel zuigbehoefte, dat we haar soms gewoon niet stil krijgen. Even op m'n pink zuigen wil ze dan wel, maar op die van papa niet, dus dan moet je toch wat... En nu, met af en toe de speen op de momenten dat ze even lekker wil sabbelen, hebben we een heel vrolijk meisje, dus gewoon blijven geven die speen!
al lezend schiet me weer te binnen wat de arts op het cb zei toen we het er over hadden, "tot een jaar heten babys zuigelingen, en dus mogen ze zuigen, daarna vond ze dat de speen maar in de prullenbak moest. :-D
Ach ik vond het wel schattig, zo'n klein frutje met zo'n speen in zijn mondje die net zo hard op en neer ging als dat speentje van Maggie Simpson Nu heeft Elian nooit zo heel veel om zijn tut gegeven, hij wil hem alleen maar hebben als hij in slaap valt of erg moe is. Ik heb er geen probleem mee. Duimen heeft hij nooit gedaan. Buiten zijn bed heeft hij nooit een speentje in dus hij mag er van mij lekker mee tutteren..
Haha idd! Ik vind een speen helemaal niet vreselijk staan Mali vind het heerlijk.. Lekker belangrijk hoe dat er uit ziet.. Ik vind het fijn als ze moe is dat ze lekker dr speentje en dr knuffel wilt en helemaal tevreden is daarmee.. Ik vind het geen probleem, en ik vind het ook nog eens heel erg schattig.. Jammer dat je man het niet "goed" vind. Hier hebben wij er gelukkig geen discussies over. Mijn man zegt altijd als zij zich er fijn bij voelt is het goed.
Een speentje vind ik best lief als ze klein zijn, en in hun bedje liggen. Wat ik wel lelijk vind, dat je sommige kindertjes ziet van al wel 2, 3 of 4 jaar, misschien zelfs wel ouder, die altijd op zo'n speen lopen te lurken. Dan lopen ze in de supermarkt, of in de speeltuin... Bij ons kregen de jongens wel een speen, maar hij hoorde duidelijk bij het slapen-ritueel. Hij kwam dan ook niet mee naar beneden (behalve als ze elders moesten slapen, dan natuurlijk wel). Tot een jaartje of drie mochten ze lekker met het speentje gaan slapen. Daarna lieten we de jongens zelf de speen weggooien en waren ze drie avonden huilerig met slapen, maar toen was het ook over. Ik zou nooit te vroeg de speen wegdoen, want dat deed m'n zus ook bij haar dochtertje van anderhalf, en die begon toen nog met duimen! Nu is ze bijna 18 en duimt nog!
Nou Lonnes, dan wordt het toch eens tijd je man die figuurlijke schop onder z'n kont te geven, hij heeft duidelijk geen idee, dat kinderen op die leeftijd het heerlijk vinden de geur van papa en mama te ruiken of hun hartslag te horen. Ze hebben die geborgenheid juist nodig om zich veilig te voelen. Je kinderen worden onafhankelijker, zelfstandiger, zelfverzekerder als ze een veilige thuisbasis hebben, en dat begint dus al in de wieg. Want als papa en mama er al niet eens zijn om ze te troosten, wie dan wel?
Wayne, heeft hier een speen gehad tot hij 2maanden was.. En dan alleen als troost.. tijdens het slapen ging het niet, dan raakte hij hem elke keer kwijt.. Sinds hij 2 maanden oud is, duimt hij dus, weet hem ook zelf terug te vinden, en sindsdien huilt hij bijna niet meer.. Gaat gewoon liggen wachten tot wij hem komen halen als het tijd is voor zijn fles. Gewoon lekker met zijn duim in zijn mondje. En als hij naar bed gaat, leggen we hem in zijn bedje, draaien we hem wegens voorkeurshouding op zijn zij, en dan vind hij zijn duim, en stil is hij.. Sinds hij duimt, hoeft hij geen speen meer.. Dan begint hij te kokhalzen.. Das ook niet echt de bedoeling... Ik heb het tijdens de zwangerschap met onze tandarts besproken wat beter was, en volgens haar, kan je van zowel de duim als de speen vervormingen aan het gebit krijgen. Volgens haar is het wel of niet krijgen van de een beugel vooral genetisch bepaald, en hoeveel ruimte er in een gebitje in, en hoe de tanden enzo doorkomen.. En op dit moment maak ik me daar niet druk om. Zowel mijn man als ik hebben allebei een beugel gehad, en mijn man heeft helemaal niet geduimd.. Dat zien we tegen die tijd wel.
Na veel wikken en wegen, want ik vond een speen echt afschuwelijk staan, Eva met 3 weken toch een speentje gegeven. Ze krijgt borstvoeding en ik had nogal veel, waardoor ze na 5 minuten klaar was, maar nog erge zuigbehoefte was. Het is altijd al een onrustig kindje geweest en daardoor had ze het nog meer nodig. Wat heerlijk dat ze met 4 maand haar duim ging pakken! Maar dat deed ze nog niet altijd en de speen wilde ze ook niet meer, ging ermee spelen. Vanaf 4,5 maand valt ze altijd in slaap met haar duim en is de speen weg! Ze kreeg de speen trouwens alleen na de voeding eventjes en bij het slapen gaan. Nu duimt ze alleen als ze heel moe en voordat ze gaat slapen. Zodra ze slaapt, gaat haar duim uit haar mond. Ze duimt dus nog hooguit een kwartiertje per dag, volgens mij is dat dus ook helemaal niet slecht. Ik denk dat het met een speen erom gaat hoe je ermee omgaat. Niet altijd maar die speen erin. Ik zie dat bij familie, de kleine wordt uit bed gehaald, in de box gelegd en hup speen er weer in. Dat kind heeft volgens mij 20 uur per dag een speen in... dat kan nooit goed zijn volgens mij en probeer het straks dan maar eens af te leren. Hun oudste is er net met 2,5 jaar vanaf, ik vind dat veel te laat.
Hier een kleine duimelot. De eerste 2 weken speen, omdat ze d'r duim niet kon vinden denk ik. Op het moment dat ze wist waar d'r duim zat wilde ze geen speen meer. Ook hier gebruikt ze hem alleen om in slaap te vallen daarna valt hij uit haar mond. Ik let er wel op dat ze het niet uit verveling gaat doen. Dus als ze aan het spelen is en hij gaat d'r mond in even er uit halen en af leiden. Hoeft eigenlijk nooit. Annemarie
Hier is het in de praktijk zo dat de oudste alleen duimt als ze moe is en of in bed ligt. En de jongste eigenlijk precies hetzelfde, als ze moe wordt begint ze te duimen. Ze hebben nooit uit verveling of wat dan ook geduimd.