Duimen afleren - wie ervaring?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamasu, 3 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Wie heeft er ervaring met het duimen afleren van jullie kleintjes? Wij moeten daar binnenkort toch echt aan gaan beginnen want meneertje begint een overbeet te ontwikkelen... Niet zo best! Maar hij duimt zo graag, op rustige momenten en 's nachts. Lijkt me erg moeilijk om het hem af te gaan leren.

Hebben jullie ervaring/tips?

2. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Niemand die ervaring heeft met kindjes die duimen...?

3. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    Had je vraag gelezen, maar ik heb de mazzel dat mijn kids nooit geduimd hebben en allebei zonder problemen van de speen af zijn gegaan.....

Ik wens je veel succes, ik weet van mijzelf nog dat mijn ouders veel moeite hebben moeten doen om mij van de duim af te krijgen. Ik weet nog wel dat de juf op school mij steeds waarschuwde....
    Maar of het daardoor is gekomen dat ik het gelaten heb, sorry, durf het niet meer te zeggen.....

Groetjes Monique

4. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Ik heb ook een duimelotje.
    de hele dag door zit zijn duim in de mond, vooral wanneer hij verlegen onzeker boos of verdrietig is en inderdaad ook de nacht of in rust.'dus zeg gerust de hele dag.

Ik weet ook geen tips helaas, hij is ook nog maar 2, maar ik heb zelf tot mijn 16e geduimd en mijn man zelfs toch 17.
    ik heb t afgeleerd door pleisters.

Je kan een een of ander goede krijgen bij de apotheek ofzo dacht ik dat je er op smeert en vies is. (weet dat niet zeker hoor!)
    je kan eens vragen bij de apotheek of ha wie weet hebben zij tips die geschikt zijn?

5. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Was van de week bij mijn zus en haar kleine liep rond met pleisters op haar duimen. Maar even later had ze er een afgetrokken, dus weet niet of dat ga werken :) Mijn zus had het gedaan omdat ze een hele open plek op haar gezicht kreeg naast haar mond en ze er steeds aan zat tijdens het duimen.
    Nou wens je succes, schijnt lastiger te zijn dan het afwennen van een speen. Bij mij duimen ze niet dus heb geen ervaring.

6. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Ja een pleister... Zou kunnen, maar mijn ventje kennende trekt hij die er binnen 1 minuut van af...! Dan kan ik beter dat spulletje van de apotheek eens proberen misschien, of een keertje aan de dokter vragen.
    Pfff ik had me er nooit zo druk om gemaakt eigenlijk, dacht altijd: dat gaat vanzelf wel weer over. Maar de tandarts zei dat hij echt al een behoorlijke overbeet had. En dat is inderdaad al een beetje zichtbaar ook.
    Hopelijk gaat het lukken!

7. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    heel veel succes!
    heb helaas zelf geen tips,
    ik heb zelf zeker tot mijn 18e geduimd
    en een vriendin van mij, nu 30, duimd nu nog steeds.

dus kan je alleen heel veel succes wensen!

8. Zeilboot

Zeilboot Niet meer actief

hallo,

hier nog een duimzuigertje.
    vanaf haar geboorte is jildou al aan het duimen, en ze heeft ook duidelijk al een overbeet.

ik ben wel eens begonnen met afleren, maar hier worden ook de pleisters eraf getrokken.

ik vind dat het vanzelf over gaat, a.s woensdag gaat ze voor het eerst mee naar de tandarts, dus zal hem dan even vragen wat hij er van vind.

lees dus mooi emt jullie mee.

anita

9. Vermanen

Vermanen Fanatiek lid

13 aug 2007
    2.227
    0
    0
    Oppasmoeder
    Dordrecht
    Hallo, hier een ervaringsdeskundige....
    Ik heb tot mijn vierde geduimd, maar zo érg dat mijn gebit is vervormd:
    (hier was ik nog maar 2)
    Mijn moeder heeft het volgende gedaan om mij te helpen van het duimen af te komen:
    1 eerst kijken of er op het moment geen stressvolle situaties zijn waardoor hij extra geneigd is te duimen. Dan heb je namelijk geen succes
    2 eerst afspreken om bijv. alleen nog in bed te duimen. Maak een beloningsbord waar hij voor iedere dag een sticker krijgt. Per week bijv. een beloning. Spreek ook een bepaald teken af: als jij dat maakt weet hij dat hij zit te duimen en kan hij er bewust mee stoppen.
    3 als het goed gaat kan je op een gegeven moment afspreken ook in bed niet meer te duimen. Dit is het lastigste want jij kan geen teken geven. Een hele makkelijke oplossing is om wantjes aan te doen van wol (vies in je mond!) en er een touwtje aan te doen waarme je ze vastbind bij zijn pols. Niet te strak maar wel zo dat hij het niet los kan krijgen. Probeer het eerst bijv. een half uur. Komt hij niet in slaap. Dan probeer je het de volgende dag opnieuw.

Maak er geen geweldig drama van. Maar zeg bijv. tegen hem dat zijn tandjes zo lelijk worden als hij er mee door gaat oid. zo wordt hij zelf ook bewust van het probleem en wil hij misschien extra meehelpen.

Succes!

