Duimen afleren en speen aanleren?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door fabianne, 7 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fabianne

fabianne Lid

24 apr 2013
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn baby is bijna 15 weken en ze krijgt borstvoeding. Ze duimt al sinds 6 a 7 weken. Ik wil dit natuurlijk niet, omdat het op den duur slecht kan zijn voor haar mondmotoriek en tanden. Kortom je kent het wel. Ik wil haar de speen aanleren, maar ze bijt erop of zuigt er kort op en verlies het dan weer.

Ik word ook aan het twijfelen gebracht door familie. De ene zegt ach hoort erbij laat maar. Misschien gaat het zelf over als je gaat werken en gaat kolven en de ander zegt bah zo vroeg mogelijk afleren. En de ander zegt weer doe beter spenen want dat leer je makkelijker af als duimen. Dat laatste klinkt mij logisch in de oren en dat wil ik dan ook proberen. Maar ik weet niet waar ik goed aan doe. En stel dat ik duimen wil afleren hoe doe je dat bij een baby van bijna 15 weken en hoe leer je het spenen aan?

Ik heb een keer van die handschoentjes die lijken op sokjes (hema) gebruikt en elke keer als ze erop zuigt speen gegeven. Nou die dag had ze veel gehuild en eas ze gefrustreerd. De speen kan ze niet goed pakken. Ze verliest het steeds. Ik heb twee spenen gebruikt. Die van Bibi en Avent. Beide kan ze maar kort zuigen en dan gaat het er weer uitvallen en doet ze haar duim in haar mond

Kunnen jullie mij raad geven?

Waar doe ik goed aan? Spenen of gewoon laten duimen?
    Hoe leer je duimen af?
    Hoe leer je het spenen aan?

2. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik heb tot m'n 6e geduimpt.
    Met m'n mondmotoriek is het helemaal goed gekomen hoor ;)

Ze zeggen dat de speen net zo slecht is.
    Maar ja, ze zeggen zoveel en ze zeggen altijd wel wat.

Ik zou d'r gewoon lekker laten duimen. Zo ontspant ze kennelijk

3. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze jongste zoon is dol op z'n speen. Maar dat betekent ook dat we 's nachts ongeveer 3x ons bed uitkunnen om hem de speen te geven. Een duim kan je kindje goed zelf vinden, ook wel lekker makkelijk hoor ;)

En beide zullen ze moeten afleren. Ik denk dat het weinig uitmaakt.

4. Lana85

Lana85 Fanatiek lid

4 okt 2012
    2.036
    0
    36
    provincie Utrecht
    Mijn dochter heeft ongeveer 2 maanden (vanaf 2 weken) speen gehad. Toen maandje of 2 geduimd en daar is ze zelf ook gewoon mee gestopt. Ik zou haar lekker laten duimen, zie niet in waarom een speen beter is.

5. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier duimt ze. Ik wilde het ook niet, maar zij wel. Bied nog steeds de speen aan, maar ze valt duimend in slaap.. De speen vind ze wel lekker om op te kauwen voor de tanden.
    Maar ja, de duim gaat er gewoon in als ze moe is. Hoef er nooit s nachts uit, das wel fijn

6. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Mijn dochter duimde ook. Het werd op den duur ook een gewoonte en liep dus continu met dr vingers in dr mond. Ik heb met ongeveer 1,5 jaar byt-ex op dr vingers gesmeerd. Was ook even een zwaar dagje voor dr;) maar met 2 dagen was ze er vanaf.
    Maar geloof niet dat je dat spul al voor zulke jonge kindjes mag gebruiken.
    Ik persoonlijk denk dat er ook een hoop nadelen aan een speen zitten en vind duimen iets 'natuurlijker' dan een plastic speen.

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Dochter hier duimde en speen ook en handje van beerknuffeltje ook beide deed ze dat tussen 4 en 6 mnd. Daarna vanzelf gewoon speen en in een dag duimde ze niet.
    Nu nog speen afleren;) maar dat komt goed ze heeft speen en beertje en als ze speen niet heeft zuigt ze op handje van beertje.

