Hallo Meiden, Sinds vorig jaar november hebben we een eigen huis. Dat jaar konden we veel kosten aftrekken en kregen daar veel van terug. Dat heb ik toen samen met een accountant ingevuld. Voor aankomend jaar wil ik graag meer maandelijkse hypotheekrenteaftrek terug vragen, maar nu kom ik er niet goed uit. We hebben een rente van 5,5 % maar hebben een spaardeel en een aflossingsvrij deel. Ik weet dus niet goed hoe ik nu moet berekenen hoeveel hypotheekrenteaftrek we maandelijks terug kunnen krijgen. Is er iemand die mij hierbij kan helpen? Groet Snoozie
Wat je precies moet doen weet ik niet, want bij ons staat het allemaal al ingevuld als we het formulier invullen.... Is dat bij jullie ook niet zo? Anders toch even een adviseur raadplegen! Wij hebben ook een gedeelte maandelijks en een gedeelte jaarlijks doordat we maandelijks iets minder terug krijgen dan waar we recht op hebben. Ik vind het wel lekker om jaarlijks een 'extraatje' terug te krijgen en daarom hebben we het nooit aangepast.
Ja, ik bedoel inderdaad het maandbedrag ophogen, want nu krijgen we geloof ik ongeveer de helft per maand, maar we reddeen het niet echt. Het lastige is dat we een deel spaarhypotheek hebben en een deel aflossingsvrij. Dat moet je beide, als ik het goed begrijp, anders opgeven. Denk dat het inderdaad handig is de adviseur te raadplegen, maar die vraag ook ruim 100 euro per uur! Dus dacht als hier een knappe kop zit, scheelt dat weer!
Kun je je niet aansluiten bij een assurrantie kantoor? Deze helpen je gratis als je klant bent (als je daar bv een verzekering of iets dergelijks hebt lopen!) dat is toch wel heel handig in dit soort gevallen, toen wij ons huis kochten wist ik ook nergens wat van hoor! maar vriendlief is werkt nu bij zo'n kantoor, héél handig! Doet alleen niet de hypotheken afdeling dus kan je geen raad geven Of even vrijblijvend contact opnemen met de belastingdienst, deze meoetn het uieindelijk ook omzetten voor jullie dus ... succes!
Wij hebben ook 2 delen, maar die krijgen we allebei maandelijks terug. Staat op het afschrift van je hypotheekverstrekker hoeveel je maandelijks aan rente betaald. Het rentedeel kun je dus opgeven aan de belasting.
Volgens mij maakt het niet uit dat je 2 soorten an hypotheek heb. Je moet het total bedrag van je hypotheek invullen, de woz waarde van je woning en de rente die je per jaar betaald. En natuurlijk nog je inkomsten uit werk. Je kan het het beste via internet doen dan rekent het programma het bedrag gelijk uit, ook opletten als je gaat verdelen aan het einde kan een hoop schelen.
Snoozie, ik ben werk bij een accountantkantoor en kan het je wel uitleggen. PB me je mailadres even, dan regel ik het morgen voor je