Duimen afleren!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sunshine88, 11 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!

Mijn dochtertje word deze maand alweer 1 jaar!

Toen ze 3 weekjes was heeft ze 3 weken de speen gehad maar deze pakte ze niet goed dus ging ze duimen toen heb ik de speen maar weg gedaan.

Sindsdien duimt ze dus en dit wil ik haar nu graag afleren. Eerst was het alleen bij het slapen gaan dat ze duimde maar nu is het ook gewoon overdag.

Vanmiddag tijdens haar middagdutje dacht ik laat ik eens sokjes om haar handjes doen eens kijken of dat helpt. Ze heeft ongeveer een uur gehuild totdat ze in slaap viel dus opzich viel dat nog wel mee, alleen heeft ze maar een half uurtje geslapen en daarna was ze alweer wakker. Terwijl ze normaal toch echt 2 tot 2,5 uur slaapt 's middags.
    Vanavond wil ik het weer proberen in de hoop dat ze niet de hele nacht wakker blijft en huilt want heb dit eerder gedaan en toen heeft ze de hele nacht gehuild.
    Mijn man vond dit nogal vervelend omdat hij vroeg op moest om te werken en sindsdien dacht ik nou laat dan maar zitten en nu heb ik weer zoiets van beter te vroeg afleren dan te laat. Maar hij vind het zielig.

Iemand nog andere tips om het duimen af te leren?
    Wanneer hebben jullie je kindje dit afgeleerd en hoe hebben jullie dit gedaan?

Graag jullie ervaringen en alvast bedankt!

2. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    met 4 maanden duimen afgeleerd en speen gegeven. ;) De speen gaan we weglaten als alle tanden door zijn..

3. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil ook geen speen geven, nu al helemaal niet meer want ze is al bijna 1 jaar.

Heb net weer de sokjes om gedaan en naar bed gebracht ze is gelijk in slaap gevallen want we zijn weggeweest dus ze was heel moe. Ben benieuwd hoe laat ze morgen wakker is want normaal gesproken blijft ze gewoon lekker liggen of spelen in bed totdat ik naar haar toe kom.

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Waarom wil je het nu afleren? Zal lastig worden, duim is er altijd natuurlijk...

Omdat duimen moeilijker af te leren is hebben wij, op advies van cb, speen gegeven plus heel haar handje was kapot van het sabbelen...

5. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik het nu niet afleer wanneer dan wel?
    Ik zie hier ook dat haar duimpje eraan kapot gaat.

Ze is nu wel weer aan het huilen.

Ik heb weleens gehoord dat als mensen de speen afleren dat hun kindjes ook wel 2 dagen huilen en daarna is t over.

6. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik zou een pleister om het duimpje doen. Je hebt ook een goedje dat vies smaakt wat je erop kunt smeren. Weet alleen niet voor welke leeftijd dat is en hoe het heet. En zolang een kindje zuigbehoefte heeft blijven ze iets zoeken natuurlijk.. Maar met 1 lijkt het me eerder een gewoonte als zuigbehoefte..
    Hier ook een duimert hoor, dus ik kom ook voor dit dilemma te staan..

(sokjes zou alleen niet mijn manier zijn want je beperkt je kindje zo in alles, kan niet eens dr knuffeltje pakken bijv. Dit gaat ook frusteren, dus huilen..)

7. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ze slaap niet met een knuffeltje dus dat is gelukkig geen probleem.
    Gister heeft ze de hele nacht doorgeslapen pas om 9.15 uur begon ze te huilen.

8. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    Ik lees even mee want wil het dochter ook graag afleren!

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Speen geven werkt hoogstwaarschijnlijk niet bij kindjes die al lang duimen ;). Lisa had haar oude speen een jaar geleden gevonden en ze zat er maar raar op te kauwen.

Hier duimen ze ook, maar we leren het niet af. Eva duimt alleen 's avonds voor ze gaat slapen en Lisa ook alleen als ze gaat slapen en soms overdag als ze moe is, of erg verdrietig.

10. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Onze oudste duimde ook maar toen ze een jaar was vond ik dat duimen nog prima, hier zijn we met 3 jaar gestopt, heb bite-x gekocht ( vies goedje) we hebben dit pas met 3 gedaan omdat t daarvoor niet wou ( ook sokjes geprobeerd maar dat was ook de hele nacht huilen en dat vind ik zielig toen ze 3 was konden we uitleg geven ze is nu ruim 4.5 en duikt sinds een half jaar niet meer ( zonder bite-x) heeft dus een jaar geduurd hier maar wel zonder huilerig

11. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Ieder zijn eigen manier en opvoeding, en ik heb er alle respect voor,,,,
    Maar mijn ervaring inmiddels is: Ze stoppen wel als ze er zelf aan toe zijn.

Bijvoorbeeld: Met 2 jaar wou ik mijn zoon leren zindelijk te worden. Het werd em niet, en uiteindelijk heb ik er geen druk meer op gezet (ook al had ik het gevoel dat hij er zelf ook echt aan toe was). Met 3 1/2 was hij van de een op de andere dag bijna volledig zindelijk........op zijn eigen tijd dus.

Ook met zo veel van die dingen. Wij kunnen stimuleren maar kinderen leren dingen pas aan of af als ze er helemaal zelf voor klaar zijn.
    Dus ook met duimen (of speen). Als jullie dochter er klaar mee is, stopt ze vanzelf wel. Denk maar zo....... ik heb nooit een volwassen (verstandelijk gezonde) vrouw zien duimen toch?;)

Ook zie ik dat jullie in verwachting zijn. Ook dit zou een reden zijn voor mij om ze even te laten doen wat duimen betreft. Het wordt al zo spannend en anders als haar broertje of zusje erbij komt. Duimen geeft dan nog wat troost en zekerheid in deze spannende veranderende tijd.