Ik zou zeggen gewoon even nu zo laten en probeer gewoon dat ze speen ook neemt dan laat ze duimen achter.
    Indd duimen is slecht voor staand tanden, vies etc en afleren is erg lastig. Desnoods speen kan je afknippen en weggooien met duim lukt dat niet;)
    Ik weet dat kinderen die duimen ipv speen doen dat echt jaren lang en vaak voortanden staan dan naar voren zeg maar. Weet niet of dat altijd zo is maar kinderen die ik weet duimde tot 5-6 jaar en hadden dat dus allemaal. Speen is niet veel beter maar dat afleren is makkie vergeleken met duim. Ik zou zelf ook duimen niet laten of nou ja ik zou zorgen dat speen het zal meertijd doen en uiteindelijk de plek van duim neemt

Ik zou advieseren speendoekje te gebruiken en dan speen zonder ring!

8. Gosh

Gosh Actief lid

31 aug 2014
    313
    0
    0
    Als mijn kind zou duimen zou ik het lekker zo laten, maar je moet natuurlijk doen wat je zelf wilt. Onze zoon had in het begin ook moeite met de speen (hij duimde niet) maar naarmate hij ouder werd bleef hij wel goed zitten. Uiteindelijk heeft hij tot 3,5-4 jaar een speen gehad. Maar wat heb ik vaak naar dat ding gezocht!! Ik had er altijd minstens drie in huis en ze raakten allemaal kwijt. En oja afleren van die speen was ook geen makkie!!

Heb zelf tot mijn 14e geduimd. HEEERLIJK! En ja ik heb een beugel gehad. Mijn moeder duimde tot haar twaalfde en had geen beugel (had je ook niet veel in die tijd denk ik, maar ze had er ook geen nodig) mijn vriend duimde nooit en had wel een beugel nodig.. duimen of niet, je weet het van te voren dus nooit.

9. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Onze oudste duimt. Ik laat het omdat het iets heel natuurlijks is wat veiligheid en rust geeft. Laten we ophouden met dat overdreven paniekerige gedoe rondom duimen.

Ikzelf heb tot best wel laat geduimd en nooit een beugel gehad. Heb geen perfecte tanden, maar ze staan ook niet schots en scheef.

10. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Heb zelf lang geduimd, niets aan over gehouden.
    Lijkt me toch ook stuk makkelijker dan telkens speen erin moeten doen zeker snachts. Dochtertje heeft ook periode geduimd, maar al maanden biet meer en heeft ook geen speen, heerlijk

11. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Zelf heb ik tot mijn 27ste gefiept op 2 vingers!
    Heerlijk vond ik het, ik vond daar rust in, ff lekker helemaal niks. Ikzelf vergeleek het altijd met roken, maar diep en is een stuk gezonder.

Mijn dochter fiept ook, ik vind dit echt niet erg. Al zal ik bij haar wel eerder het proberen af te gaan leren.. waarom? Omdat ikzelf ook een tijd heb gehad dat ik me schaamde, maar niet gestimuleerd werd om te stoppen..
    Het nadeel is dat ze eventueel moeten beugelen, maar weeg dat op tegen het duimen nu? Duimen reguleert stress, ze worden er lekker rust van en slapen er heerlijk door

12. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze oudste duimt sinds ze een maand of 8/9 was. Ze begon vrij laat, maar was dan ook meteen verslaafd. We zijn haar het nu aan het afleren en dat gaat redelijk. We hebben het eerder geprobeerd, maar nu staat ze er zelf ook achter. Ze heeft altij bovengemiddeld kunnen praten, dus daar geen problemen mee. Ze heeft wel een overbeet.
    Bij de jongste hadden we toch een voorkeur voor een speen. Met name omdat je er dan meer invloed op hebt wanneer er gefiept wordt. Zij heeft dus van kleins af aan een speen gekregen. En ze is die ook gaan gebruiken. Waar onze oudste met twee jaar de halve dag haar duim in haar mond had, fiept de jongste alleen bij het inslapen in bed. Maar volgens mijn cb kun je een echte duimer moeilijk een speen aanleren.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De oudste was een duimer.
    Speen weigerde hij, alleen de duim was goed genoeg.

Door het duimen zag ik de stand van zijn tanden veranderen en achteraf gezien kwijlde hij enorm (kreeg er regelmatig uitslag van op zijn kin).
    Ik heb zelf geduimd tot ik een beugel kreeg op circa 12 jarige leeftijd.

