Moet het ff kwijt: Wij wonen (in Canada) in een gebouw met drie appartementen op de bovenste verdieping. Op de benedenverdieping woont een man met verzamelwoede: hij heeft met zijn spullen al de hele garage overgenomen, het washok, etc.. Nou kan ik daar op zich wel tegen, maar sinds vorige week is zijn appartement enorm gaan stinken. En het wordt steeds erger, vandaag is het zo erg dat ik met mijn neus dicht door het trappenhuis ren om in en uit te gaan. Ik heb geen idee wat het is - het ruikt niet als dood beest of riool of afval of zo, maar het is echt te walgelijk voor woorden. Volgens mijn man ruikt het een beetje als heel erg rotte aardappel, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Maar als je het ruikt moet je echt je best doen om niet over te geven (en nee, ik ben niet zwanger haha). Het blijft ook echt in je neus hangen, ik kan het bijna proeven... Het komt nu ook ons appartement binnen via het trappenhuis en de ventilatieschachten (gebouw wordt verwarmd via 'forced air'). Heb al geprobeerd met luchtverfrisser iets te doen (werkt niet) en heb wat geurkaarsen neergezet, maar het helpt allemaal niet echt. Die benedenbuurman is wat moeilijk aan te spreken; hij spreekt alleen Frans en mijn Frans is niet goed genoeg om hem hier naar te vragen, bovendien id hij er de laatste tijd weinig - vreemd he, hoe zou dat nou komen haha (al heb ik hem vanmorgen vroeg naar zijn werk zien vertrekken, dus hij is er wel nog gewoon hoor, voordat jullie erge dingen gaan denken ) en we hebben de huisbaas vandaag al gebeld, maar die heeft ons nog niet laten weten wat hij er aan denkt te gaan doen. Ik word er alleen echt niet goed van. Wat zouden jullie doen? Iemand ervaring mee? Ik vind het eigenlijk ook niet prettig met een klein kindje; wat als het een of andere giftige schimmel is of zo . Hoe kom je daar achter? Vind het echt niet leuk...
Poeh, wat een situatie! Is het sinds een paar dagen? Ik denk dat die man het zelf toch ook wel moet merken? Ik zou als ik jullie was nu nog zoveel mogelijk luchten en dan als het over een paar dagen nog niet weg is nog een keer de huisbaas bellen en desnoods even aangeven voor overlast, want dat is het eigenlijk wel..
Ja, denk dat hij het zelf ook wel merkt (vandaar dat hij er vaak niet is ). We luchten sowieso goed, alle ramen open (gelukkig is het hier nog warm genoeg), maar ook dat helpt niet echt. We bellen morgenochtend sowieso nog een keer de huisbaas, om te vragen wat hij er aan gaat doen en wel zsm, want dit is echt geen doen. Die buurman is net thuisgekomen, en heeft de deur van zijn appartement wagenwijd opengezet naar de gang (doet hij anders nooit, dus het gaat hem er vast om de stank uit zijn appartement te krijgen), maar nu gaat alles weer het trappenhuis in, en is het dus helemaal niet meer te doen. Weet eerlijk gezegd even niet hoe ik het weekend door ga komen zo... word er echt een beetje wanhopig van... Heb alle ventalitie roosters nu afgedekt met handdoeken, en een handdoek onder de voordeur geschoven in de hoop dat dat de boel een beetje tegenhoudt. Maar helpt niet echt.
Nu naar hem toegaan en zeggen: ça pue! cette odeur est vraiment horrible! vous devriez vraiment aller nettoyer votre appartement tout de suite!
Dank je Dirksmama! Manlief kwam net thuis van werk, en die had er zat van (je loopt echt tegen een muur van stank aan als je binnenkomt), dus die heeft gewoon de huisbaas gebeld, ook al was het 21.30u op vrijdagavond met de mededeling dat als hij er niet nu iets aan kwam doen, wij naar een hotel zouden gaan. Huisbaas meteen gekomen, en een gesprek gehad met de buurman. Heeft hem verplicht alle ramen open te zetten, en alle deuren dicht te doen (zodat het niet meer naar de gang gaat) en hem vervolgens naar de supermarkt gestuurd voor meer luchtverfrisser (had ik al geprobeerd, werkt dus niet; maar goed de buurman staat nu een hele bus leeg te spuiten in het trappenhuis; mijn ogen prikken ervan) en schoonmaakmiddel en hem opgedragen schoon te maken. Ben benieuwd of het iets gaat uithalen, volgens mij ligt er gewoon ergens iets weg te rotten of zo... Maar goed, in ieder geval is er iets gebeurd, en weet de huisbaas nu hoe vies het ruikt. Er is inmiddels ook een beetje wind opgestoken, dus dat lucht ons appartement ook iets meer. We zullen zien...