Als kind zoog ik op mijn vingers ipv mijn duim. Maar het principe blijft hetzelfde. Heb ik gedaan tot mijn 6e. Mijn moeder heeft ook zo geprobeerd om het me af te leren, maar ik deed het dan stiekem door bijv. me te verstoppen onder een deken ofzo.
    Na mijn 6e was ik er zelf klaar mee en stopte uit mij zelf toen.
    Maar hoe dan ook, ieder op zijn/haar eigen manier. ;)

12. latnach

latnach Lid

2 mrt 2012
    47
    0
    0
    NULL
    NULL
    Duimen kan erg hardnekkig zijn hoor! Zelf ben ik dacht ik toch echt wel een verstandelijk gezonde vrouw, maar heb geduimd tot m'n 22e jaar! En dat je dat meestal niet ziet, lijkt me logisch, tenminste, ik deed dat alleen thuis voor de tv.... Hahaha....
    En vanuit mijn omgeving ken ik zelfs iemand die nog duimde terwijl ze al een aantal jaren getrouwd was!
    Hier ook van alles geprobeerd om het af te leren, maar helemaal niets hielp. Voor mij was het toen echt een manier om heerlijk te ontspannen......

13. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tot nu toe gaat het goed met de sokjes dus als ze haar middagdutje doet en 's avonds naar bed gaat duimt ze niet meer. Maar zodra de sokjes overdag af zijn begint ze weer met duimen, dan zeg ik nee schatje doe maar niet en haal voorzichtig haar duimpje uit haar mondje maar dan gaat ie er zo weer in hoor! Dus overdag lukt het nog niet.

14. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    mijn zoontje duimt ook, we zien wel wanneer hij ermee gaat stoppen, ik denk dat zo jong afleren best lastig is.

Ik heb natuurlijk nog geen oudere kindjes, maar ik zie bij veel vriendinnen/ collega's dat zij het doen op een leeftijd dat je met een kindje echt iets kunt afspreken. Zo heeft één collega haar dochtertje oorbelletjes beloofd als ze zou stoppen met duimen (en daarbij aangegeven dat oorbellen echt voor grote meisjes zijn en duimen voor kleine meisjes is). Haar dochtertje wilde het zo graag dat ze van de een op de andere dag gestopt is en nu echt pronkt met haar oorbelletjes!!!

Verder zie ik bij mij op school (en zelfs bij mij in de groep (7)) nog kinderen duimen. Wel zijn het veel vaker meisjes dan jongens.

Ben het wel een klein beetje eens met Loes dat kindjes het volgens mij prima zelf aan kunnen geven....

15. mimi83

mimi83 Niet meer actief

en dat komt omdat je haar de veiligheid en rust s nachts niet meer geeft. eerst overdag met de handen bezig laten zijnenneh een duim glijd uit he s nachts!

Overdag leert ze vanzelf af echt waar, ze gaat vanzelf steeds meer doen met haar handen overdag.. gewoon zoveel mogenlijk bezig zijn met de handen even een aantal dagen, dan doorbreek je het patroon en is het weer gewoon dat ze niet zoveel duimt overdag. Maar misschien zit ze in een fase, is ze erg moe en dan pakt ze hem toch wel.

Zolang ze er s nachts niet bij kan zal ze hem overdag alleen maar meer pakken.

en heel eerlijk ik zou woest zijn als iemand mij mijn duim afpakte en ook niet bij het inslapen ., ja ik duim nog steeds , mijn veiligheid en ontspanning in een leven vol rugpijn, ik duim in bed en bij mijn man voor de tv.

16. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe bedoel je dat ik haar de rust en veiligheid 's nachts niet meer geef?
    Ze huilt er niet om hoor, ik breng haar naar bed doe de sokjes om haar handjes, wens haar welterusten en ga weg. Ze valt gewoon heerlijk in slaap zonder te huilen of te schreeuwen.
    Sorry je moet het zelf weten hoor maar ik vind 't niet normaal dat een volwassen vrouw nog steeds duimt.
    Dus ik kies ervoor om het mijn dochter lekker jong af te leren. Ze is nog steeds lekker vrolijk en tevreden dus komt niks tekort. :)

17. Baco

Baco Actief lid

24 jul 2010
    183
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een jongen die ook nog duimt. Ik vind het prima, heb nog geen moeite genomen om het echt af te gaan leren.

Hij duimt alleen om in slaap te komen dus verder niet. En...inmiddels eelt op de duim!

Zelf heb ik ook járen geduimd. Een heerlijk iets en het kan heel verslavend zijn. Toch heb ik er alle vertrouwen dat het wel goed komt.

Ik hoor wel eens dat dat vieze goedje goed kan werken, dus dat is mss een tip.

18. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier ook een duimende baby. Ook wij hebben beide geduimd en zijn gestopt toen we er aan toe waren. (ik rond 12 en man rond 8) Denk dat het ook wat makkelijker is als ze iets ouder zijn. Dan kan je uitleggen waarom je niet wil dat ze duimen (overdag)

19. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze huilt in ieder geval niet meer als ze gaat slapen maar overdag duimt ze nog steeds. Zou dit vanzelf over kunnen gaan?

20. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja hoor het gaat gewoon over. Ik ben inmiddels de 30 al gepasseerd maar duim niet meer;)

wat ik hiermee wil zeggen is, waarom wil je het duimen nu al af leren? Ik vind het een beetje zielig ze is nog zo klein.
    Het is toch fijn voor haar dat ze hier haar rust en troost uit kan halen? Ieder kind heeft daar een maniertje voor. De een de speen de ander een doekje, de ander een knuffel en jou meisje haar duim.

Deel Deze Pagina