Gisteren op de markt groente gekocht en het valt me altijd op dat dit na een dag of 2 wel op begint te raken.. Dus ik dacht, dan ga ik het inmaken, maar op het internet lees ik dingen over azijn en water en blabla.. Kun je ze niet ff snel koken, in een schoon potje, op de kop en aflaten koelen? Iemand die mij hier kan helpen?
Ik heb altijd geleerd dat je verse groentes niet langer dan 2 max. 3 dagen in de koelkast kunt bewaren. Ik zou idd kijken wat je kunt invriezen van het vers-spul. Vaak wel eerst even blancheren.
Onze vriezer ligt nogal vol met vlees dus wou het in potjes doen.. Ik heb ze nu eerst kort gekookt, de groente warm in de pot, het warme water erbij tot de rand. Deksel erop en dan op de kop aflaten koelen. Hoop dat het werkt
Nee alleen water.. Zo kook ik m'n stoofperen ook wel met wat wijn en die kook ik gaar.. M'n schoonmoeder zei dat het kon dus ik gok het erop
Alleen deze week, eet ze deze week op.. Maar de bonen werden nu al roestig en de snijbonen ook dus heb ze snel ingemaakt.
Ik dacht ergens gelezen te hebben (voedingscentrum??) Dat groente in potten doen (wecken) afgeraden werd ivm botulisme? Botulisme schijnt te ontstaan als er geen lucht bij komt en is gevaarlijk. Je kan dit ongedaan maken door de groente lang te koken. Maar ja, dan zijn alle voedingsstoffen ook meteen weg. Maar wegzetten met alleen water zal iig niet gaan werken. Volgens mij moet er sowieso iets van zuur of zout bij.
Geloof niet dat het een succes word,een pot gekookte bonen een week in water en dan eten... Hopelijk heb ik het mis maar van het idee word ik niet vrolijk.
Hier blijft de groente vd markt juist veel langer mooi houdbaar ruim een week.... Als ik twijfel dan doe ik t even koken, afkoelen en invriezen! Ideaal
Ik bewaar alle verse groente in de groentela van de koelkast en dat blijft meestal gewoon een week goed. Inmaken met alleen water klinkt niet echt lekker...