Toen hij net 3 was zijn we begonnen met afleren, eerder (ondanks de verwondingen en ontstekingen op zijn duim) lukte het niet.
    Wij hebben zijn duimen ingetapt met leukoplast, gezegd dat duimen iets voor babys is en hij een grote jongen. En dat hij met de pleisters niet mocht duimen.
    Eerst 24 uur, op beide duimen (hij duimde op 1 duim) en zo heel rustig afgebouwd naar alleen met slapen tot niet meer. Vrijwel direct was hij gestopt met duimen, de 'pleisters' hebben we denk bijna 3 maanden gebruikt. Tot die tijd was hij zelf heel erg bezig met 'niet mogen duimen'. Ook kreeg hij een cadeautje als hij een x periode niet had geduimd.

Dus duimen afleren is mogelijk. Een speen klinkt makkelijker, maar of dat zo is weet ik niet.

Ik denk dat je zelf moet bedenken wat je graag wil en de rest van de wereld moet laten kletsen. Uiteindelijk zijn het beide iets wat je af moet leren. Sommige stoppen vanzelf op jonge leeftijd, maar meestal gaat het van zuigbehoefte over naar gewoonte.

14. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ben juist blij dat zoontje een duimer bleek, heeft me een hoop traplopen gescheeld en een speen bij een dreumes/peuter/kleuter vind ik ook niet echt leuk staan. Man en ik waren vroeger ook duimers en hebben hier geen gebit/spraakproblemen aan overgehouden en duimen is natuurlijk ook af te leren, zoontje is nu 2.5 en wanneer ie bijvoorbeeld met boodschappen doen z'n duim in z'n mond stopt zeg ik 'niet duimen' en dan zegt ie al zelf 'alleen in bed'...afleren bij een baby vind ik niet nodig en zou ook niet weten hoe.

15. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Gisteren juist een gesprekje met iemand hierover gehad, haar dochter duimde en ze heeft haar een speen aangeleerd, ook ivm het latere afleren. Maar toen ze dus die speen wegdeden ging haar dochtertje weer gewoon duimen ;)
    Ik zou er niet te moeilijk over doen!

16. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is een paar weekjes jonger en duimt ook. Een speentje is hier nooit echt een succes geweest, ze heeft er een paar keer op gesabbeld maar dat was het ook wel. Meestal raakte ze helemaal overstuur als we een speentje in haar mond stopten. Ik ben juist heel blij dat ze nu iets heeft wat haar rustig maakt en troost, dat wil ik zeker nu echt nog niet van haar afpakken.

17. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Ik wou dat ik mijn vent nooit een speen gegeven had. Duimen doet hij gelukkig niet. Maar bij een tweede zou ik eerst helemaal zonder proberen. Hoe vaak ik niet mijn bed uit moest om een speen terug te geven die hij kwijt wss

18. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Hier duimde dl ook vanaf een week of 5/6. Dit heeft ze gedaan tot ongeveer 9/10 maanden, toen ging ze steeds vaker over op de speen. Heerlijk dat ik er 's nachts nooit uit moest voor een speen :) Zou het lekker laten. Duimen doet dl eigenlijk nooit meer, heb het idee dat ze niet eens meer weet hoe ... Speen heeft ze altijd met inslapen en af en toe als ze heel moe is overdag. Vind het ideaal zo, want ik denk dat een speen idd makkelijker is af te leren dan duimen. Maar bij zo'n kleintje denk ik niet dat je een duim kunt afleren. Wat wij trouwens deden, was gewoon steeds vaker de speen geven wanneer dl wilde duimen.

19. marieke109

22 jul 2014
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou haar ook gewoon lekker laten duimen. Beugel moeten ze tegenwoordig toch allemaal of ze nu duimen of niet, meestal heeft dat met de stand van de kaken te maken, ook als ze niet duimen.
    Mijn kinderen duimen allebei, heerlijk om te zien, en ze doen het alleen om echt in slaap te vallen. Idd speen is makkelijker om af te leren hoor ik veel, toch zie ik nog regelmatig kinderen van 6 met een speen lopen en janken als het ding kwijt is. Of baby's die snachts om het uur wakker worden omdat ze de speen kwijt zijn en ze zelf nog niet terug in de mond kunnen doen. Ik zou haar gewoon lekker van haar duimpje laten genieten, maar vooral lekker naar je zelf luisteren, want iedereen heeft toch een andere mening

20. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Idd!! Hoor het regelmatig ... nee ik wil geen duim hoor, dan maar een speen ... en dan vervolgens klagen dat je elk uur eruit moet om die speen er weer in te doen ...

Deel Deze Pagina