Dat lijkt me erg vervelend! Kunnen ze hem niet soort van dwingen een reiniginsbedrijf in te schakelen om het leefplezier voor iedereen te verhogen? Ook voor hemzelf lijkt me dit niet gezond!
gezien je zegt dat hij allemaal spullen heeft die inmiddels ook gemeenschappelijke ruimtes in beslag nemen klinkt het een beetje alsof het zo'n verzamelaar is. Zo een die je weleens op tv ziet, bij wijze van spreken. Hoop wel dat het wat gaat helpen en dat de huisbaas blijft pushen tegen die man. Lijkt me echt helemaal niks om zo thuis te moeten komen. Voordat je thuis bent practisch over je nek gaan... BLEH!
Wat vreselijk! Waar ik als eerste aan moest denken is: ligt er geen lijk in zijn huis? Klinkt wel erg luguber. Maar toch gebeuren moorden overal!
Nou die verhuurder is wel makkelijk zeg, alsof een luchtverfrisser het probleem oplost Wat erg zeg, ik zou gewoon blijven bellen. Naar de verhuurder Desnoods in overleg gaan met de bovenbuurman en misschien hulp aanbieden? in iedergeval meedenken met een oplossing.
nou klinkt ook alsof zijn schoonmoeder op visite is geweest en nooit meer vertrokken (grapje he ) maar laat die buurman eens lekker zijn zooi gaan doorspitten er ligt vast wat weg te rotten ja, wel raar dat het opeens sinds de laatste dagen zo erg is! maar ik zou gewoon eisen dat hij doorgaat met opruimen tot het probleem gevonden is.
Ik denk dat alleen ramen open gooiene bij de beste man nie helpt. Die heeft gewoon een probleem met verzamelen en moet geholpen worden lijkt mij.. Echt niet prettig als je elke dag die stank door moet naar je eigen appartement!
Dank voor jullie lieve reacties! Heb erg slecht geslapen, iedere keer als ik net sliep kwam er weer een wolk gifgas voorbij (we hebben twee ventilatieschachten in de slaapkamer, en daar komt het dus door), en dan schoot ik weer wakker. De oplossing van de huisbaas was dus inderdaad geen oplossing. Beste buurman zelf vindt dat het allemaal wel meevalt. De andere buren zijn er niet (al sinds eergisteren) dus we kunnen niet vragen wat hun gedachtes hierover zijn. Baal als een stekker, voel me alsof ik me aanstel, maar ben nu echt permanent misselijk...
Nou, we begonnen ons allemaal behoorlijk beroerd te voelen vandaag (buiten misselijk, ook hoofdpijn, branderige ogen, keelpijn, verstopte neus en moeite met ademhalen). Dus heb ik de dokter gebeld. Die zei dat het klonk als een ernstige schimmelplaag, en dat we onmiddelijk het gebouw uit moesten. Nu zitten we dus bij mijn schoonzus en zwager. Hebben die man van het benedenappatement nog gesproken: hij zegt dat het komt doordat zijn tapijt is gaan rotten, nadat zijn badkamer verstopt en overstroomd was geraakt. YUK!!! Reactie van de huisbaas toen wij zeiden dat het echt niet goed was: 'oh, moet je even aan die man vragen om zijn tapijt eruit te halen' :S Ga maandag bellen met de equivalenten van de huurcommissie en de GGD hier, want vind het allemaal redelijk belachelijk eigenlijk. Betaal in ieder geval geen huur meer totdat we terugkunnen, en dat kan pas als de huisbaas kan aantonen dat hij het professioneel heeft laten schoonmaken. Ga echt niet met een kind in een gebouw wonen dat ons ziek maakt.
Ligt er tussen al zijn "troep"geen kat of zo te rotten? Wat vervelend zeg, ik zou ook vertrokken zijn. Hopelijk is het snel opgelost.
