Sinds mijn zoon een paar maanden geleden door het vele neussnuiten een wondje bij zijn neusgat had, peutert hij tijdens het duimen in zijn neus. Naast het feit dat hij zo de slijmvliezen lijkt te irriteren, heb ik 's ochtends een kind dat door het gesmeer onder het opgedroogde snot zit. Zijn neusgat vindt het niet leuk, is rood en wat gezwollen. Ik heb al een pleister op zijn vinger geplakt maar hij prutst die er af en peutert verder. Ik heb hem een knuffel met een lang oor gegeven zodat hij die op zijn neus kan houden maar dat went niet. Hem er aan herinneren helpt even maar het gaat automatisch. Soms als ik de wijsvinger goed intape, krijgt hij het niet los maar peutert dan met zijn andere vingers verder Ik hoop dat jullie nog tips hebben want ik vind het erg vervelend om te zien. Ik wil liever niet op mijn laatste redmiddel overstappen (alle vier de andere vingers aan elkaar tapen...) maar mijn geduld raakt op.
Overigens heb ik wel een want waar de duim vanaf geknipt is maar om die nou in bed aan te doen? Laatst werd ik er zo chagrijnig van dat ik hem zelfs heb verteld dat zijn vinger nog een keer vast blijft zitten en dat we dan naar de dokter moeten om hem eruit te laten halen...
Ik moet echt even lachen,je schrijft het erg grappig! Hier ook eentje die in zijn neus zit, maar dan nog wel op de nette manier.. met duim en wijsvinger in uit zijn neus proberen te halen. Ook dat gaat onbewust en de hele dag door. Word er ook stapel gek van. Hier gaat het dus, nog 1 keer en mama plakt je neus dicht! Of, mama zal even plakband pakken! Niet dat we nou zijn neus dicht plakken hoor, maar hij begrijpt wel, dat hij er dan niet meer bij kan.. en plakband op zijn neus dat wil hij natuurlijk niet. maar goed, het gaat onbewust, dus helpt maar even...
Zo te lezen is het zijn momentje van rust. Mijn beste tip is om er niet zo veel op te letten. Ja leuk is wat anders aan neus pulken maar hoe meer je zegt hoe meer ze het gaan doen.
Mijn oudste deed het ook veel, gewoon neuspeuteren dan...Het gaat een stuk beter sinds ze een keer flink verkouden was, toen was het niet meer zo leuk denk ik . Sindsdien ze is behoorlijk van de gewoonte af. Ik heb het als kind ook veel gedaan, je moet je er echt bewust van worden voor je ermee kan stoppen. Lastig is het wel.
Volgens mij vindt die van mij het juist leuk als hij verkouden is, je ziet soms echt dat vingertje doelbewust rondjes in het snot draaien Ik las dat je neuspeuteren best kunt negeren en het vaak over gaat als ze op de basisschool zitten en gaan leren dat het vies is. Laten we het hopen...
Ik zou proberen of hij er nu al wat van begrijpt, ik vertel over de bacterien en dat die dan overal aankomen (als ze hoest meestal, ze peutert gelukkig niet of nauwelijks). Als hij dat begrijpt of in elk geval gaat napraten kun je hem enorm prijzen dat hij al zo groot is dat hij de bacterien niet helpt oid. Misschien werkt dat?
Dat is een goede! Ik denk dat hij daar wel wat mee kan. Ik zal eens kijken of ze bij de bib een boekje hebben over bacterien.
Ken je de dokter panda app? Ik heb bij onze zoon uitgelegd wat bacteriën zijn aan de hand van die app. ze moeten in die app bepaalde opdrachtjes doen (bacteriën wegjagen), en toen werd het voor hem visueel... ging bij hem over iets anders dan neus peuteren, maar werkte wel.