10. minke

minke Actief lid

Hallo,

Ik heb laatst een artikel in de 'kinderen' gelezen dat je duimen eigenlijk pas kan afleren vanaf een jaar of 4. Omdat je dan afspraken kunt maken met je kind, die hij/ zij ook begrijpt. Als je het vroeger doet is het vaak nog te moeilijk voor je kind om te begrijpen en zal het toch snel weer naar zijn/ haar duim grijpen. Ook stond erbij dat je dus moet beginnen met het afleren bijv bij het televisie kijken, boekje lezen, en tijdens het slapen pas als laatste kan.
    Stond ook in dat duimen een vorm van ontspanning is en dat het je kind een gevoel van veiligheid geeft. Voor je kind dus best belangrijk! Afleren van het duimen was volgens dat artikel pas noodzakelijk vanaf een jaar of 6. Tot die tijd zou het niet zo veel kwaad kunnen voor het gebit.

Maar als jij je echt zorgen maakt, kun je het ook altijd eens overleggen met de tandarts of cb arts. Mijn zoontje van bijna 2 duimt ook, maar ik maak me er geen zorgen om. Hij heeft het zo nu en dan nodig, dus waarom zou ik hem dat nu al afnemen...

Succes in elk geval!

11. diaan

diaan Bekend lid

3 apr 2007
    920
    0
    16
    mijn zoontje is 3 jaar en 10 maanden en duimt alleen in bed. Als ik savonds bij hem kijk zit zijn duim in zijn mond.

Afleren begin ik nog niet aan. Het heeft weinig zin vind ik, ik heb wel van dat spul voor op je vingers maar dat maakt hem niets uit...ff zuigen en dat vieze spul doorslikken en je kunt weer rustig door duimen :( .

Mijn zoontje doet het alleen in bed dus ik laat het nog maar even zo.

12. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Ja dat vieze spul hebben wij inmiddels ook (Bytex geloof ik). Hij neemt de vieze smaak ook maar voor lief en duimt stug door als hij echt wil...
    We zijn ook pas een maandje begonnen met afleren, omdat we net verhuisd zijn en dachten dat het tijdens/voor de verhuizing allemaal veel te stressvol zou zijn.
    Sinds de verhuizing letten we er dus op, en het wordt al iets(-je) minder. Belonen hem ook als hij weinig/niet duimt. We hebben wat kleine cadeautjes klaarliggen voor als hij het goed doet.
    Maar idd, echt 'afspraken' met hem maken, zo van: als jij de hele dag niet duimt, krijg je een cadeautje!, dat snapt hij gewoon echt nog niet.
    Dan zegt hij: ja, OK! En 5 minuten later zit hij al weer te duimen.
    Hij wordt zich er nu in ieder geval bewuster van dát hij duimt, en we worden ook niet boos als hij het toch doet.
    Dat duimen tot 6 jaar geen kwaad kan zou heel fijn zijn, dan hebben we nog even de tijd! Maar onze tandarts zei dat hij nu al moest stoppen want dat hij anders later zeker aan de beugel moet. Ik weet dus ook niet of dat echt zo is.
    Maar 't blijf lastig in ieder geval!
    Vooral omdat we ook bezig zijn met zindelijkheidstraining, en er komt op die manier wel heel veel tegelijk op ons mannetje af, misschien.

13. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Even update: het blijft lastig hoor... Hij is idd nog echt iets te klein om echt afspraken mee te kunnen maken.
    Bytex werkt ook niet echt. Zelfs niet als hij het ook op onze duim mag smeren! Dat laatste vindt hij trouwens wel erg leuk.
    En verder ontkent hij het ook glashard als we hem zeggen dat hij niet mag duimen. Heel grappig, echt zo van: it wasn't me! 'Ik zat al zonder duim!', roept hij dan.
    Ach misschien is het al ietsje minder dan eerst, maar hij is er nog niet van af. We blijven ons best doen!

14. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Mijn vriendin zei vorige week tegen mij oudste dat van duimen je duim steeds korter wordt, ze leit haar duimen zien (ongelijktegen elkaar aan) .
    Was natuurlijk een grapje maar Kim is gestopt met duimen, hihihi....

15. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    :) Haha, goeie! Ik vind hem wel erg grappig...

Wij zeggen wel vaak dat zijn tandjes lelijk worden als hij niet stopt met duimen. Maar als hij in een echte 'duimbui' is, zegt hij: Ik wil lelijke tanden!
    Tja, wat moet je dan nog...

16. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Haha! "Ik wil lelijke tanden!" Lekker eigenwijs he? Jamie duimt ook, alleen maar als hij heel erg moe is. Hij gaat dan in de hoek van de bank zitten met zn tutpop en een fleecedeken, en dan gaat de duim er in. Als hij op bed gaat, ligt hij ook met zn tutpop en zn duim in zn mond, zo gauw hij slaapt haalt hij (onbewust?) zijn duim er weer uit en slaapt hij gewoon door. Zat er laatst ook al aan te denken hoe het straks moet als we hem het af moeten/willen leren... ach, zo lang het bij dit geduim blijft wat hij nu doet, vind ik het ook nog wel meevallen.. toch?

Xx

17. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Mijn dochtertje is net 1 (gecorrigeerd 9 maanden) en ze duimt de hele dag door. Ik ben niet van plan om het af te leren pas met 4 jaar!

Trouwens de mijne duimt alleen maar haar rechterduim. De andere stopt ze nooit in haar mond!

Deel Deze Pagina