Dank voor al jullie medeleven. Ik dacht: ik doe ff een update (sorry, beetje lang verhaal, maar er is nogal veel gebeurd). We hebben een week niet in ons appartement kunnen wonen, gisteren konden we eindelijk terug. De huisbaas deed eerst eigenlijk niks, tot wij op dinsdag zijn gaan dreigen met een advocaat en het opzeggen van de huur. Toen is hij eindelijk in actie gekomen, en is hij bij de buurman de rotzooi van die overstroming gaan schoonmaken. Toen bleek dat die buurman honderden (!) ouderwetse naftaleen mottenballen overal had rondgestrooid. Die stinken echt onwijs (en echt helemaal niet zoals de mottenballen die ik uit Nederland ken, met zo'n kamferluchtje) en zijn dus zwaar giftig (zeker in dit soort hoeveelheden). Die dingen verdampen, en die giftige dampen stegen dus lekker via het ventilatie/verwarminssysteem (doen ze hier in Canada via hete lucht) op naar ons appartement. Dus de combi stank van rottende tapijten met mottenballengifgas, daar wil je wel ziek van worden . Bovendien blijken die mottenballen behoorlijk gevaarlijk te zijn voor kindertjes, want die kunnen er een bepaalde vorm van ernstige bloedarmoede door krijgen (heb de gifwijzer erover gebeld, want wilde weten wat precies het gevaar hiervan was; moeten mijn zoontje dus goed in de gaten houden als hij bleek en moe wordt moeten we meteen naar de dokter). Huisbaas al die dingen er dus uit gehaald, tapijten verwijderd en alles helemaal schoongeschrobd, en die man gezegd dat dit niet kon en hij GEEN mottenballen meer mocht gebruiken. En tegen ons gezegd dat het nu opgelost was. Dus wij woensdagavond terug... maar toen was die mottenballen lucht er weer. Huisbaas weer langsgekomen: had die idioot in de kelder gewoon nieuwe rondgestrooid! Huisbaas weer alles verwijderd, en wij nog maar weer twee nachtjes naar mijn schoonfam om de boel de kans te geven uit te luchten. Nu zijn we sinds gisteren terug. Er is veel minder stank, maar volgens mij heeft hij toch nog weer wat mottenballen rondgestrooid, want ik ruik het toch nog wel, al is het veel minder sterk. Mijn man heeft de huurder beneden gezegd dat hij al die dingen moet weghalen want dat dit gewoon gif is, en hij dit niet zo mag gebruiken. En dat als we merken dat hij dat niet doet of er meer neerlegt, we de politie zullen bellen. Daar schrok hij wel van, maar het stinkt hier nog steeds een beetje, dus ik geloof toch dat er nog van die dingen liggen. Of die lucht moet nog steeds wegtrekken, maar dat duurt nu dan wel erg lang... Ik weet het nu dus even niet meer... Geen idee waarom die man denkt dat je mottenballen moet gebruiken om schoon te maken, maar het is echt TE vies en dus heel erg ongezond. Ik werk voor een organisatie die zich bezig houdt met vredesoperaties, en een collega die veel in Afrika komt zei toen ik vertelde wat het was: 'Ah, mottenballen, de geur van Afrika'. Die benedenbuurman komt uit Congo, dus misschien dat dat het is? Dat ze daar denken dat dit een manier is om iets hygienisch schoon te maken of zo? Moet wel zeggen dat ik het ook even allemaal niet meer weet nu... We zitten met een jaarcontract tot februari, dus we kunnen niet zo maar besluiten te verhuizen, en de huisbaas laat ons (Waarschijnlijk) ook niet zo maar uit dat contract, want hij heeft het gebouw te koop staan, en met lege appartementen is het veel lastiger om het te verkopen... We hebben de GGD al gebeld, maar die zeggen dat ze niks kunnen doen zo lang die benedenbuurman niet zelf belt, maar dat gaat ie dus niet doen... De huurcommissie wist ook niet wat te doen, want het is niet ons appartement waar de problemen in zitten... Voel me dus best wel gevangen...
Jeetje zeg wat een verhaal! Maar als ik het goed begrijp liggen er dus mogelijk nog wel mottenballen die schadelijk zijn voor jullie gezondheid? Die benedenbuurman moet er gewoon uit gezet worden lijkt me. Hij is het probleem, zou toch heel vervelend zijn als jullie daardoor weg zouden moeten uit je huis? Wat een gedoe allemaal zeg.. En dan maakt de taalbarrière het er inderdaad niet makkelijker op om er over te praten.
Maar met een appartement zoals die van de buurman is dat gebouw toch helemaal niet te verkopen? Als ik de huurbaas was dan had ik hem eruit gezet... Dat is vast wel mogelijk bij iemand die zo vies leeft?