Voorheen duimde mijn zoon alleen als hij moe was of ging slapen maar sinds een paar weken duimt hij veel meer. Op de fiets, als hij zich verveelt,... ik bedacht er een pleister om te doen maar hij is panisch voor pleisters, die irriteren hem. Eigenlijk wil ik niet zo'n vies smeerseltje op zijn duim doen (hij haat plakkende en vochtige dingen aan zijn vingers en die chemische troep is ook niet alles). Dus ik kan zo snel even niet bedenken hoe we dit gaan aanpakken. Misschien een beloningssysteem? Werkt dat bij iets wat zo onbewust gebeurt? Ik duimde als kind ontzettend veel maar was niet zo gevoelig voor gevoelsprikkels (zl heeft dat eigenlijk alleen aan zijn handen, we zijn daar mee bezig) bij mij hielp die pleister dus ook gewoon. Slimme tips?
Dat vieze smeersel heeft vaak zelfs geen effect. Ik weet van vroeger dat ik het eraf sabbelde en binnen een korte tijd kon ik gewoon weer duimen. Mijn oudste duimt ook. Heb het toch geprobeerd, en ja hoor 1x keer 'bah' en uit zijn mond en daarna gewoon lekker duimen. Pleister haalt hij eraf. Ik ben nu heel consequent erop aan het letten en continu afleiden en iets in de handen geven. Vooral iets wat hij met 2 handjes moet vasthouden Daarnaast toch ook regelmatig zeggen dat duimen alleen in bed mag. Verder helaas geen handige tips...
Hier kon ik met dochter al snel afspraken over maken, duimen alleen in bed. Soms vraagt ze overdag of ze mag duimen en dan hangt het van de situatie af of het wel of niet mag.
verzin een grappig code woord. Als hij zit te duimen zeg je het codewoord en dan weet hij genoeg. Het scheelt voor jullie beide het hele riedeltje 'pietje, je duimt, stop ermee...' en omdat het een grappig woord is houd je het gezellig.
Hier ook een duimer. Van ons mag hij alleen maar in bed duimen maar ik merk als hij moe is en b.v. televisie kijkt hij altijd zijn duim weer pakt. En juist dan is het moeilijk om hem er vanaf te krijgen. Moe, hij raakt geirriteerd. Maar hij heeft al vanaf zijn geboorte een grote overbeet met zijn bovengebit. Hij moet er dus echt vanaf om niet nog meer schade te krijgen.